Bruger: Ikke logget ind - Login
Cimbria Hjuldamper
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
Kilde:$. Henrik Manley og Allan Jensen
Pos:WGS 84 56:01,521 12:39,276
Hjuldamper ca 60 meter lang. Bygget i 1852 og forlist i 1858.

Kilde:$.Allan Jensen http://vrag.dk
Selvom en stor del af vraget er dækket delvis af sand, er det åbenlyst at der
er tale om en hjuldamper, fra maskinen og bagud er vraget fri af sandet, her
kan man se ruminddelingerne i vraget da dækket er rådnet bort, dog er her
fyldt op med sand og mudder, så der er ikke tale om at man kan svømme ind
nogen steder. Bagerst kan man se agterenden stå helt frit og det er her vraget
lodder højest, 3 - 4 meter fra bunden, hvor der her er 22 meter dybt ( ved
stævnen er der noget lavere ). Roret sidder på endnu og en mængde forskelligt
inventar kommer nu og da til syne, når strømmen til tider holder denne del af
vraget frit for sand.
En del af maskinen er synlig og et af de store padlehjul er brækket af og
ligger nu nogle meter fra, hvor det har siddet da skibet sejlede, herfra og
frem er vraget begravet i sand og kun enkelte spanter og andre jerndele i
sandet røber, at der i havbunden skjuler sig et vrag. Da der i området - på
grund af strømmen - er meget sandflugt kan det variere noget, hvor meget af
vraget der er frilagt i forreste halvdel og først helt ude i stævnen stikker
der en større vragdel frem. Medbring en ledeline så du ikke farer vildt,
strømmen er ofte kraftig og at tage en fri opstigning her, kan betyde en
svømmetur der er længere end de fleste bryder sig om.

Ved at være forlist allerede 14. Oktober 1858, er Cimbria et af Danmarks
absolut ældste dampskibsvrag. Cimbria blev bygget i 1852 i Skotland som
hjuldamper og var på 64 commercelæster ( ? ), dermed var det Danmarks - på det
tidspunkt - næststørste dampskib. Skibet kunne udover besætning og 60
overnattende passagerer også medbringe ca. 80 kreaturer, fordelt ligeligt i
lastrummet og på dækket. Foruden størrelsen gjorde Cimbria sig bemærket ved,
at være rigt udsmykket med træudskæringer og glasmalerier, både i kahytter og
saloner, men også på skroget var der gjort noget særligt ud af det.
Cimbria afsejlede fra Randers den 13. oktober og havde - efter kl. 03.00 at
have passeret Kronborg - sat kursen noget sydligere mod København, efter at
have sejlet ca. en sømil på denne kurs observeredes lanternerne fra et
modgående skib. Det var damperen "Skaane" som var på vej nordover, Cimbria
ændrede kurs flere gange og umiddelbart inden kollisionen kommanderedes "stop
og bak"- men for sent. Senere påstod Skaanes besætning at Cimbrias lanterner
havde været så tilsodede, at man ikke havde set skibet før kollisionen var
uundgåelig. Cimbrias besætning derimod, mente samstemmende, at man fra Skaane
ikke havde holdt ordentlig udkik og at skibet havde manøvreret forkert. Ingen
personer kom noget til ved forliset og selvom en del kreaturer druknede,
lykkedes det dog mange at svømme til Sverige hvor de forkomne dyr blev
nødslagtet på stranden.
Skaanes besætning fik ved det senere søforhør medhold i deres påstande, end
ikke efter at have anket til den højere retsinstans, lykkedes det Cimbrias
ejer H.P.Prior at få erstatning for skibet som ikke var forsikret og da flere
bjærgningsforsøg endte resultatløse, led han ved forliset et meget stort
økonomisk tab.
Årene er gået, Prior gik på røven med et brag, men vi andre har fået et stykke
maritimt historie at studere.
(c)Rettet den 24/01-2001. ANDERS CLAUSEN
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: http://www.bends.dk - 06-10-2001

Tilføjet af: Niels - 03-09-2005

Tilføjet af: Niels - 03-09-2005
Picture1015
Tilføjet af: lasse Ormholt Schrøder - 28-02-2013

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014
Kommentarer
Tilføj kommentar














   
Copyright 1998 - 2023 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk Hits: 38313716- Aktive brugere:26