Bruger: Ikke logget ind - Login
M 301
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
Kim Hermansen siger deccapos 56:04,20 10:36,98Kilde:$.Sydjyllands UV-Guide Nr V 1
Vraget er spredt over et større område og kan være svært at finde på ekko-
loddet. Der er en tvivl om navnet på vraget er K 1.

Minestryger på 1420 Brt., sænket af fly d. 4/5 1945.
Vraget blev sprængt og bjærget som skrot i 50erne.
Der er ikke meget tilbage af vraget, men det er stadig muligt at danne sig
et indtryk af størrelsen på skibet. Større vragstykker stikker op til 2 meter
op fra havbunden, som mest består af mudder.
Hvis man leder i og omkring vraget, er der en chanche for at gøre nogle gode
løsfund.
Der er gode chancer for at møde torsk på vraget.
Kilde:$.Sportsdykkeren nr 5/1997 Af Kim Hermansen, Redaktionsudvalget.
Der er mange billeder i bladet.

DYKNING P< VRAGENE.
Lad mig for det første pointere at der altså ikke ligger 2 intakte Anders
And vrag tilbage i dag, begge skibe er blevet sprængt efter krigen på grund
af skibstrafikken, "WOLFGANG L.M RUSS" ligger på 34 m vand, og vraget ligger
spredt ud over et meget stort område, 200-300 m, ikke så underligt da skibet
gik i luften på een gang, resterne af vraget ligger på en blød mudderbund og
det er svært at finde rundt, de største stykker er 2-3 m. store.
Fisk er der mange af, det er her en del dykkere sikre deres aftensmad inkl.
undertegnet. "K1" ligger på 27 m. vand og første gang jeg dykkede på "K 1"
var jeg meget skuffet, men med årene har jeg fundet ud af, at vraget
faktisk er et par besøg værd, mange ting fra skibet ligger gemt ned i den
meget bløde mudderbund, det er her jeg på det varmeste må anbefale at have
et linehjul med ned, på denne måde kan man altid finde tilbage i de mange
skrot stykker, også på "K 1" er der mange torsk, i alle størrelser, de mange
plader er ideelle gemmesteder for dem og vraget er altid sikker for en
torsk, Sommetider ses en del store fladfisk, også havkatte er der mulighed
for.
Der er normalt stærk strøm i området, så Held og lykke.

SLAGET I For mig er historien om et skibs forlis lige så vigtig som selve dykningen
på det. Alle vrag har en historie at fortælle, lille eller stor. Denne
artikel handler om hvordan en tysk konvoj blev angrebet på vej til kun få timer før Danmark blev befriet. Her er historien om slaget i

Når man ligger derude og vejret er godt, ja så kan man se langt, Samsø
sydpå, Sletterhage lidt nordpå og i øst herude, er det svært at forestille sig de dramatiske minutter som gjorde at
et lille antal tyske skibe i dag ligger på havets bund, jo krigen er for
mange glemt, glemt i dagligdagens travle trængsler, men sommetider trænger
historien til at blive fortalt endnu en gang, og gerne for dem som har glemt
hvad der skete dengang.

FLYENE
De enkelte krigsfly, De Haviland Mosquitto og Bristol Beufigther var både
berømt og berygtet under krigen, specielt på havet, de var frygtet for deres
tunge svære bevæbning, deres fænomenale flyveegenskaber, deres hurtighed og
lange rækkevidde.
Fra deres baser i England kunne de nå langt ind i Norge, Sverige, Holland,
Frankrig, og selvfølgelig Danmark, mange gange under krigen måtte de tyske
styrker prøve kræfter med dem, og de fleste gange løb de allierede af med
sejren, og deres mål endte på havets bund.
Flyene var et af englændernes bedste våben hvad angik angreb på krigsskibe
eller konvojer, i perioden fra november 1944 til maj 1945 fløj de 5000
togter, mange af dem mod Danmark.

KONVOJ P< VEJ.
Det er den 4. Maj 1945, klokken er 15.45, en tysk konvoj er på vej fra
Norge ned igennem Kattegat og på vej imod Fragtskibet "ANGMAMOS" på ca. 3540 tons uden last, fragtskibet "WOLFGANG L.M
RUSS" på 3750 tons, i lasten befinder sig 700 tons ammunition og forsyninger
til den tyske hær, som eskorte befinder der sig minestrygeren "M 301" og
kanonbådene "K 1 " og "K 3" på 1425 tons, et stykke væk ligger minestrygeren
"STETTIN", en ombygget fiskekutter som var ved at lægge miner ud, "STETTIN"
tilhører ikke gruppen, men ifølge de engelske kilder gjorde den alligevel,
konvojen nærmer sig Helgenæs, snart kan i sikkerhed inde i i de sidste krigsdage, for oppe i luften hænger THE STRIKE WINGS.

BANFF STRIKE WING.
Maskinerne var lettet kl. 13.10 fra RAF Banff i England, gruppen bestod af
143 squadron ledet af Wingcomander (Oberstløjnant) Foxly Norris, 235
squadron ledet af Wingcomander J.R. Barry, 404 squadron ledet af M. Pierce,
303 squadron ledet af Squadronleader (Major) H Wenger, med er også 18
Mustangs som eskorte fra 19 og 234 Squadron, 143, 235, 404,303 og 248
består af 40 mosquitto fly, men kort efter start må 2 fly dog vende om på
grund af mekaniske defekter.
Målet er enkelt, sænk alle fjendens skibe i Storebælt, Skagerrak, og Kattegat.
Kl 15.08 passerede de den danske vestkyst og kl 15.35 opdager de ved Randers
fjord det første mål: en minestryger, 6 fly fra formationen angriber hurtigt
og snart springer skibet i luften midskibs,
(ved senere oplysninger viste det sig at være en fisker).
Efter angrebet forsætter gruppen sydpå, de nærmer sig farvandet omkring
Helgenæs. klokken er nu ca. 15.40.

KL. 15.45 DET F Foxly Norris har fået øje på konvojen, beslutningen er truffet, flyveren
bryder af og lægger an til angreb, slaget kan begynde (eller nærmere
nedslagtningen), samtidig nede på skibene er der hektisk aktivitet, specielt
på kanonbådene "K 1" og "K 3" har de travlt med at bemande de mange
antiluftskyts, for disse 2 skibe er konvojen mest bevæbnede, og de har
absolut tænkt sig at give englænderen modstand.
7 mosquittos drøner ned imod "ANGAMOS", de affyrede deres raketter imens
maskingeværer hamre løs, broen bliver sønderskudt og agterskibet bryder i
brand, "ANGAMOS" er heldig i denne omgang og skibet fortsætter.
6 mosquittos angriber "WOLFGANG L.M RUSS", dette skib må også lide under
raketter og maskingevær ild og det virker åbenbart bedre, skibet bryder i en
voldsom brand, men fortsætter ind imod kysten på Sletterhage. "BANG" et
kæmpe ildhav som kan ses flere kilometer væk efterfulgt af en kæmpe røgsky,
"WOLFGANG L.M RUSS" er røget i luften på en gang, flyveren må have truffet
noget af ammunitionen eller så har branden bredt sig meget hurtigt, hvad der
er tilbage af "RUSS" ligger nu på bunden af havet, af den store besætning
overlever kun 8.
Så er det, "K 1"s tur, 7 mosquittos lægger an til angreb, "K 1" prøver at
undvige til styrbord, men mosquittoernes 20 mm projektiler hamre ind i
skroget ved vandlinjen og foresager hurtig en oversvømmelse, også
dækmandskabet lider svære tab, og snart er kun få antiluftskyts kanoner
bemandet, brændstoftanken brænder kraftigt og hele skibet er væk i røg,
dette er "K 1"s endeligt, få øjeblikke senere synker skibet. "K 1"
forsvinder fra havets overflade, og efterlader kun 55 ud af 169 mand.
Andre 7 fly angriber "M -301", det er 143 squadron som har set det som
deres hovedoffer, skibet bliver ramt af raketter i vandlinjen og
projektilerne hamre ind i skroget, skibet bryder i brand og slår kursen ind
imod Sletterhage, men i løbet af 20 min. synker skibet, besætningen var på
76, overlevende 55.
4 fly angriber "K 3", ammunitionsdepotet i forreste magasin bryder i brand,
men K 3 er mere heldig og får hurtig ilden slukket , overbygningen bliver
ramt af 8 raketter, men skibet holder sig sødygtigt og går i gang med at
samle overlevede op, den lille minestryger "STETTIN" bliver kun angrebet af
et fly og slipper åbenbart uden de store skrammer.
Angrebet er ovre, flyverne trækker sig sejrrigt tilbage, 3 skibe er sænket
og resterne af konvojen slikker deres sår, Bannff strike wings led mindre
tab, 3 fly blev så svært beskadiget af antiluftskyts at de måtte nødlande på
Såtenas flyveplads i Sverige, under nødlandingen bliver Flightlieutenant
(Kaptajn) Thorburn dræbt og Warrant officer (officiant) Crocker hårdt
kvæstet, to Mustangs fra eskorten kolliderede og styrtede i havet, begge
piloter blev dræbt.
Klokken er nu 16.55 angrebet er overstået, flyverne danner atter
formationen og angriber i løbet af dagen flere mål rundt i de danske
farvande inden de fortsætter hjem.

NORTH COAST STRIKE WINGS ANGRIBER.
Efter angrebet tror konvojen, eller hvad der er tilbage af den, at
trængslerne er overstået, men ak i det fjerne dukker nye fly op, 22
beugfighter fra 254 squadron og 236 squadron ledsaget af 15 mustangs fra 126
squadron er på vej sydfra efter et andet angreb, da de opdager røgen vest
for Tunø, og snart er de som hvepse henne ved en brændende konvoj, flyverne
har dog brugt det meste af deres arsenal af både raketter og ammunition, men
det lykkedes et fly at angribe "AMNAGOS", skibet er heldig og når ikke at
blive ramt de vigtige steder, 4 beugfigther angriber "K 3" også denne gang
er kanonbåden heldige og undgå at blive ramt de sårbare steder, dog udbryder
der brand, men mandskabet når at få slukket den, angrebet er overstået og
flyveren fortsætter deres raid videre for at finde nye mål inden de vender
hjem, dette angreb tog kun 8 minutter og 3 fly fra North Coast må dog
nødlande i Tyskland på grund af brændstofmangel.

S Sent hen på aftenen når resten af konvojen grund ude foran beskadiget og havde mange dræbte og sårede ombord, "ANMAGOS" holdt sig også
flydende med nød og næppe ved hjælp af skibets pumper, og nåde også sikkert
allerede vrag for bestandigt,


EFTERSKRIFT.
Det skal nævnes, at man i Århus Stiftidende et år efter angrebet kunne læse
at mange tusinde tyske soldater blev dræbt ved sænkningen af fragtskibet
"WOLFGANG L.M RUSS", Dette er dog næppe sandt, ifølge det tyske arkiv i
KOBLENZ siges det, at skibet ikke fragtede andet end materiel, fødevarer og
ammunition, ikke soldater, der er også en del tvivl om hvordan vragene
ligger i dag, som beskrevet ligger meget af det over et stor område og
positionen er forskellig alt efter hvem man snakker med.
I øvrigt er det ikke lykkedes mig at finde ud af, om vraget af "STETTIN" er
fundet endnu, muligvis kan den være sprængt efter krigen, ellers kan det
ligge spredt imellem alle de andre vragdele, hvem ved.

En stor tak til alle dem, som har bidraget mig med stort og småt.
(c)Rettet den 19/10-1997. ANDERS CLAUSEN


WGS 84 LASSE ORMHOLT SCHRØDER . EFTER MEGET SØGE ARBEJDE OG KIGGEN EFTER I ARKIVER KAN JEG MED SIKKERHED NU FASTSLÅ AT DET ER M 301 DER ER DELE AF I DETTE OMRÅDE OG AT K1 ER I ANDET OMRÅDE SOM JEG OGSÅ HAR LOKALISERET OG RETTET ! BRUG LINEHJUL DER ER MASSER AF DELE SPREDT OVER ET STORT OMRÅDE DA ALLE VRAG BLEV SPRÆNGT OG GRABBET EFTER KRIGEN .
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:
Ingen billeder på denne position
Kommentarer
Fra:http://german-navy.de/capt_misc.htm#k1
K1-K3
Laid down 1939 in the Netherlands
Dimensions Lenght: 78 m, Beam: 10,2 m, Draft: 3,9 m
Size 1420 t (max)
Armament 4 x 12 cm, 4 x 3,7 cm AA, 12 x 2 cm AA, 200 Mines
Performance 2770 shp,14,5 kn



Those three gunboats were captured during the invasion of the Netherlands while still being under construction and it was decided to complete all three ships.
K1 was launched on 23.11.1940 and put into service on 02.10.1941. It was sunk on 05.05.1945 after a bomb hit near Aarhus.
K2 was launched on 28.06.1941 but badly damaged in an attack in July 1941. Therefore construction was delayed until 14.11.1942 when the ship finally went into service. After a hit by an aircraft launched torpedo on 09.10.1944, the badly damaged ship was towed to the Netherlands where it was scrapped in 1947.
K3 was launched on 22.03.1941 and commissioned on 24.01.1942. It survived the war and was given back to the Netherlands in May 1945. Renamed to Van Speyek, it was put in ot service again on 18.06.1946 and was in active duty until 1960 when it was scrapped.
  • Oprettet før 01-06-2005 af twm


  • Tilføj kommentar
    Logbog - Log et dyk på positionen
    Synlige log(s): 0Skjulte log(s): 0
    Udført af:Tilføjet den:
    Ingen synlige log på denne position 
    Anbefal dette vrag:














       
    Copyright 1998 - 2018 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk  chart.dk Hits: 27708033- Aktive brugere:17