Bruger: Ikke logget ind - Login

Log for Lakeman på Irevik

Dyk Nr: Udført den: 10-07-2005 
Bundtid: 35  Max Dybde: 31,9 
Bar start: 200  Bar slut: 70 
Længde: 13:06,23E  Dybde på POS(top): 22 
Bredde: 55:17,16N  Dybde på POS(bund): 33 
GPS: 55:17,161 13:06,252 
Stævn:      
Vragtype: Sikker pos.     
Kommentar:
Position i WGS 84
55 17.122 13 06.346
Buddy:
HEHE 
Buddy Nr:

Vis kort med lokation!

Beskrivelse:

Kilde:$.Dana
Vraget er en intakt coaster, der står ret på bunden. Brobygningen står agter
med et lille agterdæk bagved, og foran broen er agterste lastrum. I bagbords
side midtskibs, dvs. omtrent hvor agterste lastrum møder bagsiden af
forreste lastrum, kan man se et dybt hak i skibssiden efter kollisionen.
Foran forreste lastrum er der en forpeak og et spil. Masten ligger ovenpå
lastrummene på langs af vraget med enden pegende mod agterenden. Vraget er
flot overbegroet med muslinger og er så intakt, at man sagtens kan kalde det
for et "Anders And" vrag.
Mange fiskeliner især over styrhuset.
Skibet Irevik var et motorskib af stål fra Kappelshamn der forliste ved
kollision, 15/4-1967. Ved forliset blev alle reddet. På rejse fra Randers
til G"vle med ballast kolliderede Irevik i tæt tåge d.15.4.1967 med D/S
Diopide af Panama og blev beskadiget midtskibs.
Irivik er bygget 1938 som lastskib (coaster), overtaget af den Tyske Marine
i 1939 (m/s Argus LAT 22, fra 1941 H 450).
Afleveret som krigserstatning til den danske stat d. 23. maj 1947 og blev
med det samme omdøbt til "Brunsnæs". I oktober samme år blev skibet opkøbt
af et partrederi i Gråsten og derefter omdøbt til "Iduna" af Gråsten. I de
efterfølgende år var "Iduna" primært beskæftiget med transport af kul og
briketter. Skibet kom vidt omkring og sejlede som oftest mellem danske, tyske
og svenske havne. Skibet blev i 1952 solgt til Sverige.
Ved forliset var skibet på 284 brt, længde 42 meter, bredde 7 meter
Kilde:$.Gunnar Ståhl, Kristianstad, Sverige
9348 MF IDUNA SGAZ.
Byggd 1938 i Stettin (Greifenwerft G.m.b.H) NB 62, som ARGUS.
LR-38: Aux.Sr 199-85, Wilh. Ehlert, Stettin. 117æ6" 22æ7" 7æ4".
P31æ F16æ. Oil Eng, 4cy 11" - 16 9/16". Deutsche Werke AG, Kiel.
LR-47: Do.
LR-51: IDUNA, ex ARGUS, ex BRUNSNæS-48. 216-112. Graasten Rederi,
Graasten. 118æ2" 22æ6" 7æ3"

Ink"pt från Danmark feb 1952 av p.r. lotsf"rman N.E.A. Malmberg, Simrishamn.
222-112-245 dw. Dim: 36,92 x 6,92 x 2,24.
SDS 7.10.1956: Fartyget kom h"romdagen till Simrishamn efter ombyggnad i
Wilhelmshafen, dit hon anl. 22.8.56 och avg 23.9. F"rl"ngd med 5 m. Har fått
två luckor i st f en. 10/56 omm"tt: 283- 156-400. SL-61: 41,23 x 6,95 x 2,88.
Såld 11/1962 f"r 250.000 kr till p.r. Yngve Karl Adolf Jakobsson,
Kappelshamn, omd. IREVIK.
Kolliderade 15.4.1967 ca 5,5æ Syd Trelleborg med tankf. DIOPSIDE av Panama
på 16511 DW. IREVIK fick svår slagsida och sj"nk. Bes"ttningen r"ddade sig i
en gummiflotte. Bef"lhavaren d"md f"r att han navigerat ovarsamt.
(c)Rettet den 04/03-2001. ANDERS CLAUSEN


Tilføjet af:
DykInfo
01-01-1753

Kommentarer: Positionen passer ikke - Tilføjet af Blue Divers














   
Copyright 1998 - 2014 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk  chart.dk Hits: 22927505- Aktive brugere:89