Bruger: Ikke logget ind - Login
Gitano S/S
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
Kilde:$.EFS 1998 pkt 4/191 ca WGS 84 57:44,7 11:06,0
Engelsk dampskib ca 76 m lang og 11 m bred, minesprængt d. 20.12.1918
Kilde:$.Skawdyk Undervandsguide v. John Andersen
Pos GPS WGS 84: 57.44,629 11.06,050 Datum WGS84 ??
Vraget ligger med slagside og BB sider er begravet i sandet.
ADVARSEL: Der er efterretninger om at skibets last bl. a. indeholder fosfor
i trekantede seksstk. pakker. Efter få minutter over vandet begynder fosforen
at ryge og senere at brænde.

Bygget i 1913 hos Earle s Co Ltd., Hull. (250" x 37,2" x 14,7") 75 m langt,
1687 brt. Rederiet var Ellerman`s Wilson Line Ltd., Hull. England

Gitano var på rejse fra London til G"teborg med en last af kul, da det
d. 20.12.1918 påsejlede en mine, og 28 besætningsmedlemmer mistede livet.
Skæbnens ironi bevirkede at GITANO sejlede på en mine der var udlagt af den
engelske flåde som u-bådsspærring.

Sommeren 1997 var Bag projektet stod i.flg. Skagens Avis Karsten Ree fra Den Blå Avis.
Der blev optaget en del film med en undervandsrobot og opfisket en del
løsdele fra vraget.
I følge projektleder Stig Thorning opfiskede man enkelte dele der knap kunne
fylde en lille varevogn.

Han bekræftede at man har foretaget en del research på vraget, men var ikke
villig til at give nærmere oplysninger om hvad projektet gik ud på, da der
stadig manglede en del aftaler der skulle falde på plads.
Kilde: Skagens Avis den 9. september 1997.


Stenfiskerskibet HENRY (ejes af Phillip Nathansen) bjergede sammen med
TERNEN en anti-u-bådskanon fra GITANO.

11. september 1997 kunne det læses i Vendsyssel Tidende at TERNEN og HENRY
var blevet anmeldt til farvandsdirektoratet for ulovlig bjergning.
Det viste sig senere, at Den Blå Avis / TERNEN alligevel havde de rigtige
tilladelser til at bjerge ting fra vraget.
(c)Rettet den 12/03-1998. ANDERS CLAUSEN
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:
Ingen billeder på denne position
Kommentarer
Tilføj kommentar














   
Copyright 1998 - 2023 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk Hits: 38260108- Aktive brugere:22