Kilde:$.Dana GPS 56:04.893 12:36.198 Stævn i 240 grader Vraget ligger midt i trafiksepereringen ved Helsingør, og der er ofte stærk strøm. Det anbefales IKKE at binde fast i vraget. Navn ved forliset var "Birgit" af Stockholm, da den var blevet solgt kort før forliset, og ændrede navn fra Warg"en. Kilde:$.Allan Jensen http://vrag.dk (feb 1999) I dag udgør Birgit et fint dykkemål på 29 meter vand, ved resterne af styrhuset står et stort jernrat, som på dage med god sigt udgør et fint fotomotiv. Bag rattet er resterne af kahytter salon m.m. som i dag er styrtet helt sammen, skibssiderne står delvis op endnu men kun på de bagerste par meter er dækket der stadig. Vraget er brækket over ca. der hvor rattet står, i styrbords side er dette tydeligst, men også i bagbords side kan man følge revnen i jernpladerne helt ned til havbunden. Somme tider har strømmen skyllet ting frem fra vragets indre, som så kommer til syne her. I hullet i styrbords side, kan man i øvrigt også se papirballerne inde i lastrummet, stævnen er pakket godt ind i garn og trawl, men kommende bagfra kan man se ind under bakken, som er fyldt op med sand og mudder. Det er her som andre strømfulde steder, mængden af mudder kan variere noget, alt efter fra hvilken retning og hvor kraftig strømmen har været, det foregående stykke tid. Her er altid mange velsmagende Rødtunger, både oppe på vraget og på bunden. Svensk dampskib med exnavnet Varg"n, skibet blev bygget på G"teborgs Mekaniska Werkstad i 1896 som nr.260 og var på 211 brt., kun 30,04 m lang og 6,80 m. bred. Birgit var på rejse fra G"teborg til Lbeck med våd træmasse den 19 november 1918, da den ca.1 sømil nord for Lappegrundens fyrskib ved 22.30 tiden, mødte damperen Alice, som var på vej nordover. Birgit s styrmand måtte flere gange ændre sin kurs, fordi Alice slingrede voldsomt og netop som han troede sig sikker, drejede Alice hårdt til styrbord og hamrede ind i Birgit s styrbords side. Sammenstødet var så kraftigt at de 200 kgs. papirballer som var surret på dækket, fløj rundt i luften og ?n landede på styrhuset af Birgit. Da Alice bakkede fri, sank Birgit på mindre end et kvarter, men alle mand blev reddet . Det viste sig at Alice s styrmand stod på agterdækket og rodede med loggen, da kollisionen indtraf. Kilde:$.Gunnar Ståhl, Kristianstad, Sverige 2884 Byggd 1896 av G"teborgs M/V A/B. NB 260. f"r Varg"ns AB, Varg"n. LR-06: Engine: C 2Cy, varvet. Dim: 98æ6" 22æ3" 10æ. SL-08: 211,94 br 123,07 n. Dim: 30,04 x 6,8 x 3,05. 1918, sep 30, k"pebrev, såld f"r 202.500 kr till dir. Claes Birger Below, Stockholm, omd BIRGIT. 1918, nov 19 kl 10.35 em. kollision med ång. ALICE (reg.nr 2511) av Ystad och sj"nk sj"mil från Lappegrundets fyrskepp. På resa J"ssefors -Lbeck med våt tr"massa. Omkring 2,5æ N Lappens fyrskepp varsnades f"rst en ångares gr"na lanterna f"rut något om styrbord. N"r d"refter den r"da lanternan visades "ndrade BIRGIT sin kurs i "verensst"mmelse h"rmed. Den andra ångaren "ndrade åter sin kurs tvenne gånger och sista gången var den i omedelbar n"rhet av BIRGIT. Den styrde då rakt på BIRGIT så ingenting kunde åtg"ras av sist- n"mmnda fartyg f"r att undvika kollisionen. ALICE tr"ffade med sin st"v BIRGIT:s SB sida midskepps, så ett st"rre hål uppstod i borgl"ggningen under vattenlinjen. BIRGIT b"rjade genast vattenfyllas och bes"ttningen måste "ntra "ver på ALICE f"r att r"dda sig. ALICE var på resa Hern"sand - Menstad med cement och stav. Alldenstund ingen s"rskild man fanns på utkik och ej heller vaktbef"l, som ledde navigeringen, fanns på bryggan under tiden n"rmast f"r kollisionen, iakttogs den m"tande ångaren endast av rorsmannen. Orsak: of"rsiktig navigering. ALICE sj"f"r- klaring avgavs vid Sj"r"tten i Porsgrund den 25.11.1918. Kilde:$.Fisk og Fri nr 2/1996: "Carsten Gilders Øresundspositioner" Torsk og lubbe i juni-sept (c)Rettet den 10/12-2000. ANDERS CLAUSEN
|
|