Bruger: Ikke logget ind - Login
Freisenberg
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
Kilde:$.Dana GPS D.54:59.553 12:56.433
Kaldes ofte for Helene Menzel
Position 54:59.56 12:56.42, 54:59.51 12:56.53,
Skibet Freisenberg var en damper af jern der forliste 04/12/1915.
Freisenberg blev bygget 04/08/1903 og var 74.30 meter lang, 10.79 meter bred
og med en dybgang på 5.33 meter. Freisenberg var 1553 Br. Reg. T. stor, og
kunne skyde en fart af 10 knob. Ved forliset var Freisenberg ejet af Hamburg
Bremer Afrika line.

Ved forliset blev alle reddet (21). Blev sænket af den engelske ubåd E19 nord
vest for Arkona. Omtalt i "Efterretninger for søfarende i 1917, nr. 1144,
1193 og 1317.

Hed først Helena Menzel, så Ivo, så Buchum, og ved forliset Freisenberg. Den
blev bygget på Flensborg skibsbyggeri (byggenr. 227) og havde en tregangs
maskine med 2 kedler, 650 ID HK. Var tidligere ejet af Kinesisk kystfart.
(c)Rettet den 02/04-1997. ANDERS CLAUSEN
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:

Tilføjet af: AllanJ - 02-12-2010

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014

Tilføjet af: rban - 24-03-2014
Kommentarer
Frisenberg blev sænket, af samme engelske ubåd E - 19, som også sænkede Undine, Direktor Reppenhagen, Gutrune, Walter Leonhard og Nicomedia. Læs beskrivelse i bogen "Baltic Assignment".
  • Oprettet den: 02-12-2010 12:31:06 af AllanJ


  • Korrekt pos. i WGS 84: 54.59,520 N - 012.56,340 E
    Vraget ligger på bagbord side med stævnen mod øst. Bunden er fin hvid sandbund, derfor er der som regel godt med lys og god sigt.
    Agterenden er en stor rodebunke af forvredet metal med den store støbejerns propel hængende frit mod vest. Kedlerne ligger frit.

    Lastrummene er totalt klappede sammen og næsten plane med bunden. Herfra kan man følge en stor stålmast pegende mod ret mod nord.

    Forskibet i øst hæver sig igen over bunden, her er mange huller hvor pæne torsk gemmer sig.
    Man møder også det store patentanker som sidder pænt i klysset.


  • Oprettet den: 05-03-2011 02:15:25 af pepco


  • Tilføj kommentar














       
    Copyright 1998 - 2023 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk Hits: 38334149- Aktive brugere:69