Bruger: Ikke logget ind - Login
Minos (Hellfrid Bissmark)
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
Forlist 8.9.1939Kilde:$.Dana GPS D.55.11.356 12.38.133 Stævn i 350 grader
Decca D1690, A5860 Pos 55.11.34-36 12.38.04-23
Skibet hedder HELLFRIED BISSMARK, men kaldes af alle MINOS.
Det er meget velbevaret, men styrehuset er begyndt at falde lidt sammen,
master og skorsten er væk, øverst på styrehuset er der stumper af rækværk,
som man skal passe på.
Det er muligt at komme ned i lastrummene samt ind i maskinrum-met, hvortil
der er adgang fra forreste del af overbygningen.
På styrbord side kan man se hullet efter minen, her skal der passes lidt på,
idet langsgående strøm kan suge en ind.
Kilde:$.Klaus Hansen, Gladsaxe 1994
Hellfrid Bissmark blev bygget i 1913 af A.G. Weser, Bremen for Dampschif-
fartsGesellschaft Neptun, Bremen, som afløser for et ældre damper med samme
navn, bygget i England i 1892.
Skibet gjorde tjeneste som vagtskib på Eidern fra 1916 til 1917 ellers vides
der ikke meget, men rederiet drev fortrinsvis passager og fragtfart på
Skandinaviske havne samt Balticum.
I 1937 blev det solgt til Bissmark-Linie, Hamborg, som omdøbte det til
Hellfrid Bissmark efter en tidligere damper bygget i Helsingør, 1892, som
blev ophugget i 1934. Heller ikke her vides meget om rejserne, men det synes
som skibet gik i fart på sydsvenske havne med stykgods og passager.
Om morgenen 8. september 1939 var skibet på rejse fra Kiel til Malmø med
salpeter. Trods faren i minefeltet mellem Falsterbo og Møen tog man ikke
minelods om bord, man fulgte i stedet efter den finske damper Savonia, som
havde lods om bord. Midt i feltet ramte skibet en mine, hvorved 8 af den 14
mand store besætning omkom, de overlevende blev sat i land i svensk havn.
(c)Rettet den 14/04-1997. ANDERS CLAUSEN

WGS84 position opdateret d.26/09-2009 (KRS)
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:

Tilføjet af: twm - 09-10-2005

Tilføjet af: AO - 14-07-2010

Tilføjet af: AO - 14-07-2010

Tilføjet af: AO - 14-07-2010

Tilføjet af: AO - 14-07-2010

Tilføjet af: AO - 14-07-2010

Tilføjet af: AO - 14-07-2010

Tilføjet af: AO - 14-07-2010

Tilføjet af: rban - 26-04-2011

Tilføjet af: rban - 26-04-2011

Tilføjet af: rban - 26-04-2011

Tilføjet af: rban - 26-04-2011

Tilføjet af: rban - 26-04-2011

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: Dennisolsen83 - 08-04-2016

Tilføjet af: Dennisolsen83 - 08-04-2016

Tilføjet af: Dennisolsen83 - 08-04-2016

Tilføjet af: Dennisolsen83 - 08-04-2016

Tilføjet af: Dennisolsen83 - 08-04-2016

Tilføjet af: Dennisolsen83 - 08-04-2016

Tilføjet af: Dennisolsen83 - 08-04-2016

Tilføjet af: Dennisolsen83 - 08-04-2016

Tilføjet af: Blue Divers - 17-05-2019

Tilføjet af: Blue Divers - 17-05-2019
Kommentarer
http://www.dyk.dk/dansk/html/pdf/vraglex_1999_10.pdf
  • Oprettet før 01-06-2005 af fixtcat


  • Overstående link kan kopires og benyttes. der er billeder og beskrivelse af vraget...
  • Oprettet før 01-06-2005 af fixtcat


  • linket Det ligger i PDF-format, som kræver Acrobat Reader fra Adobe.:
    http://www.dyk.dk/dansk/html/pdf/vraglex_1999_10.pdf

  • Oprettet før 01-06-2005 af fixtcat


  • unfortunately no embedding possible, but here a link to a video:
    http://youtu.be/7nNNFTaSvp8
  • Oprettet den: 05-07-2013 10:26:04 af joern_k


  • Her er lidt video fra vraget. -

    https://www.youtube.com/watch?v=364FWfpR0cI - Lang vers.

    https://www.youtube.com/watch?v=H9vpwMCJmsU&t=318s -
    kort vers.
  • Oprettet den: 17-05-2019 15:31:18 af Blue Divers


  • Tilføj kommentar














       
    Copyright 1998 - 2023 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk Hits: 38310460- Aktive brugere:10