57:02.40 12:00.07 D1750, J5720 Flere kilder siger disse positioner, men En anden kilde siger pos 57.01.01 12.01.05 og EFS 1990 punkt 540 57.01.00 12.01.00 Vraget liger på bb side. Klokke og kompas er hævet og ellers er vraget meget intakt.Kilde:$.Allan Jensen http://vrag.dk (feb 1999) Vraget hviler nu på sin bagbords side på 54 meter vand og er meget intakt, skorsten, master og de store luftindtag til kedlerne sidder på endnu og giver et flot indtryk. Der er masser af plads inde på broen, og selvom her efterhånden er faldet en del aptering ned fra loft og vægge, kan man uden større risiko svømme ned og se på instrumenterne, som der stadig er en del af. Fra broen er der mulighed for at komme nedenunder i skibet, her er lidt trangt, men sikkert en masse interessante ting i de mange kahytter og salonen. Da jeg synes der i forvejen er lidt dybt, har jeg endnu ikke samlet mod til at foretage denne tur, - men det frister ! Det meste af vragets længde er kedelige lastrum, her har der igennem årene sat sig en mængde trawl og monofilgarn fast, i de mange nedfaldne master og bomme. Derfor er det vigtigt at være omhyggelig og få gjort fast på broen fra starten, så sparer man sig for de lange kedelige svømmeture gennem forhindringerne. Fransk dampskib på 4621 brt., 115 meter langt og 16 meter bredt og bygget hos W. Pickersgill & Sons ltd. Var på rejse fra Hartlepool til ember 1963 med motortankskibet Rosborg, som straks satte bådene i vandet for at hjælpe det synkene skibs besætning, men den franske kaptajn havde andre planer, for at redde skibet satte han kursen mod lille middelgrund for at grundsætte skibet, og snart var skibet ude af syne. Det skulle han aldrig have gjort, de forsvandt ikke bare ud af Rosborgs syne, de forsvandt simpelt- hen. Af Capitaine Louis Malbert besætning fulgte 4 skibet til bunden, 4 frøs ihjel i redningsbåden, mens 15 mand blev reddet. (c)Rettet den 10/12-2000. ANDERS CLAUSEN
|
|