Bruger: Ikke logget ind - Login
Wargön
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
Kilde:$.Dana GPS 56:04.893 12:36.198 Stævn i 240 grader
Vraget ligger midt i trafiksepereringen ved Helsingør, og der er ofte stærk
strøm. Det anbefales IKKE at binde fast i vraget.
Navn ved forliset var "Birgit" af Stockholm, da den var blevet solgt kort
før forliset, og ændrede navn fra Warg"en.
Kilde:$.Allan Jensen http://vrag.dk (feb 1999)
I dag udgør Birgit et fint dykkemål på 29 meter vand, ved resterne af
styrhuset står et stort jernrat, som på dage med god sigt udgør et fint
fotomotiv. Bag rattet er resterne af kahytter salon m.m. som i dag er styrtet
helt sammen, skibssiderne står delvis op endnu men kun på de bagerste par
meter er dækket der stadig. Vraget er brækket over ca. der hvor rattet står, i
styrbords side er dette tydeligst, men også i bagbords side kan man følge
revnen i jernpladerne helt ned til havbunden. Somme tider har strømmen skyllet
ting frem fra vragets indre, som så kommer til syne her.
I hullet i styrbords side, kan man i øvrigt også se papirballerne inde i
lastrummet, stævnen er pakket godt ind i garn og trawl, men kommende bagfra
kan man se ind under bakken, som er fyldt op med sand og mudder. Det er her
som andre strømfulde steder, mængden af mudder kan variere noget, alt efter
fra hvilken retning og hvor kraftig strømmen har været, det foregående stykke
tid. Her er altid mange velsmagende Rødtunger, både oppe på vraget og på
bunden.

Svensk dampskib med exnavnet Varg"n, skibet blev bygget på G"teborgs Mekaniska
Werkstad i 1896 som nr.260 og var på 211 brt., kun 30,04 m lang og 6,80 m.
bred. Birgit var på rejse fra G"teborg til Lbeck med våd træmasse den 19
november 1918, da den ca.1 sømil nord for Lappegrundens fyrskib ved 22.30
tiden, mødte damperen Alice, som var på vej nordover. Birgit s styrmand måtte
flere gange ændre sin kurs, fordi Alice slingrede voldsomt og netop som han
troede sig sikker, drejede Alice hårdt til styrbord og hamrede ind i Birgit s
styrbords side. Sammenstødet var så kraftigt at de 200 kgs. papirballer som
var surret på dækket, fløj rundt i luften og ?n landede på styrhuset af
Birgit. Da Alice bakkede fri, sank Birgit på mindre end et kvarter, men alle
mand blev reddet . Det viste sig at Alice s styrmand stod på agterdækket og
rodede med loggen, da kollisionen indtraf.
Kilde:$.Gunnar Ståhl, Kristianstad, Sverige
2884 Byggd 1896 av G"teborgs M/V A/B. NB 260. f"r Varg"ns AB, Varg"n.
LR-06: Engine: C 2Cy, varvet. Dim: 98æ6" 22æ3" 10æ.
SL-08: 211,94 br 123,07 n. Dim: 30,04 x 6,8 x 3,05.
1918, sep 30, k"pebrev, såld f"r 202.500 kr till dir. Claes Birger Below,
Stockholm, omd BIRGIT.
1918, nov 19 kl 10.35 em. kollision med ång. ALICE (reg.nr 2511) av Ystad och
sj"nk sj"mil från Lappegrundets fyrskepp. På resa J"ssefors -Lbeck med våt
tr"massa. Omkring 2,5æ N Lappens fyrskepp varsnades f"rst en ångares gr"na
lanterna f"rut något om styrbord. N"r d"refter den r"da lanternan visades
"ndrade BIRGIT sin kurs i "verensst"mmelse h"rmed. Den andra ångaren "ndrade
åter sin kurs tvenne gånger och sista gången var den i omedelbar n"rhet av
BIRGIT. Den styrde då rakt på BIRGIT så ingenting kunde åtg"ras av sist-
n"mmnda fartyg f"r att undvika kollisionen. ALICE tr"ffade med sin st"v
BIRGIT:s SB sida midskepps, så ett st"rre hål uppstod i borgl"ggningen under
vattenlinjen. BIRGIT b"rjade genast vattenfyllas och bes"ttningen måste "ntra
"ver på ALICE f"r att r"dda sig.
ALICE var på resa Hern"sand - Menstad med cement och stav. Alldenstund ingen
s"rskild man fanns på utkik och ej heller vaktbef"l, som ledde navigeringen,
fanns på bryggan under tiden n"rmast f"r kollisionen, iakttogs den m"tande
ångaren endast av rorsmannen. Orsak: of"rsiktig navigering. ALICE sj"f"r-
klaring avgavs vid Sj"r"tten i Porsgrund den 25.11.1918.
Kilde:$.Fisk og Fri nr 2/1996: "Carsten Gilders Øresundspositioner"
Torsk og lubbe i juni-sept
(c)Rettet den 10/12-2000. ANDERS CLAUSEN
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:

Tilføjet af: AllanJ - 24-02-2011
Picture1016
Tilføjet af: lasse Ormholt Schrøder - 28-02-2013
Kommentarer
Tilføj kommentar














   
Copyright 1998 - 2023 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk Hits: 38306627- Aktive brugere:19