Kilde:$.Dana GPS D.57:35,867 9:48,969 Stævn i 5 graderKilde:$.Poul Olesen, Hirtshals Sportsdykkerklub Vrag fundet 8.8.1994. Vraget er højest i agterenden ( hvor pos. er taget) samt ved kedlerne. Vraget er sprængt og stævnen mangler, men der er stadigvæk meget at kikke på endnu. Den ligger på stenbund. Skibet Navigator S/S var en damper på 1310 brt af stål fra Tvedestrand, og bygget i 1900. Søforhøret blev afholdt Juli 1935 i Kristianssand. Ved forliset d.13.7.1935 blev alle reddet (16). Vendsyssel Tidende Mandag den 15 Juli 1935. Norsk damper "Navigator" af Tvedestrand sprunget læk og sunket ud for Hirtshals. Mandskabet, 16 mand, reddede sig i egne både og indkom søndag morgen til Hirtshals. Det norske dampskib "Navigator" af Tvedestrand, som var på rejse fra Newcastle til Kalundborg med kul, er natten til søndag sprunget læk i Skagerak og sunket ca 5 Kvartmil V.N.V af Hirtshals fyr. Mandskabet, 16 mand ialt, gik i skibets både og en pram og indkom til Hirtshals kl. 4.50 søndag morgen. Damperen sank på 13 Favne vand, og masterne rager op over vandoverfladen. Fyr- og vagervæsenet har afmærket stedet som farlig for sejladsen, og marineministeriet udsendte straks meddelse herom gennem radioen. Mandskabet blev efter landgangen indkvateret på Hirtshals Sømandshjem, hvor de fik en god forplejning. Det var mest unge mænd, alle hjemmehørende i Norge. Kaptajnen hed Mathisen. Han har været fører af "Navigator" siden 1923. Damperen var på 1310 bruttotons og var 35 år gl. Den var lastet med ca 1800 tons kul. Da damperen sprang læk. Kaptajnen og mandskabet har afgivet enslydende forklaring om skibets forlis til politiet i Hjørring, og det norske konsulat i Fredrikshavn. Lørdag morgen ved 7-tiden opdagede man, at damperen havde en læk agter under maskinrummet. Hullet var dog ikke større end mandskabet kunde holde damperen læns for vand ved hjælp af pumperne. Kl. 19 indfandt 1 mester sig imidlertid hos kaptajnen og meddelte, at vandet strømmede rask ind i tunnelen, der støder op til maskinrummet. Alle var nu klar over, at det var umuligt at holde damperen gående på pumperne og kaptajnen gav ordre til at fire skibets både ned og mandskabet være parat til at gå fra borde. Kl. 20 gik folkene i bådene medtagende deres tøj og øvrige ejendele. Kaptajnen og 1. maskinmester forblev ombord. Vandet strømmede nu stærkt ind og slukkede snart fyrene under kedlerne. Bådene opholdt sig afventende i damperens nærhed, og da der ikke var mere at gøre ombord, blev også kaptajnen og maskinmesteren hentet fra det synkende skib. Ved midnatstid sank Navigator på 13 favne vand. Søforhør i Fredrikshavn. Konsul Cloos fra Fredrikshavn ankom ved Ti tiden om formiddagen til Hirtshals og kl. 12 blev skibets mandskab pr. bus transporteret til Fredrikshavn hvor det egentlige søforhør forestod i dag. Det er mest sandsynligt at vraget vil blive bortsprængt, idet det efter hvad mandskabet udtaler ikke kan lade sig gøre at hæve skibet, men det bliver det norske rederi, der skal træffe beslutning herom. I løbet af søndagen var en mængde både ude på havet med badegæster, der ønskede at se skibet ligge på havbunden. Kun et par meter af masterne rager op over vandet. Vendsyssel Tidende Tirsdag den 16 Juli 1935. Forliset ved Hirtshals. Søforhøret holdes i Kristianssand. Efter hvad vi i dag erfarer, er hele besætningen fra "Navigator" rejst til Kristianssand, hvor søforhøret vil blive holdt. (c)Rettet den 14/04-1997. ANDERS CLAUSEN
|
|