Kilde:$.Dana Vraget ligger formodentlig i øst-vest retning. Vraget kan være svært at finde, da der ligger store sandbanker i området, som kan ligne vraget. Der er ikke så meget tilbage af vraget i dag. Leda blev påsejlet af DFDS færgen C.F.Tegten d 15.5.1937 og blev "skåret" i to dele. De to vragdele ligger så langt fra hinanden at man normalt ikke kan se fra den ene del til den anden. Skibet var lastet med mursten, der ligger alle vegne på bunden. Der er ofte dårligt sigt og der er mudderbund, der let hvirvles op. Leda er omtalt i Sportsdykkeren nr 2/92 på side 37. AF Klaus Hansen, Gladsaxe: Motorgaleasen LEDA af RLeda blev bygget som jagt i 1872 af skibsbygmester E.C. Benzon i Nykøbing F. Materialet var eg på eg i kravel, og Leda målte 19.2 m i længden, 5,7 m i bredden og dybdegangen 2.1 m. Bruttotonnagen var 53.16 og nettotonnagen var 39.75. Senere blev tonnagen nedmålt nogle gange, og da hun sank var den 53 BRT og 34.6 NRT. Leda ejedes af et partrederi bestående af: Best. reder F. E. Holst, E. C. Benzon (begge Nykøbing F.), godsforvalter Chr. Andersen (Lystoft pr. Nyk. F.) og skibsreder J. P. Rasmussen (Stege). Seks år senere overtog Benzon Holsts andele, og i 1892 solgte Benzon sine andele til: Købmand Christian A. Dam, skibsfører J. A. Hansen (begge Nyk. F.) og skibsfører A. P. Madsen (Vordingborg). Købmand Dam blev bestyrende reder. I årene, som fulgte, skiftede andelene i Leda ejer med mellemrum. Og Chr. Dam begyndte hurtigt at opkøbe. I 1901 overtog han andelene efter afdøde J. P. Rasmussen, Stege, og dermed var den sidste af de oprindelige parthavere væk. Marts 1908 var Dam blevet eneejer af Leda og 2 år senere solgte han andele til: Skibsfører Lauritz A. Christensen og skibsfører Jens P. Larsen, begge Nyk. F. I 1913 købte Dam Larsens andele tilbage for 2 år efter at sælge alle andele til Lauritz Christensen, som derved blev ny eneejer af Leda. I januar 1918 solgte Christensen Leda til skipper Ludvig V. Jensen, Lohals. med hjælpmotor, enkeltcylindret Gideon på 17 hk. I 1927 skiftede Leda atter ejer, denne gang var det Carl P. Holm, Svaneke, som overtog hende. fik sønnen Hjalmar Chr. Holm andel i hende og blev senere skipper om bord, idet faderen gik i land for at fiske. Leda, grundstødte han med hende, under en voldsom snestorm i marts, på Flaskegrunden ved indsejlingen til Grønsund. Leda kom fri ved egen hjælp og kunne, efter dykkerundersøgelse i Stubbekøbing, forsætte rejsen til Kolding med lervarer. Natten mellem 14. og 15. maj 1937 var Leda på rejse fra Nees Sund i Limfjorden til København med mursten. I den tætte tåge over Sundet blev hun sejlet i sænk af D.F.D.S. damperne C. F. Tietgen på rejse til Tietgen blev der sat en båd i vandet og sammen med et tilkommende fartøj søgte man forgæves efter overlevende. Tre kvarter senere blev eftersøgningen indstillet, og Tietgen forsatte til Århus. Her blev derholdt søforhør den 20. maj og i København den 7. juni. Leda blev slettet af skibsregistret 30. septemper samme år. De omkomne var: Fører og reder Hjalmar C. Holm, Rønne. Bestemand Emil Rømer, Svaneke. Jungmand Orla Hansen, Svaneke. Kilde: Bornholms museum, Rønne. Skibsregistret/Rigsarkivet. Politiken 15. maj 1937 (c)Rettet den 04/05-1998. ANDERS CLAUSEN
|
|