Bruger: Ikke logget ind - Login
Hohenh"rn S/S
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
Kilde:$.Allan Jensen http://vrag.dk
WGS 84 57:45,087 11:29,868
På dage med god sigt et det et fantastisk flot vrag, masterne står op endnu og
skorstenen er væltet fremover og ligger nu henover broen. Sådan et vrag er en
god grund til at tage sig sammen og dykke "lidt" dybere, den slags findes
simpelthen ikke på 30 meter. Dybden på bunden er 52 meter, men man møder
allerede toppen af broen og de afbrækkede master på ca. 35 meters dybde,
herfra kan man så enten dykke "trinvis" dybere ved at svømme bagud i vraget,
udover maskinskylightet og ned ad svalegangene med de mange kahytter.
Eller man kan svømme fremad og ned foran broen, her er huller flere steder og
man kan se ind til den store styremaskine, hvor rattet desværre forlængst er
havnet i maverne på grådige pæleorm. I etagen nedenunder kan man se ind i en
salon hvor de store krystallamper stadigt sidder i loftet, det er helt
"Titanicagtigt", man kan også se både skabe og stole derinde. Det er et meget
fristende sted, men det kniber lidt med modet, når man ligger på 50 meter vand
og prøver at kante sin krop igennem de forrevne jernplader, ind i et rum hvor
ledninger hænger fra loftet og buddingagtig mudder står i højde med
stoleryggene. Her er det nok for mig at kigge udefra.
Passer man ikke på med afbalanceringen, havner man til sidst i bunden af det
tilsyneladende tomme lastrum på 56 meters dybde, jeg har endnu ikke været i
forenden af dette vrag, der er også rigeligt i den anden ende, men det skal
selvfølgelig prøves, næste gang vejen falder forbi vraget og så skriver jeg et
par linier om det her.

Tysk damper bygget i 1924 i Frankrig under navnet Vaccares, var på 2997 brt.
og 96 meter lang. Vaccares blev i 1937 til Colon, og i 1939 kom skibet så til
at hedde Hohenh"rn og blev fra krigens start brugt til at fragte diverse
isenkram på de forskellige "udflugter", som den tyske hær som bekendt havde en
del af i de år. Skibet sejlede på en mine den 21.10.1944, og lagde sig til
hvile på 52 meter vand.


Kilde:$.Skawdyk Undervandsguide v. John Andersen
Stævnen er sunket og går helt ned til havbunden.
Løsfund:
2 maskintelegrafer
2 lanterner fra b.b.
1 Broklokke
1 klokke fra bak
1 styremaskine
1 dampfløjte
1 ur
Div. porcelæn
Div. lamper


Ex navne Calon, Vaccares (fransk), Maravi-A16
Bygget i 1924 hos Ateliers & Chantiers de la Seine Maritime Worms & Cie, Le
Havre, Frankrig 2997 brt, 1742 nrt, 4900 tdw, 95,6x13,94x6,13 m, 1425 psi.
Rederi: Hansegesellschaft Aschpurwis & Veltjens, Hamburg.
Beslaglagt af Kriegsmarine som troppetransporter, under navnet MARAVI - A16.

Litteraturhenvisninger:
Erich Gr"ner, Die Handelsflotten der Welt 1942 udgivet af Oberkommando der
Kriegsmarine 3. afd. Seekriegsleitung. Bogen var under krigen fortrolig og
mærket "Kun til tjenestebrug".
Reprint 1976, J. F. Lehmanns Verlag, Mnchen.

Erich Gr"ner, Die deutschen Kriegsschiffe 1815-1945, bind 7.
Bernard L. Gr"fe Verlag, Koblenz 1990

Karl-Heinz Schwadtke, Deutschlands Handelsschiffe 1939-1945 (med
illustrationer).
Verlag Gerh Stalling AG, Oldenburg og Hamburg 1974.
(c)Rettet den 07/02-2001. ANDERS CLAUSEN
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:
Ingen billeder på denne position
Kommentarer
Tilføj kommentar
Logbog - Log et dyk på positionen
Synlige log(s): 0Skjulte log(s): 0
Udført af:Tilføjet den:
Ingen synlige log på denne position 
Anbefal dette vrag:














   
Copyright 1998 - 2018 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk  chart.dk Hits: 25896617- Aktive brugere:17