Bruger: Ikke logget ind - Login
Ceylon af Bergkvara
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
Forlist 21.12.1908 Kilde:$.Dana
Ceylon ligger på 20 m vand og rager 6 m op. Vraget står på kølen med ca. 20
grader slagside til bagbord. Bagbord side er i flugt med bunden, og styrbord
side rager kun lidt over en meter op. Agter- og for-skibet er mere intakt.
Kullasten er grappet op for mange år siden og det har nok også været med til
ødelæggelsen.
Roret er revet af og ligger på styrbord side lige ved vraget. Læg mærke til
rorbeslagene og dybde-markeringen (i fod) agter og kobberforhudningen på
styrbord side.
Kilde:$.Klaus Hansen, Gladsaxe
Ceylon blev bygget på P. C. Rettig & Coæs værft, G"vle i 1888. Materialerne
var fyr på eg i karavel. Opmålt var hun 40.8 m lang, 8.15 m bred, dybdegangen
3,9 m og nettotonnagen 370. Senere nedmålt til 353.

Første ejer var P. C. Rettig og fra 1893 dennes arvinger. Jomfrurejsen gik
til Australien, og først i slutningen af 1892 kom hun hjem igen. I alt gjorde
hun tre rejser til Australien i løbet af 9 år. Her sejlede hun mellem havnene
med gods eller med hvedemel til Sydafrika. I 1897 kom hun hjem for tredie gang
og blev nu solgt til det nystiftede partrederi "Phoenix". Samtidig gik hendes
kaptajn gennem 9 år Anders Broman, i land og blev vagtmester ved sømands-
hjemmet i G"vle.
Med ejerskiftet var det forbi med rejserne til Australien. Ceylon blev nu sat
ind på farten mellem landene omkring La Plata floden i Sydamerika og Europa.
Lasten her var huder og horn til Europa og træ eller kul den anden vej.
I august 1907 lå hun i Liverpool og blev nu solgt til et partrederi i
Bergkvara. Købsprisen på 26000 Kr var fordelt på 9 parthavere med C. A.
Ederstr"m som hovedreder med 5/26. Ceylons nye kaptajn C. Manfred Nilsson
var også parthaver 4/26.
Sidst i august afsejlede Ceylon til Fray Bentos i Uruguay med en ladning kul,
og i begyndelsen af det nye år fik hun i Montevideo en ladning huder til
St. Petersborg (i dag Leningrad). Hvornår hun sejlede derfra vides ikke, men
den 28. marts lå hun i Pernambuco (i dag Recife), Brasilien. Her var man
løbet ind for at få lægehjæp til kaptajnen, men han døde den 4. april og 2
dage senere døde 1. styrmand også. Efter ønske fra rederiet udnævnte vice-
konsulen og 2 fremmede kaptajner nu en midlertidig kaptajn til Ceylon. Denne
var nordmanden Andreas Taraldsen.
Den 20 juni afgav Taraldsen, på Helsingør red, kommandoen til Gustaf Nilsson,
bror til afdøde kaptajn, og denne førte nu Ceylon videre.
Den 21. december 1908 lå Ceylon for kryds NV for Ven, på rejse fra West
Hartlepool til Kalmar med kul, og blev her ramt af den nordfra kommende
damper Novo af Hull. Den var på rejse fra Hull til Riga. Ceylon var lastet
med 480 ton kul og sank straks, men besætningen nåede at redde sig om bord på
Novo og blev sat i land i Helsingør.

Kilde: L"nsmuseet i G"vleborg l"n
Bergkvara Sj"fartsmuseum
Helsingør Dagblad
(c)Rettet den 10/12-2000. ANDERS CLAUSEN
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:

Tilføjet af: Thomas Blume - 20-02-2006

Tilføjet af: Thomas Blume - 20-02-2006

Tilføjet af: Thomas Blume - 20-02-2006

Tilføjet af: Thomas Blume - 20-02-2006

Tilføjet af: Thomas Blume - 20-02-2006

Tilføjet af: tnc - 07-07-2008

Tilføjet af: tnc - 07-07-2008

Tilføjet af: tnc - 07-07-2008

Tilføjet af: Morten Beier - 31-01-2018

Tilføjet af: Morten Beier - 31-01-2018

Tilføjet af: Morten Beier - 31-01-2018
Kommentarer
Kære brugere af vragguiden,

Vedrørende ovenstående vrag, "Ceylon af Bergkvara",
søger jeg kontakt til personer herinde, der kender til
vraget og/eller dets histore, hvadenten det er igennem
egne dyk på eller i området omkring vraget eller kendskab
til dets historie igennem egne undersøgelser.

Jeg vil gerne stille nogle spørgsmål i forbindelse med en
skrivebordsbaseret fjernundersøgelse af skibsresterne
med henblik på fremtidig beskyttelse af kulturarven, der
bliver foretaget på vegne af Syddansk Universitets
marinarkæologiske afdeling.

Jeg kan kontaktes pr. mail på benjaminthalkier@gmail.com

Mvh.
Benjamin T. Halkier
Marinarkæolog
Syddansk Universitet
  • Oprettet den: 18-10-2016 13:30:45 af Benjamin Halkier


  • Tilføj kommentar














       
    Copyright 1998 - 2023 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk Hits: 38337312- Aktive brugere:83