Bruger: Ikke logget ind - Login
Minestryger M 575
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
Kilde:$.Dana og Allan Jensen
Sejl vinkelret mod kysten eller væk fra kysten. Der er et strømhul, ca 1
meter dybt, langs vraget og hullet fortsætter ca 10 efter enderne af det.
Landkending: 2 skorstene Nord fra Viken har en tynd strimmel luft
mellem sig. Den lavest af dem skal være mod Nord.
DER ER OFTE KRAFTIG NORDGOG Strafiksepareringen ved Helsingør !!!

Vraget af en tysk minestryger af jern. Den ligger på siden og dækket ligger
mod Sverige.
Dette vrag er der blevet dykket på i mere end 30 år nu, flot er det da også
hvis man er lidt heldig med sigten som er meget vekslende, pga. at vraget
ligger i et strømfyldt farvand. Alligevel bliver der ved med at dukke fine
ting op fra vraget, senest blev skibsklokken på 35 kg. fundet af en både
dygtig og ihærdig PADI-dykker fra København. De fleste kan jo heldigvis dykke
på et vrag, uden at rage til sig og vraget byder stadigt på mange gode
oplevelser, for de dykkere der vil besøge det i fremtiden. Her står
eksempelvis en kanon ude foran og her er der også mulighed for at svømme ind
og kigge under dæk.
Vraget ligger på sin bagbord side og broen er sunket mere end halvt ned i
bunden, den del der er fri er ret ødelagt, man kan dog svømme ind og kigge ud
af vinduerne på forsiden af broen, som er lavet af messing !? Bagerst på
vraget står endnu en kanon, men den er helt nede i bundniveau og svær at få
øje på. I dette område ligger også en del minestrygnings udstyr, de såkaldte
"raslekasser", som kunne få miner til at detonere ved at efterligne skruestøj.

Tysk minestryger med exnr. M - 75, skibet blev bygget på Joh. C. Tecklenborg i
Bremerhaven i 1918 og fik byggenr. 294. M-575 var 59 meter lang og på 488
depl.ton. Ombygget under 2. verdenskrig til "Sundsperre" M 575.

1. marts 1945 afsejlede M-575 fra København med kurs mod var varslet storm, hvilket ikke burde give skibet problemer, men efter at de
havde rundet Kronborg fik de nordvestenvinden at føle for alvor, og de fik
nogle voldsomme vaskere. Da skibet kl 19.25 var på højde med Hornbæk, blev der
flere steder meldt om indtrængende vand, bl a. fordi der var slået flere
skylight og mindre luger istykker, og kort tid efter besluttede 1.officer på
broen, at vende om og sejle mod Helsingør.
Hvad der herefter skete er lidt uklart, men under eller umiddelbart efter
denne manøvre, krængede skibet så voldsomt at vandet væltede ned i kedler og
maskinrum, hvilket fik skibet til at krænge endnu mere. De voldsomme søer
væltede ubønhørligt ned over det nu dødsdømte skib og kun få har kunne nå at
fatte hvor alvorligt situationen var, før havet tog dem. Af besætningen på 69
mand slap kun 6 med livet i behold, mange er frosset ihjel uden trøst i det
oprørte hav og endnu flere nåede slet ikke ud af skibet inden det sank på 26
meter vand. De næste dage flød mange lig i land i Sverige, og de er begravet
samlet på Pålsj" kirkegård i Helsingborg.
Ubekræftigede rygter siger at der under reperation i København, blev lavet
sabotage mod skibet, således at det langsomt ville blev vandfyldt under
sejlads. Der var også nogle lukkede ballassttanke, som var blevet tømt for
vand, hvilket bevirkede at skibets stabilitet var dårligere end normalt.
Kilde:$.Poul Larsen
Personnavne på fundne ting fra Minestrygeren M 575 (M 75)
1. Bohmann 15733/43
(skåret i skilt af træ på 152 x 62 x 6 mm)
2. M. AHLER
(skåret i en træ-neglebørste på 123 x 38 x 11 mm)
3. Karemann
(skrevet med mærkeblæk i et huebånd af skind 520 x 34 mm
der står endvidere M.K. i huebåndet)
4. VZ
(ridset i en plastkam)
5. Matrose Hans N"tzold, F?. nr. M 09987
Navn fra brev, vedr. tilsagn om orlog/flytning?
6. Blazat
Navn skrevet med mærkeblæk i 3 lommetørklæder
7. Gerh"uer
Navn skåret i klædebørste; endvidere skåret i skilt af træ
8. Jantos Nr. O 4563/38 S
Navn på aluminiums skilt, lå i trææske
(c)Rettet den 10/12-2000. ANDERS CLAUSEN
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:
Picture249
Tilføjet af: scheil - 20-03-2006

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014

Tilføjet af: rban - 24-12-2014
Kommentarer
Tilføj kommentar














   
Copyright 1998 - 2023 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk Hits: 38338132- Aktive brugere:82