Kilde:$.Fyns UV-Guide opdatering 1996 og andre. Vraget er et ståldampskib lastet med papir. Vraget står på kølen og er faldet meget sammen. I og omkring vraget ligger papirruller og baller. Når man åbner en rulle er papiret stadigvæk hvidt. Agter i skibet kan kedlen og maskinen ses, bundkaret er faldet af og ligger ved siden af kedlen. I bunden af maskinen kan der derfor ses krumtapakslen og plejlstænger. Og ude i stævnen under dækspladerne findes en reserveskrue, og midtskibs i vraget findes et stokanker. Det er et fint vrag der er let at overskue. Den lave dybde gør det velegnet til uddannelse eller 2. dyk, men det er ikke vær at lave en tur til! Der er desværre ofte stærk strøm i området. Ved og under stævnen er der ofte mulighed for at fange torsk og andre fisk. Kilde:$.Bjarne Holm Der er fundet bestik med navnet Arete indgraveret. Tidligere blev vraget kaldt Lina. E.f.S.: Nr 23 1942. S/S Arete af Gøteborg, 750 Reg. T. Br. Paa Rejse fra Gøte- borg til Holland med Stykgods. Forlist efter Eksplosion d. 20/4 42 i Store- bælt; 4 Omkomne. Strandingsindberetning dat. 20/4 42. Kl ca. 1145, da A. be- fandt sig 5" Sm. retv. 80 gr. af Tranekær Fyr indtraf en Eksplosion, hvorefter Skibet sank. Tililende Fiskerbaade reddede 9 Mand af Besætningen. Amn. Eksplosionen antages at skyldes Krigsaarsager. Kilde:$.Sportsdykkeren nr 5 ?/97, artikel af Kim Hermansen Bygget 1928 af AB Lodose af stål, Sverige. Ejer AB Unda Gøteborg, på 587 tons, længde 50,87 m, bredde 8,55 m, dybde 3,47 Tågen var tyk, det lille dampskib S/S arente var på vej ned gennme Storebælt. Hiun sejlede fra Gøteborg d 18.4.1942 og nu 2 dage senere skulle Storebælt passeres. Rejsens mål er havnebyen Delfzijl i Holland. Lasten bestod af 379 tons masse, 123 tons papir oog 67 tons stykgods. D. 20.4.1942 kl 11.45 lyder der et højt brag, efterfulgt af endnu et brag. Skibet har ramt en mine under maskinrummet. 2 maskinfolk dræbes øjeblikkelig ved den kraftige eksplosion, også på dækket er der mange tilskadekomne og skibet begynder snart at synke. Hjælpen er dog hurtig på stedet, små fiskerbåde i nærheden har hørt eksplo- sionen og iler straks til det nødstedete skib og får snart de 9 overlevende samlet op. 4 mand omkommer. Kilde:$.Skawdyk Undervandsguide v. John Andersen Arente (SDEK) dampfragtskib fra Gøteborg. Bygget af stål i 1928 hos AB Lødøse Varf, Sverige, 587 brt, 760 tdw, 50,87x8,55x3,37 m, 2 cyl. dampmaskine. Ejer: Rederiet AB Unda, G"teborg. Forlist efter minesprængning d. 20.4.1942. 2 maskinfolk blev dræbt da minen sprang, ialt omkom 4 besætningsmedlemmer. Tililende små fiskerbåde redede 9 besætningsmedlemmer. Dampskibet MALVA lå i nærheden og tog de overlevende heriblandt 5 tilskadekomne med til lægebehandling i Spodsberg. Kaptajnen Job Tillroth var også fører af BELGIA, da dette skib blev sænket et par år tidligere d. 26.1.1940. Kilder:Krigsmalmens Offer. Svenska Handelsflottans Krigsf"rluster. Erich Gr"ner, Die Handelsflotten der Welt 1942, reprint 1976, J. F. Lehmanns Verlag, Mnchen. (c)Rettet den 25/01-1999. ANDERS CLAUSEN
|
|