Forlist 19.9.1942Kilde:$.Fyns UV-Guide opdatering 1996 Engelsk bombemaskine, som blev nedsprængt 15.6.1990 pga storbæltsbyggeriet. Nu er der spredte vragdele med mulighed for løsfund. Halepartiet fra flyet er aldrig fundet. DER ER MANGE NET P< VRAGET. Kilde:$.Arne Schierbeck, Nyborg Har dybden 13 meter og positionen 55.17.37 10.54.57 en ¯Short Stirling MK.I.(r) Facts: Denne fly-type blev bygget i perioden 1939 - 1943 og havde 4 motorer, af type: 1.595 hk., Bristol Hercules XI, 14 cylinder stjernemotor. Last:8-10 miner og bomber. Bevæbning: 2 stk. 7,7 mm Browning i næsen; det samme antal i rygtårnet og 4 stk. 7,7 mm agtertårnet, Mandskab: 2 piloter, 4 skytter og 1 bomber. Propellen; De Havilland tre-bladet propel. Havari: Dette fly, nr. R.9351 fra 15. eskadrille, deltog om morgenen den 19. septem- ber 1942 i et togt til Storebælt. Opgaven var at udlægge miner mellem Nyborg og Korsør. Sydvest for Sprogø blev det skudt ned kl. 6.30 fra 200 meters højde af tysk flak. Det formodes at have medbragt 8-10 miner og et ukendt antal L-bomber. Af den 7 mands store besætning overlevede kun co-piloten, John Miller. Bjærgning: Flyet blev påtruffet af en fisker fra Nyborg og i dykkersammenhæng fundet af Kaj D. Jensen på positionen 55 17.37 10 54.57 . Propellen blev bjærget af dykkerklubben Moby Dick. Den 15. juni 1990 blev resten af flyet bortsprængt på grund af brobyggeriet (Storebæltsbroen). Kilde:$.The WarBirds Database 1994 Short Stirling Mk.I Date: 1940 Description: Multiengine straight-wing Mission: Heavy bomber Manufacturer: Short Brothers, Ltd. Nation: Britain Engine(s): Four 1,590-hp Bristol Hercules XI 14-cylinder air-cooled radials Versions: Mk.I (1940) through Mk.V (1944) Speed: 260 mph (418 km/h) at 10,500 ft. (3,200 m) Range/Endurance: 2,330 miles Ceiling: 17,000 ft. (5,180 m) Armament: 8 machine guns; 14,000 lb. (6,350 kg) bomb payload Crew: 7-8 Wingspan: 99 ft. 1 in. (30.21 m) Length: 87 ft. 3 in. (26.6 m) Weight: 59,400 lbs. (26,943 kg) Notes: The Short Stirling was the first multiengine RAF bomber. It was phased out of its role as a heavy bomber because of its limited ceiling, but in various incarnations -- including transport and glider tug -- it served throughout the Second World War. (c)Rettet den 17/04-1997. ANDERS CLAUSEN
|
|