Kilde:$.Skawdyk Undervandsguide v. John Andersen Pos GPS WGS 84: GPS 57.41,958 10.25,168 Der skulle ligge et vrag "Erato" i nærheden. Ved siden af skibsvraget ligger en vinge fra et engelsk fly, en Handley Page Hambden, der den 21. juli 1940 blev beskudt af antiluftskyts ved Frederikshavn. To besætningsmedlemmer blev dræbt da flyet styrtede ned her ved Kandestederne, de ligger begravet på Skagen Kirkegård. To andre forsøgte at flygte, men hurtigt taget til fange. I 1986 afdækkede Skawdykkere dele af vingen og fandt en bombe monteret på denne. Skawdyk foranstaltede, at bomben blev sprængt. Kilde:$.Poul Olesen, Hirtshals Sportsdykkerklub Vraget ligger langs med kysten. "Hak" i klitten i 140 grader. Jernskib ud for kandestederne, 3.2 km N for nedkørsel, ud for en meget stor klit med en sand skråning. Lidt uden for på sand skråning. Lidt uden for vraget ligger en flyvinge, hvor der sad en bombe, som blev sprængt i 86. Stort flot vrag som nok er flere besøg værd. Der er dog blevet dykket meget på vraget, hvorfor man ikke kan forvente at finde nogle spændende souvenirs. Er fast punkt på Skawdyks gummibåds ture. Vraget er meget nedbrudt midtskibs men stævn og agter står højt og flot endnu. Tom Payman var en damper af stål fra West Hartlepool der forliste 29/03/1890. Tom Payman var 624 Br. Reg. T. stor. Længde 67,1 m, bredde 9,1 m. Ved forliset var Tom Payman ejet af Georg Pyman & Co.. Søforhøret blev afholdt April i Skagen. Ved forliset druknede der 7 og 10 blev reddet. Tom Payman sejlede med kul ved forliset. Redningsstation Kandestedernes protokol: et kvarter i otte blev telefoneret fra Gl. Skagen, at et dampskib var indstrandet vest for Spirbakken. Der blev øjeblikkelig ved telefon sendt bud til manskabet og hesteejerne i Rannerød til hurtigst at møde ved Stationshuset. Kl. 9. var det fornødne mandskab mødt ved stationshuset. Redningsbåden blev forspændt med 6 par heste og 2 par for raketapparatet. Der kørtes hurtigst muligt 1/2 mil, båden aflæsset et langt stykke til luvart af skibet og blev hurtigt gjort klar til at gå ud. Kl. 9.30 sattes båden fra landgrunden bemandet med stationens 10 mand samt 2 andre stedfortrædere, men ved det første forsøg lykkedes det ikke at få forbindelse med skibet på grund af den høje sø og en rasende østgående strøm og vi drev i læ og måtte landsætte. Båden blev pumpet læns for atter igen at gøre forsøg. Samtidigt så vi en klynge mennesker kommende øst fra langs stranden som vi troede var Høiboere, men det var 10 mand af skibets besætning og de forklarede mig, at der var 7 tilbage på skibet. Lige som vi var ved at pålæsse Redningsbåden kom Gl. Skagens redningsbåd og kørte forbi op et langt stykke til luvart. Da vi havde pålæsset båden kørte vi den et langt stykke op da vi kendte stømmens forhold, imidlertid drev dampskibet af 3. revle og drev en kvart mil længere mod øst, 3 kvarte mil fra Station Kandestederne. Båden gik ud anden gang og fik forbindelse med skibet og lå der 1/2 time, men intet menneske var at opdage. Søen brød voldsomt over hele skibet som stod med forstavnen mod vest og bagbord side mod land, agterskibet stod under vand og skorstenen stod og dinglede. Gl. Skagens redningsbåd havde været i skibets nærhed og havde skønnet, at ingen var ombord. Efter at vi var kommet i land med vores redningsbåd erfarede vi at 4 lig var drevet ind langt nede på stranden sammen med 2 både og skibets redningsbåd, som drev fra borde med de 10 mand der kom i land, det antages, at de 7 ombordblevne mænd er gået i bådene og druknet - efter senere kundskab er de 4 indrevne ligs ure gået itu på omkring kl. 9.30, altså må de skibbrudne 7 mand været gået fra borde før redningsbådene ankom til strandingsstedet. P.Pedersen (c)Rettet den 19/07-1999. ANDERS CLAUSEN
|
|