Kilde:$.Gunnar Ståhl, Kristianstad, Sverige Bygget i 1891 (DykInfo: et andet register siger 1911) i Svendborg af eg og bøg. Solgt af Kaj Kjeld Stensen, Mariager i feb 1916 til Einar Persson, Ven og ommålt til 78,62 BRT, længde 22,79, bredde 6,3, dybde 2,27. I 1922 ny ejer lodsformand Adoolf Reinholt Råwall, Råå. I 1923 ilægges motor på 35 hk og skibet omrigges til motorskonnert. I 1928 solgt til Albin Johansson, Sk"rhamn og igen solgt i april 1941 til John Robert Johansson, Ut"ng. Skibet var på rejse fra H"gan"s til Lybeck med chamotte. Afsejlede d 10.11.1941 kl 8.30 og lå om natten i Hundested havn, og rejsen fortsatte næste dag, da man passerede minespærringen ved Sjællands Odde kl 14.30 var vinden øget til storm. Kl 19.30 slog en stor sø redningsbåden og dens davider udenbords. Skibet sejlede herefter videre mod Samsø, men var sprunget læk. Da det var krigstid og alle fyr var slukket ankrede man kl 21. Sejlene var slidt i stykker og der var for lidt brænselsolie til maskinen, så skibet var ikke længere manøvredygtigt. I løbet at natten lækkede fartøjet mere og mere og kl 3 om morgenen kunne man ikke holde skibet læns med pumpen, som var gået i stykker. For at komme nærmere land kappende man ankerkæden, og riggen blæste overbord. S/S Limfjorden var i nærheden og blev tilkaldt for at hjælpe de skibbrudne. Brita sank kl 4.30 og besætningen på 3 mand måtte hoppe overbord. De 2 blev bjærget af Limfjorden, men letmatrosen Ivar Johansson omkom. 11.3.1942 anmeldes at fartøjet er solgt til Arne Flyvebjerg, som bjærgede skibet. Det blev omdøbt til M.A. Flyvebjerg af Hirtshals. Fra 1957/58 hed skibet Hilfred og ejet af A. Sørensen, Fra 1973 er skibet ejet af J.C. Leth, endnu her i 1997 som lejrskoleskib med navnet Brita Leth. (c)Rettet den 18/03-1997. ANDERS CLAUSEN
|
|