Bruger: Ikke logget ind - Login
--Langeland M/S
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
I 1952 sprængt plan med bunden.
Position 55:22.51 12:37.42

Kilde: Jan Justesen. Esbjerg. / Rudkøbing Skibe. af Emil Gotfredsen. 62.8

m.s. Langeland på 158 bruttotons og bygget i Gøteborg 1900 som
passagerdampskib, købtes til Rudkøbing i 1933 af Jens Hansen, der med det
samme i Marstal lod den ombygge til paketfart. Den var i hele sin Rudkøbing
periode udelukkende beskæftiget i paketfart Rudkøbing - København.
I 1935, da Jens Hansen en overgang selv førte den, kolliderede den i Lynet-
løb med flådens transportskib Kongedybet. Jens Hansen anlagde sag imod
Marinen til betaling af skaden på Langeland, og året efter lykkedes det
endelig, at få marinen til at betale erstatningskravet ved dom.
Under krigen, da det kneb med brændselolietildelingerne, blev Langeland
forsynet med et gasgeneratoranlæg, som det var lykkedes a/s Vølund at
fremstille, og den 3. september 1942 var Langeland på en opsigtsvækkende
prøvesejlads. Anlægget viste sig imidlertid - i løbet af få rejser -
uanvendeligt, og ved nytårstid samme år fik Langeland i Marstal installeret
en ny 150 HK Dieselmotor. Ved en retssag i juni 1944 blev æJens Hansen
tilkendt en erstatning fra Vølund for den mislykkede gasgenerator på 18.755
kroner.

På rejse fra Rudkøbing til København minesprængtes Langeland den 10. oktober
1945 syd for Drogden fyr. Den 5 mands store besætning, der alle var
hjemmehørende i Rudkøbing, omkom.
Langeland førtes af G. Madsen, der var 29 år, og havde en lille søn. De
øvrige, der omkom, var: Maskinmester Axel Jensen, 52 år, gift og havde en
halvvoksen søn. Bedstemand Willy Jacobsen, gift og 2 børn. Matros Th. Olsen,
der også var gift og havde et barn, samt matros Peter Petersen, der var
ugift.

Da vraget ikke blev fundet umiddelbart efter skibets udebliven, begyndte
rygter at svirre om, at Langeland skulle være opbragt af tyske sørøvere, men
den 23. oktober drev to kasser frugt fra Langelands ladning iland på Amager
og agterenden af skibet jolle blev fundet udfor Møn.
Den 4. november fandtes liget af føreren, kaptajn Madsen, ved Prøvestenen,
og den 7. november drev liget af maskinmester Jensen ind på Saltholm, den
13. fandt man liget af bedstemanden Willy Jacobsen på kysten ved Stevns fyr.

Vraget af Langeland fandtes syd for Drogden i 14 Meter vand den 26. juli
1946. Samme år besluttedes det ikke at hæve skibet, da omkostningerne ville
blive for store. Jens Hansen fik forsikringen udbetalt 150.000 kroner, men
led et direkte tab på 55.000 kroner, da bl.a. den nyindstallerede motor
endnu ikke var forsikret.
Senere blev vraget af Langeland hævet af stenfiskere, der bragte det ind til
Rødvig, hvor motoren blev taget ud. Fra Rødvig skulle vraget bugseres til
skibet hang imellem to stenfiskerfartøjer, og vraget gik til bunds for ikke
mere at blive hævet.


Kilde: Jan Justesen. Esbjerg. / "De sejlede bare..." af H. C. Røder. 65.909
m/s Langeland af Rudkøbing, kaptajn Gothar Madsen, 97 B.R.T., bygget 1900.
På rejse fra Rudkøbing til København med stykgods. Af sejlede fra Lohals den
9. oktober 1945 kl. 21.00. Den 15. oktober fandt man ved Falsterbo 10
jerntromler af Langeland`s dækslast og den 22. oktober ved Møens sydkyst
agterenden af en af Langeland`s redningsbåde. Senere fandtes andre steder
vraggods fra skibet, og den 5. november drev liget af føreren i land ved
Trekroner og to dage efter liget af motorpasseren på Saltholm. Det må
antages, at skibet er forlist ved en minesprængning og alle 5 mand af
besætningen omkommet.
(c)Rettet den 22/09-1997. ANDERS CLAUSEN
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:
Ingen billeder på denne position
Kommentarer
Tilføj kommentar














   
Copyright 1998 - 2023 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk Hits: 38337864- Aktive brugere:64