Position 56:14.40 12:27.38 Der skulle være sunket et skib ved navn "Gamen" i 1956 og positionen kan være fra dette skib eller den nedenstående "Gamen" forlist 24.5.1928.Kilde:$.Gunnar Ståhl, Kristianstad, Sverige Gamen er bygget i Grimsby, England? af eg og ask, med længde 21,21 m bredde 5,68 m og dybde 2,68 m. Sælges i 1911 til (formodentlig) Isaksson for 225 ?, og sælges igen 14.5.1911 til Corneliusson, Havstensund. Skibet har nu flere forskellige ejere. 24.5.1928 kl 2.00 synker skibet udfor Kullens fyr efter kollision med motor- skonnert Essie af Gravarne. Gamen var på rejse Lbeck- Gøteborg med salt. Fra søforklaringen over Gamen i Lysekill 4.6.1928: Der var 3 mands besætning og skibet blev freført" med både sejl og motor og førte både side og top- lanterner. Efter at havde passeret Svindbådan fyrskib sattes kursen N1/2V mod Kullens fyr. En tid efter gik skipperen under dæk, og overlod ror og udkik til en 15-16 års dreng. Nogle minutter efter fik drengen øje på et sejl- skibs begge sidelanterner 100 meter ret forude. Han lagde roret hårdt STB for at passere sejlskibet på BB side. På grund af den ringe afstand lykkedes manøvren ikke, og Gamen blev kollideret af sejlskibet Essie på styrbords side. Gamen sank efter 5 minutter inde fartøjerne var kommet fri af hinanden, og besætningen entrede Essie. Fra søforklaring over Essie i Helsingborg 30.5.1928: Essie gik kun for sejl, og efter at havde passeret Kullens fyr var kursen sat syd til øst mod Svind- bådans fyrskib. Farten var skønnet 3 knob. Cirka en time efter passagen af Kullen fyr, observeres begge sidelanterner og toplanternen fra et modgående skib. Et øjeblik efter forsvandt BB lanteren, og man regnede med at skibene ville gå klar af hinanden. Men straks efter forsvand STB lanteren og BB kunne ses igen. Fartøjet var nu så nær, at der intet kunne gøres for at undgå kollisionen. Essie randte med stævnen ind i BB bov af Gamen som hurtigt sank. Essie fik stævnen og bovsprydet skadet, men kunne med Gamens besætning om- bord sejle til H"gan"s red og derefter bugseret i havn. (c)Rettet den 03/04-1997. ANDERS CLAUSEN
|
|