Bruger: Ikke logget ind - Login
Seattle
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
Kilde:Vragguiden bruger maxmekker.com
Verifisert GPS posisjon er GPS . N58 07.668 E8 03.139 i WGS84
Kart og mer info på http://www.maxmekker.com/seattle.asp
Rettet af Torben Wind Meyhoff

Kilde:$.Skawdyk Undervandsguide v. John Andersen
ED50 58:08,00N 8:01,00E
Vraget findes, men ovenstående position er MEGET USIKKER, da oplysningerne fra
nedenstående tekst er udsat på en kort i stor målestok og positionen udmålt.

Motor- fragt og passagerskib Seattle (DIFA) fra Hamburg. Med Herman Lehnmann
som fører på rejse fra Cuaracao til Hamburg med en last hvede, kartofler,
kakao og træ fra Guatemala. Forlist d. 14.4.1940 ved Dvergestangen,
Kristiansand, Norge.
Vraget ligger på en skrænt med agterenden startende på 20 meters dybde.
Vraget står på kølen og er "bukket" sammen for at følge skrænten.

Skibet var bygget 1928 på Deutsche Werft AG Hamburg, bygge nr. 104. (San
Francisco -Klasse) Beregnet til sejlads på Hamburg-Amerika Linie (HAPAG).
140,7X18,6X8,5 m, 7369 brt, 4355 nrt, 9640 tdw, 6 cylindret MAN diesel på
5400 hk, 14 kn.

Efter at have gennembrudt en blokade sniger Seattle sig hjem gennem
nordatlanten mod tyskland.
Natten mellem den 8. og 9. april 1940 når skibet frem til Norge hvor der i
tæt tåge ankres op ud for Kristiansand.

På skibet er man totalt uvidende om den tyske invasionsstyrke der er på vej
fra syd, bl.a. krydseren Karlsruhe og 3 torpedobåde .
Da kaptajnen så flådestyrken i fjorden ved Kristiansand, troede han at var
engelske fartøjer, og han forsøger at flygte. På de tyske krigsskibe troede
man, at Seattle er et allieret fartøj der ville flygte. Den norske kystvagt
har genkendt alle fartøjer som tyske. Det udvikler sig til, at Seattle fanges
i krydsild mellem de tyske fartøjer, de norske kanoner på kysten og sluttelig
sænkes af den norske torpedobåd GYLLER. Et besætningsmedlem bliver kvæstet.
Der opstod brand ombord på Seattle, og den brænder frem til den 13. april,
hvor den synker.
I 1988 genfindes vraget af norske dykkere, der bjærger de vigtigste ting
ombord, bl.a. en skibsklokke på 70 kg.

Siden har vraget været et af de mest besøgte i Norge, men har desværre også
kostet et par dykkere livet deribland en danskeren Kim. Der er placeret en
mindetavle for Kim på vraget.

SEATLLE havde to søsterskibe i San Francisco -Klassen: PORTLAND, der blev
sænket den 13. april 1941 i nærheden af Azorene og RODA (ex. LOS ANGELES) der
blev hugget op i 1956.

Litteraturhenvisninger:
Arnold Kludas/Herbert Bischoff, Die Schiffe der Hamburg-Amerika Linie bind 3.
Koehlers Verlagsgesellschaft, Herford 1981.

Erich Grüner, Die Handelsflotten der Welt 1942 udgivet af Oberkommando der
Kriegsmarine 3. afd. Seekriegsleitung. Bogen var under krigen fortrolig og
mærket "Kun til tjenestebrug".
Reprint 1976, J. F. Lehmanns Verlag, München.

Karl-Heinz Schwadtke, Deutschlands Handelsschiffe 1939-1945 (med
illustrationer).
Verlag G. Stalling AG, Oldenburg og Hamburg 1974.

Otto Mielke, Motorschiff SEATTLE, Blockadebrecher, A. Moewig Verlag, München.
SOS-Heft nr. 36, 1954. (flere fotografier)
(c)Rettet den 04/02-1999. ANDERS CLAUSEN
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:

Tilføjet af: Thomas9440 - 27-03-2004

Tilføjet af: Thomas9440 - 27-03-2004

Tilføjet af: Thomas9440 - 27-03-2004

Tilføjet af: Thomas9440 - 27-03-2004

Tilføjet af: Thomas9440 - 27-03-2004

Tilføjet af: Thomas9440 - 27-03-2004
Picture161
Tilføjet af: Thomas9440 - 27-03-2004
Picture162
Tilføjet af: Thomas9440 - 27-03-2004

Tilføjet af: maxmekker.com - 29-08-2004

Tilføjet af: PalleP - 31-10-2004

Tilføjet af: wreckdiver.dk - 26-07-2005

Tilføjet af: Rico Christensen - 24-06-2007

Tilføjet af: Rico Christensen - 24-06-2007

Tilføjet af: Risgaard. - 27-12-2011

Tilføjet af: Risgaard. - 27-12-2011

Tilføjet af: Risgaard. - 27-12-2011

Tilføjet af: Risgaard. - 27-12-2011

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014
Kommentarer
Vraget var den 19. maj 2002 opmærket med bøjer på positionen. Der findes en bøje i agterenden, en midtskibs og en i stævnen.
  • Oprettet før 01-06-2005 af Thomas9440


  • Verifisert GPS posisjon er GPS . N58 07.668 E8 03.139 i WGS84

    Kart og mer info på http://www.maxmekker.com/seattle.asp
  • Oprettet før 01-06-2005 af maxmekker.com


  • När man så gav sig iväg på ännu en resa, den 3 juni 1940 från Bremen, skulle man nu till Curacao i Nederländska Antillerna, nära Sydamerikas norra kust. Under dessa krigstider är man dock inte speciellt gästvänliga och belägger fartyget med förbud från att åka och man tar även beslag på radio och sjökort, allt utom en översiktskarta över nordatlanten.

    Kapten Lehmann ser sitt läge när allierade styrkor patrullerar området den 4 mars samma år. På natten bestämmer sig kapten Lehmann för att släcka lanternor och brygga och på så sätt kunna smyga ut mellan alla patruller och ut på öppet vatten. Man bestämmer sig för att färdas österut längst med Venezuelas kust för att sedan vända norrut mot hemvattnen. Med sig har de dock enbart den översiktskarta som holländarna inte beslagtog. Man gör inga stopp längst vägen, utan beger sig genast norrut. Man seglar helt på måfå och navigerar enbart med hjälp av solen på dagen och stjärnorna på natten, samt försöker komma ihåg sjökortets utformning.

    Den 19 mars når man Norges kust, men vädret är inte gynnsamt och man går inomskärs för att minska risken för att drabbas av stormar och hög sjö. Den 31 mars når man Tromsö, inte så långt kvar till Tyskland. 8 dagar senare, den 8:e når man så tillsist Kristiansand nere på den norska sydvästkusten. Man har blivit eskorterad av den norska jagaren Gyller in till hamn och kastar där ankare för natten innan man dagen därpå ska ner mot Öresund.
  • Oprettet før 01-06-2005 af JoakimAmbrosson


  • Tilføj kommentar














       
    Copyright 1998 - 2023 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk Hits: 38258477- Aktive brugere:18