Kilde:$.Dana GPS D.55.53.659 12.39.610 Stævn i 200 grader Skibet Livlig var en 3-mastet Brigantine af træ fra Fredrikshald (Halden) der forliste 30/08/1898. Livlig blev bygget 1864 og var 114.20 fod lang, 23.10 fod bred og med en dybgang på 10.60 fod. Livlig var 159 Nt. Reg. T. stor. Skibet hed først "Sjøtrolllet" og fra 1887 "Livlig" Ved forliset var Livlig ejet af Konsul Grenager i Fredrikshald, Norge. Ved forliset druknede der 6 og 18 blev reddet. Livlig sejlede med briketter ved forliset. Livlig var den 29 august 1898, på vej fra England til København, men da den nåede i nærheden af Lappegrunden fyrskib, blev den påsejlet af en engelsk krydser "CLEOPATRA". Føreren af Cleopatra forregnede sig åbenbart mht Øresunds kraftige strøm, for da han ville passere Livlig resulterede manøvren i at Cleopatra påsejlede Livlig i stævnen, så meget at dæksplanker kløvedes, skandækket blev beskadiget og støtter forude knækkede. Der var ingen huller at se under vandlinien, og skibet var ikke slået læk. Efter nødreparation, hvor man dækkede hullerne til med sejl, ankrede man op for natten, efter at 18 engelske søfolk var kommet ombord for at hjælpe. Kl. 5.00 næste morgen bugserede Cleopatra Livlig syd på mod København. Hen ad formiddagen kom nogle hårde vindbyger med hård sø og da skibene var tværs over Vens nord- spids slog 3 ualmindeligt store søer ind over Livlig, og i løbet af et par minutter sank hun. Den faste besætning reddede livet ved at springe i vandet. Værre gik det ned deres engelske hjælpere. Kun 12 blev reddet, 6 druknede. Ulykken skete kl. ca. 11 om formiddagen, og ved femtiden nåede Cleopatra til København, uden at have fundet nogen af de 6 savnede. I september 1898 blev masterne sprængt af Livlig, fordi man havde opgivet at bjærge det. I 1972 blev vraget fundet af Frømands klubben Helgoland som bjærgede en del gods fra vraget, bl.a. en smuk skibsklokke og en del af skibets udstyr, sammen med en model af Livlig, formentlig udført af skibstømreren ombord. Alle disse efekter kan ses i Helgolands klublokaler, hvor der er opsat en udstilling. Klubbens bjærgning fra vraget førte til en kraftig uoverensstemmelse med Farvandsdirektoratet, og disse uoverensstemmelser fik en foreløbig afslut- ing i og med at FRD sprængte vraget godt og grundigt ned, fordi dybden over vraget skulle være minimum 14 meter. (c)Rettet den 13/04-1997. ANDERS CLAUSEN
|
|