|
|
Printer venlig udgave |
|
|
|
|
|
|
Se vrag i nærheden |
|
Kilde:$.Artikel i bladet DYK april 2000 af Peter Maangnesen Hjemover mod Hundested efter en masse gode dykninger på vrag i området af St. Middelgrunden og Anholt er sidste dykning planlagt til vraget af den lille cernentdamper Cimbria, der ligger 12 sømil Nord af Hesselø. Det er maj måned, solen står højt og ikke en vind rører sig - perfekt dykker vejr. Nu skal vraget bare findes. Allerede i første oversejling på positionen viser vraget sig på ekkoloddet, så bundtovet sættes og dykning påbegyndes. Da springlaget passeres i 13 meters dybde bliver sigten god og konturen af vraget, kan ses som en mørk skygge. Landing sker på styrbord side af lastrummet, dybdemåleren viser 24 meter, så nu er der ikke andet for at svømme på opdagelse. Vraget af CIMBRIA står ret op på 28 meters dybde og lodder 6 meter på det højeste. Vi starter med at svømme mod stævnen henover lastrummet, hvori der ligger størknet cement. Fra lastrummets mørke følger nysgerrige blikke de forbipasserende dykkere, jo liv er der meget af. Helt ude for står ankerspillet flot begroet og skibets to ankre hænger på hver sin side af stævnen. På vej ned mod agterenden passeres det sted hvor træstyrehuset en gang har stået, men dette er for længst smuldret væk. Herfra er der nu mulighed for at dykke ned og bese den store compounddampmaskine og kedlen og videre op i et kabyslignende rum Efter indenbordsdykket er det bare at lade sig falde udover den rustne skibsside og derefter ned og se på den store flotte messingskrue. Det at bevæge sig vægtløs rundt om et skibsvrag er altid en fascinerende oplevelse, især hvis vraget er flot. Begroningen på CIMBRIA er flot 6 varieret, dybden er god, da du har masser af bundtid og samtidig er vraget ikke mere end 30 meter langt, så der er masser af tid til fordybelse. Overalt på vraget er der mange store taskekrabber, sej, torsk og havkatte. Et inspektions dyk rundt om vraget helt nede ved bunden kan også lade sig gøre da havbunden består af lys sandbund - herude ligger også noget af den gamle rigning fra mastekranen. Det ses tydeligt, at CIMBRIA er kendt af andre end dykkere, da der sidder rester af mistede trawl både for og agter og mange store fiskepirke hænger rundt omkring i vragdelene. Dykkertiden iler afsted, så alt for hurtigt skal opstigningen til at finde sted. Det at stige op langs "Navlestrengen" til det levende skib og langsomt mærke det varme overfladevand er altid behageligt efter en god dykning. Vel ankommet tilbage på dykkerskibet og en god snak, om hvad vi hver især har oplevet kan der endnu skrives et godt dykkermål ind i logbogen, mens vi sejler Sydpå mod Hundested. Logbogsnotat: CIMBRIA, et lille interessant og intakt skibsvrag, som helt klart er en dykning eller flere værd. Det er i øvrigt sjovt at iagttage at skibet er lastet med cement i sække, der står nemlig i fragtpapirerne at lasten var cement i løs tilstand. Forklaringen er nok den, at de har lagt cementsække over den løse cement, for at holde på det og dermed undgå at lasten forskubber sig. Historien om skibet: Avisoverskrift den 30. juli 1933: "Dansk damper med 7 mand ombord forsvundet". Ingen har set cementdamperen CIMBRIA siden den sejlede fra mod København som mål, og man frygter et forlis. Om eftermiddagen den 28. juli 1933 efter at lastning af cement, var foregået afgik CIMBRIA fra cement. Efter en times sejlads passeredes Hals, hvorefter kursen blev sat i Sydøstlig retning mod København. Vejret var godt, dog var der lovet et lavtryk over Kattegat, men dette ville ifølge meteorologisk institut højest give frisk vind fra Sydvestlig retning. Da CIMBRIA forlod Jyllands sidste man nogensinde har set til skibet I dagene efter den 28. juli 1933 startede en eftersøgning af CIMBRIA. Det var en gåde, hvor hun var blevet af, der blev kaldt over radioen og mange skibe deltog i eftersøgningen, men der var stadig intet spor. Foruden den 7 mands store besætning på Cimbria havde 2. styrmandens kone også været ombord, da hun var med på ferie. Flere skibe havde den 28. juli 1933 ligget underdrejet, da lavtrykket havde været kraftigere end lige først antaget i stedet for frisk vind var vinden tiltaget til storm i Kattegat. Normalt var CIMBRIA 17 timer om at sejle fra lå med maskinskade i Kattegat. CJMBRIA blev betegnet som et søstærkt skib, så det var en gåde hvad der mon kunne være sket. Der kunne muligvis være opstået maskinskade i den kraftige vind eller måske er hun vendt rundt i en styrtsø. På spørgsmål om lasten måske havde forskubbet sig kunne det afvises, da Cimbria altid var fyldt helt op til under lugekarmen med løs cement, så der var ikke noget last, der kunne have forskubbet sig. Flaskepost løste gåden. En lille uge senere drev en flaskepost, ind på den svenske Vestkyst, heri lå en seddel, med følgende ordlyd: Cimbria sunket d. 28. aften, omkring 56_ n.b. og 11 I/4. E. Andersen. Kun en fra besætningen Kaptajn E. Andersen, der havde afsendt flaskeposten blev senere fundet druknet. I de efterfølgende søforhør i København den 10.12.1933 var konklusionen følgende: Den 28.07.1933 afgik Cimbria fra til skibet og førerens lig den 05.08.1933 drev i land på Sveriges Vestkyst, må skibet antages at være forlist med mand og mus. CIMBBIA må være blevet ramt af en forkert sø, hvilket har bevirket, at hun er kæntret. Kilder: Materiale fra Handels og Søfartsmuseet, Kronborg og Søfartens bibliotek. Kilde:$.Klaus Hansen, Gladsaxe S/S Cimbria ex. Njall, Mariager Ejer: Dansk Cement Central Bygget: 1905, Hawthorns & Co Ld, Leigth England af stål Længde 28 m, bredde 5,4 m og dybde 2,5 m 128 brt. Maskine: 2 cyl. 18 Hk. Forlist: Sidst i juli 1933 Cimbria forliste på rejse fra Aalborg til København med 135 tons løs cement i lasten. Kort efter afsejlingen løb skibet ind i hårdt vejr, hvilket muligvis har været medvirkende til forliset, der kostede alle om bord livet. Blandt de omkomne var styrmandens hustru, der skulle med til hovedstaden, hvor parret ville tilbringe nogle dage for at fejre deres nys indgåede ægteskab. Kilde: Lloyds og Dansk Søfarts Tidende (c)Rettet den 04/02-2001. ANDERS CLAUSEN
|
|
|
|
|
Billeddatabase - Tilføj et billede |
Billede nr: |
Tilføjet af: AllanJ - 23-08-2010 |
Tilføjet af: AllanJ - 28-08-2010 |
Tilføjet af: rban - 24-04-2021 |
Tilføjet af: rban - 24-04-2021 |
Tilføjet af: rban - 24-04-2021 |
|
Her er et indlæg jeg har modtaget pr. email:<br><br>Mit navn er Poul Edvard Andersen. <br>Jeg er opkaldt efter min farfar der var skipper E. Andersen <br>på S.S. Cimbria som forliste den 28 juli 1933 i Kattegat.<br>Jeg synes at i skal have den rigtige historie om episoden med <br>flaskeposten som man fandt i Halmstad få dage efter forliset.<br><br>Det vakte selvfølgelig håb hos min farmor, at få livstegn fra <br>hendes mand. Men ligeså stor blev skuffelsen da det viste sig <br>at flaskeposten var et falsum. Skuespilleren Preben Marht der <br>på dette tidspunkt var en stor dreng, indrømmede senere at han <br>havde læst i avisen at S.S. Cimbria var forlist, hvorefter han <br>sendte flaskeposten. En drengestreg - men meget ubetænksomt.<br><br>Hvor meget er der tilbage af vraget. Er i i besiddelse af <br>effekter fra vraget, eller har i billeder derfra?<br><br>M.v.h.<br><br>Poul Andersen<br>Sølvgade 18<br>5960 Marstal<br>poul.e.andersen@mobilixnet.dk<br>Oprettet før 01-06-2005 af twm
WGS84 56 25.004 - 11 41.417. Kilde: Peto på dykkerforum, bekræftet af Emil V: http://dykkerforum.dk/viewtopic.php?p=65316#p65316Oprettet den: 17-10-2013 22:02:16 af Peter Stenkilde
De sidste 3 billeder ser ikke ud til at være fra Cimbria i Kattegat, men hjuldamperen Cimbria i Øresund.Oprettet den: 25-06-2021 09:21:48 af AllanJ
Jep Allan !!!Der har Rene Lagt det forkert ind !!!! Oprettet den: 06-08-2021 00:50:50 af lasse Ormholt Schrøder
Desværre kan jeg ikke flytte rundt på billeder ! Oprettet den: 06-08-2021 00:53:07 af lasse Ormholt Schrøder
|
Tilføj kommentar
|
|
|
|