Bruger: Ikke logget ind - Login
Sierra Cordoba
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
Bjærgningstilladelse 1950-58
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:
Ingen billeder på denne position
Kommentarer
Det Tyske 149 meter lange passagerdampskib
Sierra cordoba, forlist d. 18/1-1948 på vej til ophugning, da slæbetrossen sprang, hvorefter skibet strandede og sank ved Esbjerg.
  • Oprettet den: 27-11-2005 07:19:46 af f_breitenstein@c.dk


  • Krydstogtskibet Sierra Cordoba
    SIERRA Cordoba (1923 - 1946)
    Ejer: Nord Deutscher Lloyd
    Værft: Bremer Vulkan, Vegesack
    Tonnage: 11.469 BRT
    Søsat: 26-09-1923
    Længde: 155,70 m
    Bredde: 18,80 m
    Jomfrurejse: 26-01-1924
    Sierra Cordoba blev bygget på Bremer Vulkan-værftet og
    afleveret d. 20. januar 1924 til Nord
    Deutscher Lloyd d 20. januar 1924, hun var Nord Deutscher
    Lloyd anden skib der kom til at hedde
    Sierra Cordoba opkaldt efter en af Spanien bjerg kæde, den
    først Sierra Cordoba krigsforliste under
    1. verdenskrig
    Sierra Cordoba var blevet udstyret med 2 tregangs-
    dampmaskine med 2 skruer og kunne nå op på
    en fart af 14 knob. Dens jomfru rejse fortog den allerede d 26.
    januar 1923 fra sin hjemhavn,
    Bremer til La Plata i Argentina.
    Det var fra da af, den største kombinerede passager og
    fragtskib, som Nord Deutscher Lloyd havde
    på denne rute.
    Sierra Cordoba forblev på ruten mellem havnen i Bremen og
    Sydamerika indtil 1935, dog i perioder
    blev det brugt af rejseselskaber til rekreative og sociale ture
    bl.a. sejlet den i 1927 til Nordafrika og
    Middelhavslandene.
    I juni 1928 blev Sierra Cordoba ombygget så der kunne tage
    flere passager.
    Ind til 1934 sejlede Sierra Cordoba også på Orient Rejser og
    krydstogt til Nordkap og øerne i
    Atlanterhavet, sommeren 1934 var Sierra Cordoba charter ud til
    rederiet Kraft durch Freude som
    krydstogtskib, og i 1934-35 efter endnu en ombygning var der
    overnatningsmuligheder til over
    1000 passagerer.
    I begyndelsen af 1935 solgte Nord Deutscher Lloyd Sierra
    Cordoba til nazisternes Deutsche
    Arbeitsfront, skibet bliver nu konstant anvendt på rederiet Kraft
    durch Freude krydstogts ture.
    Den Spanske Borgerkrig foregik fra juli 1936 til marts 1939, med
    mange tyske frivillige fra Legion
    Condor de havde haft travlt i Spanien hvor de kæmpede side
    om side med Francos nationalister i at
    gribe magten Spanien, den tyske enhed Legion Condor
    bestående af Tysk Luftwaffe (luftvåben) og
    Whermacht Heer (Tyskehær), og nu har de brug for
    tilbagetrækning af soldater, hjem til tyskland,
    og til dette formål var Sierra Cordoba ankommet til Vigo i
    Spanien d. 24. Maj 1939 sammen med 5
    andre skibe, med store mængder af medicinsk udstyr og andre
    materialer, der blev givet til den
    spanske Social Hjælp organisation.
    26. Maj 1939 gik de tyske soldater fra Legion Condor ombord i
    Sierra Cordoba i Vigo havnen, hvor
    de satte kursen hjem mod Hamburg.
    30 Maj 1939 ankom til tysk farvand og blev eskorteret ind i
    Hamburg havnen af en række tyske
    fartøjer, herunder yacht Hamburg og pansrede skibe Admiral
    Graf Spee og Admiral Scheer.
    Fra maj 1941 og under krigen år fungeret Sierra Cordoba som
    depot og beboelse skib i Hamborg og
    Kiel til medlemmer af den tyske marine. Ubåd U-224 blev bestilt
    den 20. juni 1942 på Germania
    Værft i Kiel, anledningen blev fejret ved en frokost party i
    depotskib Sierra Cordoba, U-574
    besætning var kendt for at have været indkvarteret i Sierra
    Cordoba.
    Under et luftangreb i 1944 på Kiel, blev Sierra Cordoba stærkt
    beskadiget, men repareret.
    Efter krigen i 1945 blev Sierra Cordoba beslaglagt af
    Storbritannien, som i første omgang blev
    brugt af medlemmer af den britiske flåde.
    Ved sin kajplads i Hamburg udbrændte Sierra Cordoba totalt
    den 13. januar 1946.
    Den sidst rejse Sierra Cordoba skulle ud på foregik, efter en
    slæbebåd fra Hamburg til Clyde,
    (Scotland) hvor ophugningen skulle foregå, rev skibet sig løs og
    forliste d. 18. januar 1948 ud for
    Nymindegab ved den jyske vestkyst.
    Bjærgningstilladelse 1950-58
    Jan Justesen
    Justesen@mail.dk
    Sportsdykkerklubben Ægir
    http://www.schiffe-maxim.de/Cordoba.htm
  • Oprettet den: 05-12-2023 23:51:35 af just


  • Tilføj kommentar














       
    Copyright 1998 - 2023 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk Hits: 38010617- Aktive brugere:5