Bruger: Ikke logget ind - Login
Tom Paymann S/S
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
Kilde:$.Skawdyk Undervandsguide v. John Andersen
Pos GPS WGS 84: GPS 57.41,958 10.25,168
Der skulle ligge et vrag "Erato" i nærheden.
Ved siden af skibsvraget ligger en vinge fra et engelsk fly, en Handley Page
Hambden, der den 21. juli 1940 blev beskudt af antiluftskyts ved
Frederikshavn. To besætningsmedlemmer blev dræbt da flyet styrtede ned her
ved Kandestederne, de ligger begravet på Skagen Kirkegård. To andre forsøgte
at flygte, men hurtigt taget til fange.
I 1986 afdækkede Skawdykkere dele af vingen og fandt en bombe monteret på
denne.
Skawdyk foranstaltede, at bomben blev sprængt.
Kilde:$.Poul Olesen, Hirtshals Sportsdykkerklub
Vraget ligger langs med kysten. "Hak" i klitten i 140 grader.
Jernskib ud for kandestederne, 3.2 km N for nedkørsel, ud for en meget stor
klit med en sand skråning. Lidt uden for på sand skråning. Lidt uden for
vraget ligger en flyvinge, hvor der sad en bombe, som blev sprængt i 86.
Stort flot vrag som nok er flere besøg værd. Der er dog blevet dykket meget
på vraget, hvorfor man ikke kan forvente at finde nogle spændende souvenirs.
Er fast punkt på Skawdyks gummibåds ture. Vraget er meget nedbrudt midtskibs
men stævn og agter står højt og flot endnu.

Tom Payman var en damper af stål fra West Hartlepool der forliste 29/03/1890.
Tom Payman var 624 Br. Reg. T. stor. Længde 67,1 m, bredde 9,1 m.
Ved forliset var Tom Payman ejet af Georg Pyman & Co..
Søforhøret blev afholdt April i Skagen.
Ved forliset druknede der 7 og 10 blev reddet.
Tom Payman sejlede med kul ved forliset.

Redningsstation Kandestedernes protokol:
et kvarter i otte blev telefoneret fra Gl. Skagen, at et dampskib var
indstrandet vest for Spirbakken. Der blev øjeblikkelig ved telefon sendt bud
til manskabet og hesteejerne i Rannerød til hurtigst at møde ved
Stationshuset. Kl. 9. var det fornødne mandskab mødt ved stationshuset.
Redningsbåden blev forspændt med 6 par heste og 2 par for raketapparatet. Der
kørtes hurtigst muligt 1/2 mil, båden aflæsset et langt stykke til luvart af
skibet og blev hurtigt gjort klar til at gå ud. Kl. 9.30 sattes båden fra
landgrunden bemandet med stationens 10 mand samt 2 andre stedfortrædere, men
ved det første forsøg lykkedes det ikke at få forbindelse med skibet på grund
af den høje sø og en rasende østgående strøm og vi drev i læ og måtte
landsætte. Båden blev pumpet læns for atter igen at gøre forsøg. Samtidigt så
vi en klynge mennesker kommende øst fra langs stranden som vi troede var
Høiboere, men det var 10 mand af skibets besætning og de forklarede mig, at
der var 7 tilbage på skibet. Lige som vi var ved at pålæsse Redningsbåden kom
Gl. Skagens redningsbåd og kørte forbi op et langt stykke til luvart. Da vi
havde pålæsset båden kørte vi den et langt stykke op da vi kendte stømmens
forhold, imidlertid drev dampskibet af 3. revle og drev en kvart mil længere
mod øst, 3 kvarte mil fra Station Kandestederne. Båden gik ud anden gang og
fik forbindelse med skibet og lå der 1/2 time, men intet menneske var at
opdage. Søen brød voldsomt over hele skibet som stod med forstavnen mod vest
og bagbord side mod land, agterskibet stod under vand og skorstenen stod og
dinglede. Gl. Skagens redningsbåd havde været i skibets nærhed og havde
skønnet, at ingen var ombord. Efter at vi var kommet i land med vores
redningsbåd erfarede vi at 4 lig var drevet ind langt nede på stranden sammen
med 2 både og skibets redningsbåd, som drev fra borde med de 10 mand der kom
i land, det antages, at de 7 ombordblevne mænd er gået i bådene og druknet -
efter senere kundskab er de 4 indrevne ligs ure gået itu på omkring kl. 9.30,
altså må de skibbrudne 7 mand været gået fra borde før redningsbådene ankom
til strandingsstedet.

P.Pedersen
(c)Rettet den 19/07-1999. ANDERS CLAUSEN
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:
Ingen billeder på denne position
Kommentarer
Sikker position

N57 41.156 E10 24.930
  • Oprettet den: 18-02-2009 11:27:53 af Kim Christiansen


  • Tilføj kommentar














       
    Copyright 1998 - 2023 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk Hits: 38263162- Aktive brugere:45