Forlist 31.1.1913Kilde:$.Dana GPS D. 55.16.613 13.22.722 Stævn i 300 grader Pos med rød/violet slaver 55.16.65 13.22.42Kilde:$."Lynet" Blev tidligere kaldet Constatin Lehnmann men vraget hedder rent faktisk S/S Kattegat. Navnet Constantin Lehnmann stammer, så vidt jeg har kunne finde ud af, fra et rat der blev bjærget for nogle år siden. Der er altså ikke tale om skibets navn, men om navnet på firmaet der har lavet rattet. Vraget kaldes også for "Ejnars ratvrag", efter ham der har bjærget rattet. Der er tale om et ca. 60 m. langt og meget intakt stålskib med en mindre overbygning midtskibs. Vraget ligger på styrbords side med en slagside på 60. Lige foran overbygningen er der et meget stort hul hvor lastrummet har været. Huller er så stort, at skibet stort set mangler fra broen og 10 meter frem, kun bunden er tilbage. Længere fremme dukker stævnen frem igen. Broen, som har været af træ, mangler. På agterdækket står den ene mast stadig intakt og peger skråt opad. Skorstenen ligger ude på bunden langs stb side af vraget. Kilde:$.Allan Jensen, Murrænen. (Oplysninger fra bl. a. "Vragliggare") Kattegat af V"rkeb"ck, Sverige. Bygget i 1873 på 431 brt. Forlist på rejse fra K"ningsberg til Skien 31.1-1.2.1913 i hård snestorm. Besætningen på 12 mand druknede alle. Lasten var 604 tons korn (rug). Og der er stadigvæk korn i lasten i vraget, og det er rug! (c)Rettet den 11/04-1997. ANDERS CLAUSEN
|
|