Der er forskellige positioner, ovenstående er fra Poul Olsen.Kilde:$.Jens Frederik Hjermitslev Fiskeri-vragregister No.92-157 GPS 57:41,760 10:03,650. Kæde.10B (E05,80-F45,85)=57:41,97 10:04,00 ---------(E05,88-F45,85)=57:41,95 10:03,91 Hirthals Dykkerklub. Vraget blev i mange år kaldt "Kari" Kilde:$.Poul Olsen Decca E0580-88, F4585 (10B) Ligger ca. midt mellem Trawleren og Russeren. Vraget er af en damper, og er anslået til at være 100 meter lang, 10 meter bred og med en højde over bunden på 3.00 meter. Det eneste der er tilbage af skibet er kedelen og nogle enkelte vragrester rundt om. Skibet Lynæs var en damper af stål fra København der forliste 7/11/1938. Lynæs blev bygget 1916, og Lynæs var 537 Br. Reg. T. stor. Søforhøret blev afholdt 14/11/1938 i København. På rejse fra Kemi til Brest med træ. Grundstødt d. 30/10/1938 ved Jyllands V.-kyst; sprunget læk og sunket d. 7/11/1938 i Skagerak. Strandingsforretning i Klitmøller d. 30/10. Strandingsindberetning dat. 31/10. Søforhør i København d 14/11. Forlisanmeldelse dat. København d. 10/01/1939. D. 29/10 kl. 22.50 havdes Hirtshals fyr i rv. S.26ø < i 3 sm.s afstand, log 64. Herfra styredes retv. D. 56ø V. D. 30/10 kl. ca 5.00 blev det tåge. Kl. 5.00 loddedes 11" favne vand, bundart fint Sand, log 10. Kl. 5.55 pejledes i en klaring i vejret Hanstholm fyr tværs. Afstanden blev ved en 4 str.s pejling bestemt til 5" sm., log 18. Kursen blev derefter ændret til retv. S. 27ø V. Kort efter forsvant fyret igen i tågen. Kl. 6.35 tog Lynæs grunden ud for hjælp af en bjærgningsdamper, efter at dækslasten var kastet over bord. Skibet blev derefter bugseret mod Fredrikshavn. Kort efter at bugseringen var påbegyndt, steg vandet i maskinlasten, og da vandet trods vedvarende pumpning stadig steg, blev der kl. 20.00 afgivet stopsignal til bjergningsdamperen, hvorefter hele besætningen ved hjælp af bb.s redningsbåd gik om bord i denne. Bugseringen fortsatte derpå, men d. 7/11 kl. 5.30 sank Lynæs ca 7 sm. N.Ø.t.N af Hirtshals fyr. Anm. Ministeriet må antage, at grundstødningen skyldes skødesløs navigering. Kilde:$.Skawdyk Undervandsguide v. John Andersen 537 brt, 290 nrt, 652 tdw, 167 fx27,3 f, maskine på 420 psi, bygget i 1916 på Nya Verkstads AB, G"teborg. Ejer: D/S Solnæs A/S København. Har tidligere haft navnet "Kari" Litteraturhenvisning: Erich Gr"ner, Die Handelsflotten der Welt 1942 udgivet af Oberkommando der Kriegsmarine 3. afd. Seekriegsleitung. Bogen var under krigen fortrolig og mærket "Kun til tjenestebrug". Reprint 1976, J. F. Lehmanns Verlag, Mnchen og Kaptajn Franzen, Dammarks Handelsflåde 1939. Det Berlingske Bogtrykkeri København 1938, fotos side 219, bind 1. (c)Rettet den 05/05-1998. ANDERS CLAUSEN
|
|