Kilde:$.Dana GPS D.56.28.543 12.32.242 Stævn i 250 grader Omregnet G0180, F7045 Ligger med bunden opad med 20 grader hældning til STB. Længde ca 100 meter. Der er i forbindelse med bjærgning fra vraget (muligvis) blevet skåret hul i siden. Hullet er ikke fundet under dykning på vraget i forår 1993 og senere. Der er mange ikke normalt kendte arter af søannemoner på vraget. Og en stor mængde søpindsvin. Kilde:$.Klaus Hansen, Gladsaxe S/S Herriesburn ex. Paula Vogelsang, Hamburg, ex Bifrost 1933-1950, Gøte- borg, Sverige, ex Rotha, Newcastle. Ejer: P.D. Hendry & Son of Glasgow Bygget: 1923, Wood Skinner & Co Ld., Newcastle Bygget for: Sharp Steamship Co Ld., Newcastle Længde 79 m, bredde 11 m og dybde 4,8 m Maskine: 3 cyl. 208 NHP Forlist: 23. januar 1956 Herriesburn var på rejse fra Methil til København med 3000 tons kul, da der pludselig d. 22.1.1956 kl 15 udbrød en eksplosionsagtig brand i lasten. Skibet havde dagen i forvejen været ude for orkanagtig storm med høj sø, hvil- ket kan have været årsag til selvantændelse af lasten. Branden var så voldsom, at man straks valgte at gå i bådene, hvorfra man kort efter blev taget ombord på Esso Nyborg, som satte de reddede i land i Frederikshavn. Samtidig med at besætningen gik i land, sank deres skib, d. 23.1.1956 medens Switzers bjærgningsdamper Bien magtesløs så til. Kilde: Maritime Information Center, Greenwich, Lloyds, Berlingske og Politi- ken Kilde:$.DykInfo I Båtologen nr 5/1995 findes billede og beskrivelse på side 206. (c)Rettet den 27/05-1998. ANDERS CLAUSEN
|
|