Forlist 18.10.1946Kilde:$.Nørresundby Sportsdykkerklub stævn i ca 45 grader Kaldes også "Sildevraget" Decca 7B B0328 I6412 Der er efterhånden en del huller i dækket, men der kan stadig ses lasteluger, lønning, ankerspil mv. Står ret på kølen. Kilde:$. Claus Schrøder, dykkerskibet BOB. Motortjalk på 96 brt bygget 1906 i Holland. Længde 25,4 meter, bredde 5,4 meter og dybdegang 2,2 meter. Motoren var en 2-cyl. Callesen på 83 hk. Duen har i sin sejltid, fra 1906 til forliset haft flere navne. Den startede som sejlskibet "Rival", men fik senere ændret det til "Betsij". I 1923 fik den monteret en motor, hvorved den fik status som sejlskib m. hjælpemotor. Den skiftede så navn til "M/S Tertia" indtil den i 1936 fik navnet M/S Duen. I 1940 blev den så tilknyttet rederiet Duen A/S med hjemsted i København. Kilde:$.John Andersen, Hadsund Skibe under 100 tons skal ikke følge de minestrøgne ruter, men må på eget ansvar skyde "genvej" og det gjorde "Duen" på vej fra Rørdal til Roskilde med cement d 18.10.46. Sydøst for Hals Barre fyr indtraf kl 19.55 en voldsom mine- eksplosion under agterskibet og den begyndte straks at synke. Skipper og bedstemanden blev såret, men fik fat i masten, der ragede op over vandet. Den 3. mand, kokken forsvandt og er ikke siden fundet. Søen var ret stille og efter 10 timer blev de samlet op af galeasen Jens Juul og bragt til Hals og videre til Ålborg sygehus. (c)Rettet den 10/06-1997. ANDERS CLAUSEN
|
|