Bruger: Ikke logget ind - Login
Mode S/S
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
Kilde:$.Allan Jensen
Positionen er sikker men det er ukendt hvilke datum der er anvendt, men da
det er et stor vrag kan det genfindes.

Svensk dampskib på 1146 brt. bygget i 1912 på Helsingør Jernskibsværft som nr.
135.
Mode påsejlede en mine ved Stora P"lsan den 20. juli 1944 og sank.
Vraget ligger næsten intakt på 55 meter vand, helt agter er der en bygning med
et toilet, et rum hvor der tilsyneladende har været malerlager - her er
pensler og maling, bøtterne er rustet væk, men man kan se "klumper" af
størknet maling i "bøttefacon"- og et lanternerum. Herfra op mod broen er der
en gangbro henover bagerste lastrum og man kan også tydeligt se de store
maskinskylight. I overbygningen kan man komme ind flere steder og da dækket
mange steder er rådnet væk, kan man komme til kahytterne oppefra. Man kan
ligge på overbygningen bag broen og se ruminddelingen i skibet uden at skulle
indenfor, det gør det jo lidt mindre farligt hvis man også vil rode lidt.
Sigten er som regel god og det er nemt at orientere sig på vraget.
Broen er meget høj og man kan svømme indenfor og kigge ud af vinduerne, i
etagen nedenunder kan man komme ind forfra, da jernpladerne her er
gennemtæret. Herinde ligger mudderet højt og i bagbord side kan man lige ane
en bordplade, som giver et indtryk af hvor meget mudder her er. Er man ihærdig
kan man stikke armen ned i mudderet og se om man kan nå nogle af de mange ting
der er faldet ned på gulvet, inden mudderet gennem årene har forseglet det
hele. Fra broen og frem mod stævnen er der meget langt ned og turen op til
stævnen er lang og "dyb". Bliver man i agterenden kan man nøjes med en
dykkerdybde på max. 45 meter.

Litteraturhenvisninger:
Erich Gr"ner, Die Handelsflotten der Welt 1942 udgivet af Oberkommando der
Kriegsmarine 3. afd. Seekriegsleitung. Bogen var under krigen fortrolig og
mærket "Kun til tjenestebrug".
Reprint 1976, J. F. Lehmanns Verlag, Mnchen.

Kilde:$.Gunnar Ståhl, Kristianstad, Sverige
5360
Byggd 1912 av Helsing"rs Jernskibs- og Maskinbyggeri A/S, NB 135, f"r
Stockholms Red AB Svea, Stockholm.
LR-25: 2 Dks. 246æ9" 37æ1" 14æ (21æ6"). Engine: T 3Cy 19", 32" & 53"
- 36", varvets tillv.
Tonnage: 1146,11 br. 727,61 n. 1940 dw, dim: 75,25 x 11,32 x 4,28.

1944, juli 20 minspr"ngd vid Vinga på resa Menstad - Halmstad.
"Svenska handelsflottans krigsf"rluster under det andra v"rldskriget"
sid 163: Med last av salpeter befann sig fartyget kl 01.30 den 20
juli vid Stora P"lsans fyr då en våldsam explosion intr"ffade
midskepps om styrbord. Fartyget erh"ll svåra skador och gick inom 5
minuter till botten. De flesta av bes"ttningen kunde r"dda sig upp i
babordsbåten som undgått f"rst"relse. Andra hoppade "verbord och togo
sig upp på en fartygets r"ddningsflottar. Bef"lhavaren, en lots och en
eldare saknades och omkom.
(c)Rettet den 10/12-2000. ANDERS CLAUSEN
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:

Tilføjet af: AllanJ - 16-11-2013

Tilføjet af: AllanJ - 14-10-2014
Kommentarer
Tilføj kommentar
Logbog - Log et dyk på positionen
Synlige log(s): 0Skjulte log(s): 0
Udført af:Tilføjet den:
Ingen synlige log på denne position 
Anbefal dette vrag:














   
Copyright 1998 - 2018 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk  chart.dk Hits: 24659777- Aktive brugere:47