Kilde:$.Ture Gulstrand, Malmø Sportdykarklubb GPS 57.38.941 10.42.199Kilde:$.Skawdyk, GPS 57.38,935 10.42,211 WGS 84 Tæt ved skulle der ligge en fiskekutter "HG64", se denne Stævn og lidt af agterskibet står markant tilbage, resten er ved at tære væk. Uranienborg kom fra Sunderland ved Newcastle via Bergen og Mandel mod Køben- havn med petroleum og 24.046 tons kul og gik d.23.11.1918 forkert om en lys- bøje, og kom derved udenfor den minestrøget rute, påsejlede en mine, og sank derefter hurtigt. 18 blev reddet og 1 omkom (tømmermand A Høglund, da han ikke turde springe fra det synkende skib). Danmark var neutralt under 1. verdenskrig og Uranienborg var derfor forsynet med Danmarks flag på skibssiderne som beskyttelse. Efter forliset blev vraget solgt til Ludvig Huld. Et par år senere blev der givet tilladelse til at hæve 600 tons af lasten. Sidst i 30erne blev der uautoriseret bjærget spil, ankre og flere hundrede kilo kobber. De sidste 1800 kg kul blev bjærget under 2. verdenskrig. Litteraturhenvisning: Dannebrogs jubilæumsbog, Politikken november 1918- Protokoludskrift af søforhør. Ships from ELSINODRE, Reference list, Helsingør Værft A/S, 1981. Kilde:$.Klaus Hansen S/S Uranienborg, København Ejer: Dannebrog A/S Bygget: 1894, Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri Længde: 85 m, bredde 11 m og dybde 5,5 m Maskine: 3 cyl damp, 650 IHP, fart 9 knob Forlist: 25. november 1918 Uranienborg var på rejse fra England til København med kul da ulykken, som kostede en matros livet, skete. Ifølge sejlordre, modtaget i Bergen, havde skibet fulgt den norske kyst for siden at krydse Kattegat i dagslys, så man sidst på eftermiddagen passerede inden om territorial afmærkningen syd for Skagen fyrskib. Her efter foreskrev sejlordren at holde godt ind i formulering samt uklarhed om hvorvidt man skulle holde sig inden for ter- ritorialgrænsen gjorde at Uranienborg en tid holdt kursen, hvorved skibet kom ind i det NV hjørne af et minefelt tværs over Kattegat - feltets eksistens blev først officiel fastslået en måned senere. De overlevende blev taget om bord på søsterskibet Elfborg, som man havde fulgtes med siden Bergen, og sat i land i København. Her blev der, efter sø- forhøret, rejst anklage for pligtforsømmelse mod Uranienborgs fungerende kaptajn, skibets 1. styrmand, som imidlertid blev frifundet. Kilder: Berlingske Tidende, Politiken samt arkivmateriale fra Landsarkivet for Sjælland. (c)Rettet den 20/06-1998. ANDERS CLAUSEN
|
|