NB NB ..Kun ovenstående GPS pos er sikker Dybden er opmålt fra søkort og er ikke sikker !!! Kilde:$.Kim Hansen og Poul Larsen Vraget er sunket ned i kridtbunden. Fra dækket på vraget er der 1,5 - 2 meter op til bundniveau. Man skal, modsat de fleste vrag, søge efter et hul i bunden og ikke efter noget der rager op. Kridtet slår hårdt på loddet, så loddet skal finindstilles for at man kan se vraget. Agterskibet og stævnen ser pænt ud, resten er sprængt. På trods af sprængningerne er der en stor hel glasrude på ca. 1 x 1 meter, ud under bakken. Midt i skibet står noget, der på afstand ligner et nathus med et kompas. Det er ikke et nathus, men et ventilationsrør med en blæsermotor. Vraget er udmærket et dyk værd. Der har været god sigt, når jeg har været der. Vraget skulle være en gammel rutebåd mellem Helsingør-Helsingborg, og kan muligvis være nedenstående skib, selvom forlis-stedet ikke passer med nedenstående tekst. Og vraget er meget tæret, hvis det først skulle være forlist i 1971. Tæring af stål går normalt ikke så stærkt i Kilde:$.Gunnar Ståhl, Kristianstad, Sverige Ur "med båt från Helsingborg" Christer Jansson, Liber f"rlag 1995: STADE ex F(tm)RDE ex FRISCHES HAFF byggd 1938 av F Schichau, K"ningsberg f"r A Zedler, Elbing. 291 brt 151 n. Dim: 34,20 x 8,02 x 2,2. 580 ihkr Deutsche Werke, Kiel, 756 passagereare. Ankom med flyktingar till Hamburg 1945, sedan anv"nd av Royal Navy i Tyskland 1949/50. Såld till Hafen Dampschiffe AG, Hamburg ogd. F"rde. 1950 ombyggd og f"rl"ngd, omd"bt STADE og i fart på Elbe. 1956 ommbygges f"rskeppet f"r att nå b"ttre sj"egenskaber. 1955 chartrad af Vikingbåderne, K"benhamn. 1957 såld til Rederi Wiking-Reederei u Schiff. Gmbh, Hamburg. 1958 omd. ROLF Viking. 1970 såld til Bahamas Marine Service Ltd. Nassau omd. SEA EXPLORER II. 14 maj 1971 totalf"rlist under bogsering på rejsa K"penhamn- Kiel, sprang l"ck och sj"nk utanfor Gedser". På side 142 och 143 finns bilder av båten, som hann sejla i nio år mellan Helsingborg og K"penhamn. St"ven "r påfallande h"g och fallande. På huvudd"ck r"knat akterifr"n på båda sidar har den ca tio fyrkantiga f"nster (vinduer) samt f"r om dem tre "ppningar, f"rmodlign f"r landg"nger. I Ll rigister f"r 1947 finnder jag att den på den tiden havde två motorer vardera 8 cyl, byggda vid Deutsche Werke, Kiel, eller som det står i boken: "Twin sc, Oil Eng 4S SA, 16 cyl. 8 7/16" - 14 3/16" alltå två propellrar, 4-takt, enkeltverknda, cylinderdia- slagl"ngd. Kanske "ndrades skrovet vid ombyggnaden, så att den bara fick en propellar, men det "r f"ga sannolikt och dessuton en stor ombyggnad som gjorde den mer sv"rman"vrerad. C G Nystr"m har tagit bilderna som finns i boken och alla hans fotonegativ finns numera hos Klubb Maritim, V"stra kredsen, Box 421 401 26 G"teborg. (c)Rettet den 07/04-1998. ANDERS CLAUSEN
|
|