Kilde:$.Henrik Manley Kolliderede 14.10.1907 med damperen Bris og forliste. Besætningen reddet af en anden damper Nornan. 47 m længde, bredde 10 m. Vraget af Eidern ligger på 32 meter og rager 2 meter op. Vraget står på kølen med en let slagside til styrbord. Kølretningen er nord-syd og med stævnen i syd. Stævnen er ret beskadiget, og på styrbord side ligger en del ankerkæde, og ankeret står op af vraget. Alt opstående er væk, og det samme er dæks- plankerne. Det er muligt at binde på rorbeslagene henne agter (højeste lod- skud på vraget) eller til dæksbjælkerne. Kilde:$.Gunner Ståhl, Kristiansstad, oversat af Klaus Hansen; Gladsaxe Eidern blev bygget af mr. J. Bream i River John, Nova Scotia under navnet Kinarara i 1869. Ejere var J. Crerar & Co, Wm. Gordon og Roderick McKenzie, alle fra Pictou, samt Charles H. McKenzie River John. Alle ejede lige stor andel. I 1873 solgtes hun, liggende i London, for ?6000 til rederiet AB (tm)rnen i G"teborg, som omdøbte hende til Eidern. I 1890 kom rederiet i økonomiske vanskeligheder og måtte sælge ud af sine skibe, og i 1892 blev Eidern solgt til et partsrederi i G"teborg med bogholder Frans Nilsson som hovedreder. I 1896 blev landmand Axel Magnusson ny hovedreder, og i 1899 videresolgtes hun til endnu et partsrederi med bankvagtmester Carl Johan Johansson, G"teborg som hovedreder. I januar 1903 blev Eidern solgt for sidste gang. Det var Skillinge-rederiet som overtog hende for 12000 kr. Hun blev forsikret i Skillinge søforsikrings forening for 8000 kr. Brødrene Måns og J"ns Wickman var de ledende i Skillinge-rederiet, hvor Måns var hovedreder og de øvrige parthavere var skippere i Skillinge. Det var først på aftenen den 14. oktober 1907, på rejse fra London til Malmø med koks, at Eidern forulykkede. Hun kolliderede med Damperen Bris, og fik stævn og bakken knust. Bris blev også selv skadet og måtte tages på slæb af en anden damper, som satte hende på grund ved Råå. Herfra blev hun senere bjærget og istandsat. Eiderns besætning blev taget ombord på damperen Nornan kl. 23.30 og et døgn senere sat i land i Ystad. Søforklaringen fra Bris blev afgivet den 26. oktober i Helsingborg og fra Eidern den 22 oktober i Simrishamn. Eidern er bygget i karavel og af træsorterne gran, birk og hackmatack (dansk navn pt. ukendt). Bolte og nagler er af jern eller kobber. Hun var 47,54 m i længden, 9,9 m i bredden og dybdegangen 5,5 m, tonagen var 653 BRT og 592 NRT. Dødvægten ansloges til 1000-1100 ton. Eidern havde tre master og var rigget som bark, og agterdækket var hævet over hoveddækket. Kilde: Yarmouth County Museum, Yarmouth, Nova Scotia Maritime Museum of the Atlantic, Halifax, Nova Scotia Gunnar Ståhl, Kristianstad (c)Rettet den 31/07-1997. ANDERS CLAUSEN
|
|