Det Tyske 149 meter lange passagerdampskib Sierra cordoba, forlist d. 18/1-1948 på vej til ophugning, da slæbetrossen sprang, hvorefter skibet strandede og sank ved Esbjerg.Oprettet den: 27-11-2005 07:19:46 af f_breitenstein@c.dk
Krydstogtskibet Sierra Cordoba SIERRA Cordoba (1923 - 1946) Ejer: Nord Deutscher Lloyd Værft: Bremer Vulkan, Vegesack Tonnage: 11.469 BRT Søsat: 26-09-1923 Længde: 155,70 m Bredde: 18,80 m Jomfrurejse: 26-01-1924 Sierra Cordoba blev bygget på Bremer Vulkan-værftet og afleveret d. 20. januar 1924 til Nord Deutscher Lloyd d 20. januar 1924, hun var Nord Deutscher Lloyd anden skib der kom til at hedde Sierra Cordoba opkaldt efter en af Spanien bjerg kæde, den først Sierra Cordoba krigsforliste under 1. verdenskrig Sierra Cordoba var blevet udstyret med 2 tregangs- dampmaskine med 2 skruer og kunne nå op på en fart af 14 knob. Dens jomfru rejse fortog den allerede d 26. januar 1923 fra sin hjemhavn, Bremer til La Plata i Argentina. Det var fra da af, den største kombinerede passager og fragtskib, som Nord Deutscher Lloyd havde på denne rute. Sierra Cordoba forblev på ruten mellem havnen i Bremen og Sydamerika indtil 1935, dog i perioder blev det brugt af rejseselskaber til rekreative og sociale ture bl.a. sejlet den i 1927 til Nordafrika og Middelhavslandene. I juni 1928 blev Sierra Cordoba ombygget så der kunne tage flere passager. Ind til 1934 sejlede Sierra Cordoba også på Orient Rejser og krydstogt til Nordkap og øerne i Atlanterhavet, sommeren 1934 var Sierra Cordoba charter ud til rederiet Kraft durch Freude som krydstogtskib, og i 1934-35 efter endnu en ombygning var der overnatningsmuligheder til over 1000 passagerer. I begyndelsen af 1935 solgte Nord Deutscher Lloyd Sierra Cordoba til nazisternes Deutsche Arbeitsfront, skibet bliver nu konstant anvendt på rederiet Kraft durch Freude krydstogts ture. Den Spanske Borgerkrig foregik fra juli 1936 til marts 1939, med mange tyske frivillige fra Legion Condor de havde haft travlt i Spanien hvor de kæmpede side om side med Francos nationalister i at gribe magten Spanien, den tyske enhed Legion Condor bestående af Tysk Luftwaffe (luftvåben) og Whermacht Heer (Tyskehær), og nu har de brug for tilbagetrækning af soldater, hjem til tyskland, og til dette formål var Sierra Cordoba ankommet til Vigo i Spanien d. 24. Maj 1939 sammen med 5 andre skibe, med store mængder af medicinsk udstyr og andre materialer, der blev givet til den spanske Social Hjælp organisation. 26. Maj 1939 gik de tyske soldater fra Legion Condor ombord i Sierra Cordoba i Vigo havnen, hvor de satte kursen hjem mod Hamburg. 30 Maj 1939 ankom til tysk farvand og blev eskorteret ind i Hamburg havnen af en række tyske fartøjer, herunder yacht Hamburg og pansrede skibe Admiral Graf Spee og Admiral Scheer. Fra maj 1941 og under krigen år fungeret Sierra Cordoba som depot og beboelse skib i Hamborg og Kiel til medlemmer af den tyske marine. Ubåd U-224 blev bestilt den 20. juni 1942 på Germania Værft i Kiel, anledningen blev fejret ved en frokost party i depotskib Sierra Cordoba, U-574 besætning var kendt for at have været indkvarteret i Sierra Cordoba. Under et luftangreb i 1944 på Kiel, blev Sierra Cordoba stærkt beskadiget, men repareret. Efter krigen i 1945 blev Sierra Cordoba beslaglagt af Storbritannien, som i første omgang blev brugt af medlemmer af den britiske flåde. Ved sin kajplads i Hamburg udbrændte Sierra Cordoba totalt den 13. januar 1946. Den sidst rejse Sierra Cordoba skulle ud på foregik, efter en slæbebåd fra Hamburg til Clyde, (Scotland) hvor ophugningen skulle foregå, rev skibet sig løs og forliste d. 18. januar 1948 ud for Nymindegab ved den jyske vestkyst. Bjærgningstilladelse 1950-58 Jan Justesen Justesen@mail.dk Sportsdykkerklubben Ægir http://www.schiffe-maxim.de/Cordoba.htm Oprettet den: 05-12-2023 23:51:35 af just
|