Kilde:$.Allan Jensen http://vrag.dk WGS 84 57:45,192 11:07,230 Jemtland var en Svensk damper på 3128 brt. Skibet var bygget i England i 1898 og dens første navn var "Moorgate" , Jemtland var ejet af A.B.Tirfing i G"teborg og var på rejse fra Buenos Aires til hjemhavnen med en last af 2260 tons hvede og 2203 tons oljekager, da skibet nytårsdag 1920 ramte en mine i "Den 4. minespærring" ved Hertas Flak og sank. Med ca. 30 graders slagside til bagbord, hviler Jemtland nu på Kattegats bund 42 meter under overfladen. Fordi vraget ligger som det gør, er mange ting selvfølgelig rutsjet ud på bunden og er man heldig at have en sigt på 2 - 3 meter, så er der gode chancer for at finde sig en ting herude. Sigten i dette område er dog sjældent mere end " meter på bunden, så er sigten bare 2 - 3 meter oppe på vraget, så må man siges at være heldigt, heroppe er der da også rigeligt at kigge på. Broen er styrtet sammen men man kan se resterne af bygningen og bagerst kan man se ned til maskinen, holder man sig til styrbord side ( højst ), kommer man ikke dybere end et par og tredive meter og så er der rigelig tid til at komme ud i en af enderne på vraget. Begge ender af vraget er pakket meget ind i trawl, som i stævnen også står højt op i vandet, nede agter kan man se ind ad en dør og her kunne selvfølgelig være spændene at komme ind, men net og liner gør at et større skærearbejde er nødvendigt, før man med rimelig sikkerhed kan svømme ind her. Kilde:$.Skawdyk Undervandsguide v. John Andersen Skibet havde siden midten af 1918 sejlet mellem havne i Nordamerika og Middelhavet.Kaptajnen kontaktede derfor det svenske Konsulat i Las Palmas, for at få detaljerede oplysninger om Farvandene.Her kunne man melde:"at så vidt de vidste,at den kurs Kaptajnen havde sat ud var fri for Miner". Det viste sig sener at den oplysning Kaptajnen havde fået fra den svenske Konsul var forældet,og Jemtland sejlede ret ind i et ukendt minefelt. Ca kl.11,00 mærkedes pludeselig en kraftig rystelse i hele Skibet.Lamperne i Kaptajnens kahyt faldt ned og antændte inventaret.I agterskibet var der sket store skader på Skroget,og lastlugern var blæst op. Skibet fik staks stærk slagside ca.30 grader,og besætningen blev beordret i Bådene.Alle med untagelse af Stewarten Ernst Johanson kom velbeholden i Redningsbådene.Ernst Johanson slog hovedet mod Redningsbådens lønning,og forsvandt bevidstløs i Havet. Den en af Bådene havde stor besvær med at komme fri af Skibet, den blev borfyldt, mistede roret og flere åre. 10 minutter efter minesprængning rejste Jemtland stævnen mod himlen og sank. Redningsbådene satte kurs efter Vinga Fyr og begge nåede ind,men 6 mand i båden der blev bordfyldt omkom af kulde. Kilde:$.Gunnar Ståhl, Kristianstad, Sverige 4617 Byggd 8/1898 i Sunderland (J L Thompson & Co) NB 366 som MOORGATE f"r rederifirman H.W. Dillon, London. LR-06: Dowgate S.S. Co Ltd. LR-13; Engine: T 3cy. 23", 38" & 62" - 42, 258 NHP, J Dickinson & Sons Ltd, Sld. 325æ 45æ5" 23æ7" P23æ B80æ F33æ 1907, juli 4, Bill of Sale, 21.000 ?. 1907, juli 27: 3128,89 br. 2409,48 n. Dim: 99.24 x 13,86 x 7,25. 1907, juli 31. Cert. 1920, jan 1 minspr"ngd i Kattegatt på resa Buenos Aires - G"teborg. "Krigsf"rlusterna": Last av spannmål och oljekakor. Kl 10 em pejlades Skagens fyrskepp på 5 sj"mils avstånd i magnetisk syd, varefter kursen sattes norr om Vinga. Klar och siktig v"derlek var rådande. Omkring kl 11 em, då Jemtland tillryggalagt ca 9 sj"mil efter kursf"r"ndringen, m"rktes en våldsam skakning i fartyget. Vid unders"kning befanns fartyget ha gått på en mina med akterskeppet. Vid explosionen hade båda luckorna spr"ngts upp och akterd"cket hade blivit uppbr"ckt. ungef"r 30 - varf"r bes"ttningen kallades till båtarna. Dessa voro utsv"ngda och klargjorda, så att de hastigt kunde sj"s"ttas, varefter hela bes"ttningen med undantag av stuerten lyckligt kom ned i dem. I styrbords livbåt tog bef"lhavaren och 10 man plats medan 17 man bemannade babords livbåt. Ångarens hela akterd"ck var under vatten n"r båtarna sj"sattes. Av vind och sj" kastades babordsbåten upprepade gånger in mot akterd"ck och t"rnade tvenne gånger mot relingen, varvid den n"stan vattenfyldes. De lyckades till sist komma klar av ångaren, som strax d"refter reste st"ven i v"dret och sj"nk ungef"r 10 minuter efter explosionen. Styrbordsbåten satte kurs f"r Vinga och kl 5 fm upptogs bes"ttningen av ångaren Hermes av G"vle och f"rdes till G"teborg. I babordsbåten dukade tre man under f"r k"lden innan båten nådde land kl 10.30 fm, då den inkom till R"r". Ytterligare tre man dog efter framkomsten. (c)Rettet den 04/02-2001. ANDERS CLAUSEN
|
|