Bruger: Ikke logget ind - Login
Buenos Aires S/S
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
Kilde:$."Lynet"
Vraget kaldes "Oldenburg S/S, men S/S Oldenburg var et væsentligt
mindre skib end S/S Buenos Aires, så det ER altså S/S Buenos Aires
der ligger her, selvom rygterne siger noget andet.
Kilde:$.Skawdyk Undervandsguide v. John Andersen
Pos WGS 84: 57:42,260 10:55,955
Vraget er meget stort og uoverskueligt.
I lastrummet ses hesteskeletter, seletøj, motorcykler, biler, våben og andet
udstyr til soldater.

Skibet har i mange år gået under navnet OLDENBURG, et navn som flere tyske
skibe af forskellig type har haft samtidig. Både Oldenburg og Buenos Aires
blev brugt under den tyske invasion af Norge.
En dykkerundersøgelse foretaget i 1947 bekræftede, at vraget på denne
position er S/S BUENOS AIRES.

Bygget i 1912 på Flensburger Schiffbau-ges., Flensburg, 6097 brt, 3806 nrt,
8040 tdw, 136,9x17,8x8,2 m, der var 3 dæk (11,73 m), 3600 psi, 13 kn.
Besætningen var på 107 mand. Skibet kunne laste 1673 mand, 291 heste og 7
fartøjer. Blev brugt til transport af soldater og materiel til den tyske
hærs afdelinger i Norge og blev torpederet/sænket af den engelske ubåd
NARWHALE. Der var mange hundrede omkomne.
Skagens Avis skriver den 8. september 1953 om dykkeren Sigurd Damgaard og
hans makker Carl Jørgensen, der bjergede 2 biler fra vraget. Forespurgt om
de havde set rester af mennesker, svarede dykkerne, "det taler vi ikke om".
Noget tyder imidlertid på at rygterne om de mange omkomne ikke nødvendigvis
taler sandt.
Arkiverne hos den engelske flåde fortæller at NARWHALE, ført af Lt. Cdr. R.
J. Burch, på position 57 05 N - 11 35 E ramte Buenos Aires med 6 torpedoer,
men at skibet stadig flød og blev taget på slæb.
Først 3 timer senere sank skibet. Der burde i mellemtiden have været tid til
at redde de ombordværende?

På original tegninging af Buenos Aires kan det ses at foreste lastluge er
sænket i forhold til skibets øvrige dæk.
Dette lave dæk, kaldet "druknehullet", svækkede hele skibets konstruktion,
men gav en lavere forsikrings- præmie.
Forskydning ses også på nedenstående tegning lavet af Carl Jørgensen
(Eliten) i 1950?rne

På dykkertegning af Vragets stævn 1996: Der er gitterrækværk på stævnen, det
var der på BUENOS AIRES og ikke på OLDENBURG.

Propellen på ca. 35-36 tons messing er væk! Fiskeskipper Peter H. Nielsen, S
281 Frank Maiken, fortæller at han i 1953 så Damgaard slæbe den ind til
Frederikshavn.
Dykkerskibet Sct. Georg blev slæbt baglænds ind til havn af et andet skib.
Sct. Georgs skrue var p.g.a. vægten fri af havet, og kunne derfor ikke
bruges til fremdrift.

Literaturhenvisning:
Erich Gr"ner, Die Handelsflotten der Welt 1942 udgivet af Oberkommando der
Kriegsmarine 3. afd. Seekriegsleitung. Bogen var under krigen fortrolig og
mærket "Kun til tjenestebrug".
Reprint 1976, J. F. Lehmanns Verlag, Mnchen.

Karl-Heinz Schwadtke, Deutschlands Handelsschiffe 1939-1945 (med
illustrationer).
Verlag G. Stalling, Oldenburg og Hamburg 1974.

J. Rohwer, Allied Submarine Attacks of Wold War Two, Bernard & Graefe
Verlag, Bonn 1997.
(c)Rettet den 10/03-1998. ANDERS CLAUSEN
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:
Ingen billeder på denne position
Kommentarer
Også S/S "Bahia Castillo" (8579 BRT/1918) blev truffet i forbindelse med "Narwhal"s angreb.
Det lykkedes dog at bugsere det til Frederikshavn. Det var dog så alvorligt beskadiget, at det efterfølgende blev bugseret til Kiel og ophugget.
Tabstallene er noget modstridende: en tysk krigsdagbog anfører ca. 45 døde på „Bahia Castillo“ og 15 på „Buenos Aires“. En anden anfører, at der bjærgedes 32 døde bjergjægere og ca. 60 døde heste fra "Bahia Castillo".
  • Oprettet den: 06-10-2007 09:02:23 af Jens A


  • Krigsdagbog K.I.A. Nordjtlan 1940 - 41 d. 1. maj 1940: Transportbådene "Buenos Aires" og "Bahia Castillo" torpederet.
    Har straks udsendt bjærgningsdamperne "Seeteufel" og "Passat" til
    ulykkesstedet ca. 15 sømil syd for Skagen for at yde hjælp. Afsendt 4
    sanitetsvogne og 8 lastbiler til Skagen kl. 12 om natten til bjærgning
    af de sårede. "Buenos Aires" er sunket efter 3 timer og 39 minutter.
    "Bahia Castillo" er slæbt ind til Frederikshavn. Agterrummet truffet
    af torpedo. Straks begyndt med bjærgningen af de 32 døde (bjergjægere)
    og 60 hestelig. Start på byggeri af barakker til gennemgangslejr.

    D. 4. maj 1940: Begravelse af de 32 faldne bjergjægere på Frederikshavn kirkegaard.
  • Oprettet den: 19-07-2010 20:58:13 af peto


  • Tilføj kommentar














       
    Copyright 1998 - 2023 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk Hits: 38226020- Aktive brugere:48