Kilde:$.Niels Tvilling siger pos 56.42,43 10.42,80 !!!!!Kilde:$.John Andersen, Hadsund Skibet er sprænt, især i midten, men for og agterende er rimeligt intakt, selvom det er ved at være noget tæret. Skibet er en ståltjalk bygget i 1907 i Holland. Den er på 99Brt, ca 30 m lang og 6 meter bred. Motor på 100 hk. Reder ved forliset E. Schiønnemann,Randers. Skibe under 100 tons er ikke forpligtiget til at følge de minestrøgne ruter, men må på eget ansvar sejle overalt. Hercules var på vej fra Nykøbing F med havre til eksplosion under agterskibet, hvorefter skibet begyndte at synke. Skipper (som var rederen) blev hårdt kvæstet og kom op på en lille flåde på agter- dækket. Kort efter krængede skibet voldsomt over og flåden blev kastet i vandet. Kokken (skippers kærste) kom op på flåden. Jungmanden kom ikke op på flåden som begyndte at drive væk fra stedet, og han druknede. Flåden drev først ned mod Anholt og senere nordpå igen. Den tredje nat drev flåden ind på stranden i Himmerland og kokken hjalp den kvæstede mand ind på land, hvor hun en times tid senere fik standset en bil. Der var meget avis-skriveri om forliset og flere forklaringer om jungmanden, bl a at der ikke var plads til ham på flåden, så han blev nødt til at klare sig ved at holde fast i en lossebom. Allerede dagen efter forliset blev der af et skib opfisket nogle redningskranse og et lanternebrædt som drev rund. Det blev meddelt til marineministeriet, samtidigt havde et andet skib set vraget, som ragede op over vandet. Men først 2 dagen efter forliset blev der iværksat en eftersøgning efter overlevende. De ville heller ikke udsende oplysningen i radioen. Der sejlede flere skibe forbi flåden i 100-200 meters afstand. (c)Rettet den 03/04-1997. ANDERS CLAUSEN
|
|