Kilde:$.Allan Jensen http://vrag.dk WGS 84 57:45,087 11:29,868 På dage med god sigt et det et fantastisk flot vrag, masterne står op endnu og skorstenen er væltet fremover og ligger nu henover broen. Sådan et vrag er en god grund til at tage sig sammen og dykke "lidt" dybere, den slags findes simpelthen ikke på 30 meter. Dybden på bunden er 52 meter, men man møder allerede toppen af broen og de afbrækkede master på ca. 35 meters dybde, herfra kan man så enten dykke "trinvis" dybere ved at svømme bagud i vraget, udover maskinskylightet og ned ad svalegangene med de mange kahytter. Eller man kan svømme fremad og ned foran broen, her er huller flere steder og man kan se ind til den store styremaskine, hvor rattet desværre forlængst er havnet i maverne på grådige pæleorm. I etagen nedenunder kan man se ind i en salon hvor de store krystallamper stadigt sidder i loftet, det er helt "Titanicagtigt", man kan også se både skabe og stole derinde. Det er et meget fristende sted, men det kniber lidt med modet, når man ligger på 50 meter vand og prøver at kante sin krop igennem de forrevne jernplader, ind i et rum hvor ledninger hænger fra loftet og buddingagtig mudder står i højde med stoleryggene. Her er det nok for mig at kigge udefra. Passer man ikke på med afbalanceringen, havner man til sidst i bunden af det tilsyneladende tomme lastrum på 56 meters dybde, jeg har endnu ikke været i forenden af dette vrag, der er også rigeligt i den anden ende, men det skal selvfølgelig prøves, næste gang vejen falder forbi vraget og så skriver jeg et par linier om det her. Tysk damper bygget i 1924 i Frankrig under navnet Vaccares, var på 2997 brt. og 96 meter lang. Vaccares blev i 1937 til Colon, og i 1939 kom skibet så til at hedde Hohenh"rn og blev fra krigens start brugt til at fragte diverse isenkram på de forskellige "udflugter", som den tyske hær som bekendt havde en del af i de år. Skibet sejlede på en mine den 21.10.1944, og lagde sig til hvile på 52 meter vand. Kilde:$.Skawdyk Undervandsguide v. John Andersen Stævnen er sunket og går helt ned til havbunden. Løsfund: 2 maskintelegrafer 2 lanterner fra b.b. 1 Broklokke 1 klokke fra bak 1 styremaskine 1 dampfløjte 1 ur Div. porcelæn Div. lamper Ex navne Calon, Vaccares (fransk), Maravi-A16 Bygget i 1924 hos Ateliers & Chantiers de la Seine Maritime Worms & Cie, Le Havre, Frankrig 2997 brt, 1742 nrt, 4900 tdw, 95,6x13,94x6,13 m, 1425 psi. Rederi: Hansegesellschaft Aschpurwis & Veltjens, Hamburg. Beslaglagt af Kriegsmarine som troppetransporter, under navnet MARAVI - A16. Litteraturhenvisninger: Erich Gr"ner, Die Handelsflotten der Welt 1942 udgivet af Oberkommando der Kriegsmarine 3. afd. Seekriegsleitung. Bogen var under krigen fortrolig og mærket "Kun til tjenestebrug". Reprint 1976, J. F. Lehmanns Verlag, Mnchen. Erich Gr"ner, Die deutschen Kriegsschiffe 1815-1945, bind 7. Bernard L. Gr"fe Verlag, Koblenz 1990 Karl-Heinz Schwadtke, Deutschlands Handelsschiffe 1939-1945 (med illustrationer). Verlag Gerh Stalling AG, Oldenburg og Hamburg 1974. (c)Rettet den 07/02-2001. ANDERS CLAUSEN
|
|