Kilde: Søfartsstyrelsen
Rettet den 09-06-2007 af Jonas Lüttichau
"Opklaringsenheden har nu afsluttet undersøgelsen af kollisionen mellem den kinesiske bulk carrier FU SHAN HAI og det cypriotiske containerskib GDYNIA.
Kollisionen indtraf den 31. maj 2003 kl. 12.18 ca. 3 sømil NNV af Hammer Odde på Bornholm. Det var klart vejr og sigtbarheden var god. FU SHAN HAI fik en omfattende lækage i bagbord side ved kollisionen.
Der er intet, der tyder på, at kollisionen var forårsaget af fejl ved navigationsudstyret eller styresystemerne på de to skibe. Årsagerne til kollisionen er analyseret i rapporten.
Efter kollisionen holdt FU SHAN HAI sig flydende, men stævnen fortsatte med at synke som timerne gik. Efter kollisionen indså skibsføreren, at skibet var i fare for at synke, og han udsendte en nødmelding. Besætningen havde kl. ca. 13.30 forladt skibet i to redningsbåde, hvorfra de blev samlet op af både, der var kommet til assistance, og sejlet ind til Bornholm. Skibsføreren, overstyrmanden og en maskinmester blev dog overført til et fartøj, så de kunne assistere ved det efterfølgende arbejde.
Kl. 20.49 den samme aften sank FU SHAN HAI."
Fu Shan Hai er 225m lang, 32,2m bred og vejer 71000 tons. Fra dækket til bunden er der ca. 19m.
Læs mere om vraget på :
http://www.fushanhai.dk/
http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw2183.asp
|
|