Bruger: Ikke logget ind - Login
Nimen
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
Dykkerstedet er ud fra nedenstående tekst udsat på et søkort og opmålt
til ovenstående position, som derfor kan være noget usikker.
(Søkortet er i datum RT 90 og omregnet til ovenstående pos datum ED 50)Kilde:$.Skawdyk Undervandsguide v. John Andersen
Vraget ligger syd-vest for øen S"dre In Vinga (nord for Vinga fyr)
Den russiske transport korvet Niemen blev, på foranledning af Generalmajor
Amosov, bygget i perioden 13/9 1853 til 2/6 1853 på Othinska værftet i St.
Petersburg. Hun var det første i en serie på fire skibe.
Skibet var ca. 33 meter langt, 8,6 meter bredt, havde en dybdegang på ca.
5,7 meter og kunne laste ca. 400 tons gods. Bevæbningen bestod af 8 korte
18-punds kanoner, og en 20-punds kobber haubits på drejefod.
Besætningen bestod af 14 officerer, 53 menige og 16 håndværkere.
Var på rejse fra Helsingør til Kamtjaka på Sebiriens østside med en last af
militær udrustning og gods, bl. a. 5 kanoner.

Skibet strandede d. 5.10.1853 på grund af strømsætning i den svenske
skærgård, alle blev reddet.

I oktober 1960 genopdager dykkerklubben Poseidon Niemen .

Mellem 1961 og 1968 foretages der udgravninger ved vraget. Der bjærges mange
dele heriblandt flasker med champagne der kunne drikkes.

Vraget er nu ofte besøgt af sportdykkere. Der kan kun dykkes på vraget i
stille vejr.

Resterne af skibet er efterhånden ret medtaget af bjærgninger, og der er
ofte mørkt på den nederste del, hvor der stadig ligger tre kanoner på
havbunden.

Midt i august 1853 sejlede Niemen på sin jomfrurejse fra Kronsjtadt ved St.
Petersborg med kurs mod halvøen Kamtjatka på Sibiriens østside.
Skibet medbragte 326 tons forsyninger til en fæstning ved Petropavlovsk.
Man løb imidlertid ind i problemer og måtte lægge til ved Helsingør for at
få udført reparationer.
Den 4. oktober fortsatte Niemen sin sejlads, men stærk strøm bevirkede at
kaptajnens beregninger ikke holdt stik ,og skibet gik på grund i den svenske
skærgård den 5. oktober kl. 01.30.

Ved den første grundstødning brækkede roret, og skibet drev den næste halve
time gentagende gange på forskellige grunde indtil man kl. 02.00 kunne kaste
anker på ca. 18 favne vand.
Ankeret holdt imidlertid ikke, og skibet drev op på S"dra In Vinga.
Det lykkedes mandskabet at bjerge flere dele ind på land inden skibet gled
ud fra kysten og ned på havbunden.
Blandt de ting man forsøgte at bjærge var skibets pengekiste. Kisten blev
under forsøget tabt i havet.

Den 15. oktober ankom de danske dykkerskibe Ida og Camilla, og man begyndte
straks at bjærge dele fra skibet.
Noget af det første de bjærgede, var sandsynligvis skibets kanoner og
kanonlasten.

Hvad der skete med skibets pengekiste er uvist, idet dokumenter fra
bjærgningen savnes.

I 1924 bjærger R"da Bolaget en ventil og et navnebrædt, som senere ødelægges
ved en brand i deres lager.

LChampagne
Øl i flasker
Glas karafler
Lampeglas
Porcelæn
Navigations instrumenter
Sortkrudts granater
Små pistoler og kugler hertil
Skibsklokke (8 kg - ingen inskription)
etc.
(c)Rettet den 10/10-2000. ANDERS CLAUSEN
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:
Ingen billeder på denne position
Kommentarer
Tilføj kommentar














   
Copyright 1998 - 2023 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk Hits: 38259414- Aktive brugere:20