Kilde:$.Bladet DYKs Vragguide fra 1998-99. Oldenburg ligger i Sognefjorden, Norges dybeste og længste fjord nord for Bergen. Vraget finder man på vestsiden af fjorden ved Vadheim by, ca. 40-50 meter fra land. Handelskrydser, blev anvendt som minelægger under Anden Verdenskrig. Der er som regel en bøje på vraget. Vraget ligger på siden med l00 graders slagside. På ca. 27 meters dybde møder man stævnen og her på vragets lave del er der som regel rigtig god sigt. En af skibets antiluftskytskanoner er faldet af og ligger på den bløde bund. Lastrummet er delt op i sektioner antageligt beregnet til stykgods, f.eks. krigsmateriel eller lignende. I dag er de tomme og at svømme derind kræver den største forsigtighed og omtanke. Et linehjul er et absolut mindstekrav, så man kan finde ud igen. Lidt dybere og længere fremme møder man broen. Store dele af broen er dog ved at kollapse, men man kan stadigvæk få en klar fornemmelse af, hvordan den har set ud. Dybden er dog her allerede 40 til 45 meter, hvilket er lige i overkanten af, hvor man bør befinde sig på almindelig luft. Det var først i 1991, at skibsklokken blev fundet. Ingen havde kikket i masten og der sad den! D/S Oldenburg er absolut ikke et vrag for begyndere. Skal man dykke her, kræver det god rutine i vragdykning - selv om man kun dykker på den øverste del, Vil man længere ned, må man have den fornødne uddannelse og erfaring i tech-dykning. Dybde/bundforhold D/S Oldenhurg ligger på 27 til 80 meter i dybde. Sigten under nedstigningen kan variere meget. Der er en stor afstrømning af ferskvand fra de nærliggende fjelde, som når det strømmer ud i den salte fjord, hurtigt gør over- fladevandet meget grumset og dermed spærrer for sollys ned til vraget. Der er ingen strøm. Bedste årstid at dykke er: Forår, vinter og efteråret. Sikkerhed Vraget er virkelig spændende, men sigten er stærkt variabel, hvilket er et risikomoment, Det kan stærkt anbefales, at man benytter sig af båd. Det er muligt at svømme ud til vraget fra land, men det er ikke tilrådeligt. I 1990 omkorn en kun l8-årig mand på vraget af D/S Oldenburg Han var trængt ind i vraget, men fandt ikke ud igen og tragedien var et faktum. Indtrængning i vrag skal derfor stærkt frarådes, med mindre man har den nødvendige træning og udstyr til det. Kilde:$.Skawdyk Undervandsguide v. John Andersen Dampskib/minelægger Oldenburg (DNPL) fra Tyskland forlist med en last af miner d. 7.4.1945 i Vadheimsfjorden, Sognefjorden i Norge Ex. navne: Pungo, M"we, Theodore Monte, Grennbrier, Sutton Hall, SMS Sperrbrecher 10, Vineta, Hjælpedamper H, D og 10. Klinkbygget stålskib bygget hos J. C. Tecklenborg AG, Geestemnde, bygning nr. 258 , 4788 brt, 9800 t, 124,5x14,44x6,6 m, maskine: en 3 cyl. III-exp. 3.200 psi, en 4-bladet skrue på < 5,10 m, 14 kn, søsat den 9. maj 1914 og døbt Pungo. Besætning som civilt skib ca. 61. Rederi: F. Laeisz, Hamburg. Ombygget i 1915 på Kaiserliche Werft, Wilhelmshaven. Beslaglagt af den tyske marine og indsat som hjælpedampskib H, D, og 10. Dec. 1915 omdøbt til M"we og bliver indsat til mine og handelskrig i nord- og midtatlanten. 12.6.1916 omdøbt til Vineta og udfører tre handelskrigs- togter i Kattegat og Skagerak. 24.8.1916 omdøbt til M"we og udfører igen handelskrig og mineudlægning i Atlanterhavet, senere i (mineryder). I alt sænker M(tm)WE under 1. verdenskrig 42 fjendtlige skibe, heriblandt det engelske slagskib KING EDWARD VII (mine), eller sammenlagt ca. 200.000 tons tonnage.11 1918 kommer skibet i britisk eje og bliver omdøbt til SUTTON HALL, senere samme år skifter det igen nationalitet, bliver fransk og omdøbes til THEODORE MONTE. Den 8.5.1920 bliver skibet igen brittisk og i 1921 sejler det med bananer og hedder Grennbrier. 1933 sælges det til det tyske rederi Midgard Deutsche Seeverkehrs AG, og får nu navnet OLDENBURG Ved udbruddet af 2. verdenskrig i 1939 bliver skibet igen indsat som minelægger og er herved årsag til adskillige forlis. Krigen synger på sidste vers, da OLDENBURG i april 1945 lægges til kaj i Vadheimsfjorden, men de allierede har længe næret et ønske om at få OLDENBURG sænket, fordi de miner hun har udlagt, har sænket mange skibe og kostet mange søfolk livet. Den 7. april 1945 indsætter der allierede 21 Beaufighter fly fra 144.- 455. og 489. squadron ledsaget af 12 Mustang jagere fra 19. squadron. 5 minutter senere er det hele overstået, en tysk soldat er dræbt- 11 er såret og OLDENBURG synker. Nu ligger hun på styrbord side på bunden af Vadheimsfjorden. Litteraturhenvisninger:Karl-Heinz Schwadtke, Deutschlands Handelsschiffe 1939-1945 (med illustrationer). Verlag Gerhard Stalling AG, Oldenburg og Hamburg 1974. Erich Gr"ner, Die deutschen Kriegsschiffe 1815-1945, 3. bind, Bernard & Graefe Verlag, Koblenz 1985. A. K. Muggenthaler, Das waren die deutschen Hilfskreuzer 1939-1945, Motorbuch Verlag, Stutgartt 1981. (c)Rettet den 22/08-1999. ANDERS CLAUSEN
|
|