Kilde:$.DANA. Forbudet mod dykning er ophævet i juli 2000. Lasten er tømt og masten kappet. På pos WGS 84 56:15,755 12:25,025 med dybden 16,3 m. ligger agterenden af skibet med beboelse, bro og maskinrum. På pos WGS 84 56:17,657 12:24,275 med dybden 17,7 findes den foreste del af skibet. Martina er ved kollisionen simpelthen skåret over i 2 dele lige foran maskin- rummet og før lasttanken. Skibsdelen med lastrummet findes på den nordlige position og ligger med bunden opad. Man kan med lidt besvær komme under skibs- siden og ind i dette. I lastrummet ligger en rund ca 25 meter lang rustfri tank. Agterdelen af skibet ligger på den sydlige position og står ret på bunden. Det indeholder bl. a. maskinrum, beboelse og bro. Kemikalietankskib Martina af Monrovia på 862 tons dw er sunket med en last af 600 tons saltsyre efter kollission i sne-tåget (sn"tjocka) vejr med tysk containerskib Werder Bremen d. 28 marts 2000. Kollisionen skete kl 10.26, agterskibet sank hurtigt og forskibet med lasttank sank først ca kl.13.40. Der var 7 polske besætningsmedlemmer ombord og kun 2 blev reddet. Martina var på rejse sydover (Sarpsborg-København) og containerskibet var nordgående ved kollisionen. Skibet blev bygget i 1968 i Mandal som danske Jytte Dania og blev ombygget i 1989 til tanker. Ved forliset var skibet ejet af Euro Shipping Ltd, Monrovia og disponeret af Gropa Transport A/S, København. Der er i slutningen af år 2000 købt et andet skib, Copernicus, indregistreret i Liberia, til erstatning for Martina. Følgende oplysninger er fra 1983: Jytte Dania, OWLH, af København, Part rederiet af 4/12 1966, Dania Shipping, tørlastskib -shelterdækker. 175 nrt, 299 brt, 55 m oa, bredde 9,3 dybde 3,49. Motor, B og W Alpha 40626 VO 6 cyl på 600 hk. Kilder: Båtologen 3/2000 side 159 og 1-2001 side 53 Henrik Manley Dansk Ilustreret Skibsliste 1983 EFS nr 18/526 og 28/732 2000. (c)Rettet den 04/02-2001. ANDERS CLAUSEN
|
|