Bruger: Ikke logget ind - Login
De tre Motortorpedobåde båd (2)
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
Kilde: Lars Axelsen 4. Juni 2006

Se også De tre "Motortorpedobåde båd (1)" og "De tre Motortorpedobåde båd (3)"

MOTORTORPEDOBÅDENE I LUNKEBUGTEN

Hvor man end søger i arkiver og gamle journaler fra Anden Verdenskrig, så finder man ikke meget om Lunkebugten. Selv i tyske arkiver, der ellers er kendt for deres grundighed, er det som om nogle kapitler er slettet. ’MTB’erne’, som de kaldes, blev bygget på Friedrich Lürssen Værftet i Vegesack-Bremen i Nordtyskland. De var til reparation på Gl. Hestehauge ved Svendborg under krigen.
Værftet byggede ellers skibe til Kriegsmarinen, deriblandt 21 minestrygere, de såkaldte Raum-boote. Samme bådklasse som torpedobådene, dog uden torpedoer.
Ved krigens slutning var der syv motortorpedobåde på værft. Det var tyskerne selv der trak dem ud i Lunkebugten og sænkede skibene i dagene efter 5. maj 1945, så de ikke skulle falde i hænderne på de allierede.
De tre er fundet og to blev hævet eller bortsprængt lige efter krigen. Så måske er der stadig to tilbage i Lunkebugten som
ikke er fundet?

Erindringer
Gl. Hestehauge Bådeværft blev efter krigen beslaglagt af de danske myndigheder. Kommandørkaptajn Kaj Nolsøe Bang sejlede som næstkommanderende på inspektionsskibet Ingolf, der ofte var i Lunkebugten på patrulje, og var tæt på at komme i kamp med tyskerne den 9. april. Han er særdeles fortrolig med motortorpedobådene.
–Jeg kender ikke specifikt historien om de sunkne både i Lunkebugten, og det undrer mig egentligt lidt, at de kunne være på værftet uden jeg viste det, men jeg kender ganske godt bådtypen, fortæller Kaj Nolsøe Bang.
Efter krigen købte Danmark i første omgang ti tyske motortorpedobåde af amerikanerne for i alt 42.500 US$. Kaj Nolsøe Bang blev en af cheferne for de nu danske motortorpedobåde. Han blev sendt til Bremerhafen den 9. juni 1948 for at hente bådene, og sejlede med dem under amerikansk flag. I Bremerhafen skulle han overtage motortorpedobådene og lære dem at kende med hjælp fra den tyske krigsbesætning, der havde sejlet bådene under krigen.
–Jeg sejlede med Obersteuermann Rhein. Han skulle lære os at sejle båden og han var meget loyal over for os. Han fortalte om mange af de søslag, båden havde været involveret i. Englænderne frygtede disse motortorpedobåde, eller S-boot som tyskerne kaldte dem.
De allierede kaldte dem E-boat (EnemyBoat). De var både hurtige og præcise til at ramme deres mål, siger Kaj Nolsøe Bang.
Herhjemme gik de under navnet ”Flådens Ulve”. Motortorpedobådene var udstyret med to stk. 53,4 cm torpedoer forrest på stævnen, en 20 mm maskinkanon midtskibs og fire maskingeværer. Motormæssigt var der tre 16 cyl Mercedes-Benz dieselmotorer på hver 2500 hk. Altså en samlet motorkraft på næsten 7500 hk! De kunne skyde en fart af 36 knob, ca. 18 meter i sekundet! Og med nogle specielle effektror, der fik skibet til at rejse sig, har man opnået en imponerende fart på 38 knob.
Motortorpedobådene havde en besætning på 18-23 mand. Båden var i følge Kaj Nolsøe Bang fra de tyske konstruktørers side tegnet med Nordsøen og den engelske kanals barske vande i tankerne. De var meget effektive i hårdt vejr, og kunne i ly af dårligt vejr komme i angrebsposition uden modparten opdagede dem. Ikke noget at sige til, at englænderne frygtede dem og med rette kaldte dem The Wolfs. Der blev bygget 230 S-boots under krigen og deres succes beskrives bedst ved optegnelser over deres sejre: 40 krigsskibe her i blandt 12 destroyere, samt over 100 handelsskibe faldt for deres angreb. Men disse slag kom de ikke igennem uden selv at lide svære tab, specielt sidst i krigen. De var meget sårbare over for luftangreb og uden nogen form for radar, mistede de hurtigt deres evne til at angribe ubeset om natten.


POSITION (Datum: WGS 84)
MTB1: 55. 00,790 N 10.41,641 Ø
MTB2: 55. 01,012 N 10.42,056 Ø
MTB3: 55. 00,965 N 10.40,959 Ø

OMRÅDE
Lunkebugten på Sydfyn

VRAGTYPE
Krigsskib

TEKNISKE DATA
Byggested: Friedrich Lürssen Værftet i Vegesack Bremen i Nordtyskland. Der blev bygget 230
MTB både under krigen.
Længde: 32,7 meter
Tonnage: 102 tons
Reder: Kriegsmarine
Nationalitet: Tysk

DYBDER
Motortorpedobåden er et perfekt begyndervrag. Her er ikke dybere end 10 meter.

SEVÆRDIGHEDER
Turen hen langs skibet mod forstævnen er spændende, torpedorørene og lugerne til rørene er værd at undersøge. Det er ikke svært at forestille sig en 53,4 cm torpedo på vej ud mod et mål. Rundt om stævnen ses det andet torpedorør. Lugen foran torpedorørerne kan åbnes og lukkes. Ellers er der ikke meget tilbage på båden.

DYKKERSIKKERHED
Der skal altid føres Aflag ved dykning, ligesom der skal være bådfører ombord når der dykkes.

SIGT
Som regel ret ringe. Bunden er også meget løs på grund af ret lille vandudskiftning.

STRØM
Yderst sjældent.

FOTO
På grund af sigten kan det være svært at tage billeder, men torpedorørene er spændende.

FAUNA
Der er ofte nøgensnegle på vragene,
samt masser af sønelliker.

SLÆBESTEDER
Brug slæbestederne i Svendborg og Troense. Brug ikke i det Grasten, som er privat! Slæbestedet i Svendborg har bom, og kort fås på havnekontoret.
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:

Tilføjet af: wreckdivers.dk - 28-10-2007
Picture2544
Tilføjet af: Jens Sund Laursen - 21-11-2019
Kommentarer
Hej ´jeg dykket der søndag 23/9/2012 og det lå lige under posistion der ligge mangen løse ting omkrin på bunde køler eller ligene? Er der nogen som ligger inder med en byggetegning over denne type Mtb ? Rolf
  • Oprettet den: 24-09-2012 21:25:09 af rcc


  • Tilføj kommentar














       
    Copyright 1998 - 2023 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk Hits: 38252910- Aktive brugere:29