Bruger: Ikke logget ind - Login
Arente S/S
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
Kilde:$.Fyns UV-Guide opdatering 1996 og andre.
Vraget er et ståldampskib lastet med papir. Vraget står på kølen og er faldet
meget sammen. I og omkring vraget ligger papirruller og baller. Når man åbner
en rulle er papiret stadigvæk hvidt.
Agter i skibet kan kedlen og maskinen ses, bundkaret er faldet af og ligger
ved siden af kedlen. I bunden af maskinen kan der derfor ses krumtapakslen og
plejlstænger. Og ude i stævnen under dækspladerne findes en reserveskrue,
og midtskibs i vraget findes et stokanker.
Det er et fint vrag der er let at overskue. Den lave dybde gør det velegnet
til uddannelse eller 2. dyk, men det er ikke vær at lave en tur til!
Der er desværre ofte stærk strøm i området.
Ved og under stævnen er der ofte mulighed for at fange torsk og andre fisk.
Kilde:$.Bjarne Holm
Der er fundet bestik med navnet Arete indgraveret.
Tidligere blev vraget kaldt Lina.
E.f.S.: Nr 23 1942. S/S Arete af Gøteborg, 750 Reg. T. Br. Paa Rejse fra Gøte-
borg til Holland med Stykgods. Forlist efter Eksplosion d. 20/4 42 i Store-
bælt; 4 Omkomne. Strandingsindberetning dat. 20/4 42. Kl ca. 1145, da A. be-
fandt sig 5" Sm. retv. 80 gr. af Tranekær Fyr indtraf en Eksplosion, hvorefter
Skibet sank. Tililende Fiskerbaade reddede 9 Mand af Besætningen.
Amn. Eksplosionen antages at skyldes Krigsaarsager.
Kilde:$.Sportsdykkeren nr 5 ?/97, artikel af Kim Hermansen
Bygget 1928 af AB Lodose af stål, Sverige. Ejer AB Unda Gøteborg,
på 587 tons, længde 50,87 m, bredde 8,55 m, dybde 3,47
Tågen var tyk, det lille dampskib S/S arente var på vej ned gennme Storebælt.
Hiun sejlede fra Gøteborg d 18.4.1942 og nu 2 dage senere skulle Storebælt
passeres. Rejsens mål er havnebyen Delfzijl i Holland. Lasten bestod af 379
tons masse, 123 tons papir oog 67 tons stykgods.
D. 20.4.1942 kl 11.45 lyder der et højt brag, efterfulgt af endnu et brag.
Skibet har ramt en mine under maskinrummet. 2 maskinfolk dræbes øjeblikkelig
ved den kraftige eksplosion, også på dækket er der mange tilskadekomne og
skibet begynder snart at synke.
Hjælpen er dog hurtig på stedet, små fiskerbåde i nærheden har hørt eksplo-
sionen og iler straks til det nødstedete skib og får snart de 9 overlevende
samlet op. 4 mand omkommer.
Kilde:$.Skawdyk Undervandsguide v. John Andersen
Arente (SDEK) dampfragtskib fra Gøteborg.
Bygget af stål i 1928 hos AB Lødøse Varf, Sverige, 587 brt, 760 tdw,
50,87x8,55x3,37 m, 2 cyl. dampmaskine. Ejer: Rederiet AB Unda, G"teborg.
Forlist efter minesprængning d. 20.4.1942.
2 maskinfolk blev dræbt da minen sprang, ialt omkom 4 besætningsmedlemmer.
Tililende små fiskerbåde redede 9 besætningsmedlemmer.
Dampskibet MALVA lå i nærheden og tog de overlevende heriblandt 5
tilskadekomne med til lægebehandling i Spodsberg.
Kaptajnen Job Tillroth var også fører af BELGIA, da dette skib blev sænket et
par år tidligere d. 26.1.1940.

Kilder:Krigsmalmens Offer.
Svenska Handelsflottans Krigsf"rluster.
Erich Gr"ner, Die Handelsflotten der Welt 1942, reprint 1976, J. F. Lehmanns
Verlag, Mnchen.
(c)Rettet den 25/01-1999. ANDERS CLAUSEN
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:
Ingen billeder på denne position
Kommentarer
26-6-05
første dykkertur til et skibsvrag det er godt nok ikke meget der er tilbage af det gode skib
kun lidt papir ruller og rustne jern plader
hvis man ikke vidste det kan man ikke se at det har været et skib øv
  • Oprettet den: 28-06-2005 20:14:25 af jan-hest


  • Tilføj kommentar














       
    Copyright 1998 - 2023 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk Hits: 39893469- Aktive brugere:28