|
|
Printer venlig udgave |
|
|
|
|
|
|
Se vrag i nærheden |
|
Kilde:$.Vragguiden bruger Andy
Tilføjet WGS84 position
56:45,995 - 11:55,085
Tilføjet at Torben Wind Meyhoff 4/5-2008
Kilde:$.Dana GPS D.56.46.021 11.55.194 Stævn i 50 grader.
H6473, D2036
Kaldes også "Vidiovrag", der er optaget 2 timers film på vraget.
Damp trawler på 215 BRT, længde ca 35 meter, bygget 1906. Under første
verdenskrig inddraget af den tyske marine som vagtskib.
Står på kølen, er faldet noget sammmen, dampkedler kan ses, og store dele af
apteringen ligger på bunden BB for vraget. Der er mange søannemoner.
Kilde:$.Allan Jensen http://vrag.dk (feb 1999)
FRITZ BUSSE
Bygget i 1906 hos Scott & Son i England var på 213 brt. 37,94 m. lang og 6,64
m. bred , sænket af HMS Vehement d. 15.4. 1918
DEN TYSKE TRAWLERFL
Allan Jensen Feb.1999.
På grund af krigen var en del af den Tyske Nordsøfiskeflåde trukket ind i
Kattegat, hvor de var nemmere at beskytte imod fjendtlige angreb. Den Tyske
hær var travlt beskæftiget på den tid ,og det var af stor betydning at der
blev skaffet proteinrig kost til de mange Tyske soldater ved fronten ,tørret
torsk var en vigtig del af kosten , såvel for soldaterne som for den forarmede
civilbefolkning , dette var Englænderne udmærket klar over , så de sænkede
gerne Tyske fiskeskibe når lejligheden bød sig , under påskud af at der var
tale om vagtskibe eller mineryddere ,for uden mad og drikke .
Englænderne foretog flere togter ned i Kattegat fra efteråret 1917 og til
krigens slutning , dels for at rekognoscere , men også for at lægge størst
muligt pres på de i forvejen trængte Tyskere , det gjorde de bl.a. ved at
lægge flere minespærringer ved Skagen og Læsø , dette var ikke ufarligt da
også Tyskerne patruljerede her bl.a. med ubåde . I et tilfælde , d. 2.11.1917
havde Englænderne samtidig held til at sænke en Tysk hjælpekrydser og otte
trawlere , og et halvt år efter, d. 15.4.1918 måtte ti Tyske trawlere lide
samme skæbne . Ved denne lejlighed var det nær kommet til kamp , fordi 3
trawlere der flygtede ned gennem Øresund , meldte det passerede til en Tysk
krydser og to ubåde som lå ved Helsingør , disse opnåede dog ikke kontakt med
de Engelske skibe .
Der skulle gå mange år før nogen igen interesserede sig for de sunkne skibe ,
men i dag er flere af dem blandt Kattegats populæreste vrag . Jeg har her
forsøgt at give et indtryk af , dels hvad der skete dengang , hvilke skibe det
drejer sig om og hvor de befinder sig i dag . Vragene er identificeret på
baggrund af fund som jeg selv og andre dykkere har gjort gennem årene , i de
fleste tilfælde har enten skibsklokken eller byggepladen fastslået identiteten
, men også skibstyper samt godkendelsesmærker i lanterner og kompas har jeg
brugt , kun i tre tilfælde har jeg efter opmålinger navngivet vragene med
kvalificerede gæt .
(c)Rettet den 07/12-2000. ANDERS CLAUSEN
|
|
|
|
|
Billeddatabase - Tilføj et billede |
Billede nr: |
Tilføjet af: AllanJ - 30-12-2009 |
Tilføjet af: Steen Johannsen - 08-09-2010 |
Tilføjet af: AllanJ - 08-05-2012 |
|
WGS 84 56:45,995 - 11:55,085Oprettet den: 04-05-2008 20:32:36 af Andy
Læs mere om vraget her: www.vrag.dk/vrag/fritz%20busse.htmlOprettet den: 30-12-2009 12:44:35 af AllanJ
Fundet af fiskeskipper Finn Ottendahl fra Anholt og første gang dykket af Bjarne - kaldet Professoren/MS Ternen/Ejer og skipper Trotylåge. Derefter af dykker Steen Johannsen, som optog bl.a. et kompas og fire flotte lanterner. Deraf en trawlerlanterne med rødt/hvidt/grønt lys ;-)Oprettet den: 08-09-2010 12:40:56 af Steen Johannsen
Allan J. hentede skibsklokken under et dyk fra mit dykkerskib "Dan-Alf" af Horsens. Vi anvendte skibets kran for at løfte en jernplade, som lå henover klokken - og lige på aftalt tid fik Allen klokken fri - godt gået, Allan!Oprettet den: 08-09-2010 13:10:51 af Steen Johannsen
Ja så fik jeg endelig fundet de gamle billeder frem.Oprettet den: 08-05-2012 18:27:58 af AllanJ
|
Tilføj kommentar
|
|
|
|