Bruger: Ikke logget ind - Login
Constanza S/S
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
Forlist 19.10.1919Kilde:$.Niels Tvilling DGPS pos. 57.44,143 11.05,837
Kun ovenstående DGPS er sikkerKilde:$.Jens Frederik Hjermitslev Fiskeri-vragregister No.18
GPS 57.44,171 11.05,932Kilde:$.Skawdyk Undervandsguide v. John Andersen
Pos WGS 84: 57:44,109 11:05,850
Kilde:$. Claus Schrøder, dykkerskibet BOB.
Vraget er mest kendt under navnet Amors, som den dog aldrig har heddet. Den
har tidligere sejlet under navnene Frederiksholm, Kaja og Garnet.
Vraget af Constanza står kølret på bunden. Vraget er intakt, dog er broen væk,
masterne brækket sammen og lodrette skillerum er tæret væk. Der står en del
mudder i alle rum, så erfaring kræves ved indendørs ekspeditioner. Til erfa-
rende dykkere er vraget en virkelig udfordring, idet der er adgang til alle
rum, fra hæk til stævn.

S/S Constanza er bygget i stål, med en længde på 78,69m., bredde 11,05m. og en
dybde på 5,02m. Tonnagen var 1614 Brt. og 1054 Nrt.
Skibet blev bygget i 1890 hos W. B. Thompson & Co. Ld., Dundee i Skotland og
var udstyret med en kulfyret dampmaskine, triple ekspanktionsmotor, som ydede
640 HP.
S/S Constanza var ejet af rederiet AB Sverige-Levanten, Dan Brostrøm, Sverige.

Om forliset skriver Skagens Avis d. 20 oktober 1919:
NY MINESPRæNGNING VED HERTHAS FLAK.
Den svenske damper "Constanza" er i går gået ned med 2 mand.
Svensk Orient-Linies damper "Constanza" er i går, søndag, stødt på en mine i
feltet ved Herthas Flak og gået ned 12 kvartmil sydøst af Skagen. 2. maskin-
mester og 1. fyrbøder dræbtes. 18 mand af besætningen samt 2 passagerer gik i
bådene, hvoraf den ene er ankommet hertil. Om den anden båds skæbne savnes
endnu underretning.
"Constanza" var på rejse fra Middelhavslandene til Gøteborg.
"Constanza" rundede Skagen i går formiddags kl. 9.30. Damperen, der da var øst
for fyrskibet satte signal og spurgte om den kunne styre lige på Vinga. Signal-
erne gjaldt vistnok fyrskibet, men de blev observeret fra signalstationen, der
svarede damperen at den IKKE kunne gå lige imod Vinga. Men damperen gav intet
svar tilbage, og den fortsatte sin fart uden at tage sine signaler ned. Om det
har fået svar fra fyrskibet, kan man ikke afgøre på signalstationen.

Det skal tilføjes, at der på denne tid var udlagt en britisk minespærring for
tyske u-både. Trods gensidige aftaler mellem Danmark og England om information
om minelægningerne, kendte ingen til denne længdespærring, end ikke englænder-
ne, idet flere af vragene i området er engelske.

I SPORTSDYKKEREN nr 1/1995 er en lidt mere udførlig artikel, skrevet af oven-
stående Claus Scrøder
(c)Rettet den 10/03-1998. ANDERS CLAUSEN
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:

Tilføjet af: AllanJ - 05-02-2020

Tilføjet af: AllanJ - 05-02-2020
Kommentarer
Tilføj kommentar














   
Copyright 1998 - 2023 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk Hits: 38834439- Aktive brugere:97