Forlist 20.8.1942Kilde:$.Sydjyllands UV-Guide Nr V33 Fulton togt i 1992 siger pos 54:45,84 10:27,36 Krop og vinger er meget medtaget efter nedstyrtningen. Det er kun de 3 af 4 motorer som ligger samlet ved skroget. De store stjernemotore ser flotte ud, og i sommeren 1993 var der stadig 3-bladede propeller på alle. Propelmater- ialet må være saltvandsbestandigt, for de var meget glatte i overfladen i modsætningen til topstykkerne som næsten var opløste. Søværnets Minørhold skulle i august 93 bortsprænge nogle formodede flybomber, da man ingen fandt, forlystede man sig åbenbart med at afmontere propeller. Det ene af de for- reste landingshjul er let genkendelig men ellers kan det være svært at se sammenhængen i vragdelene. Flyet er britisk fra 218 squadron og havde nr W7615 kendingsbogstaver HA-M. Der blev nedskudt den 20. august kl. 23,46 i 1942 af en tysk natjager. BEMæRK: Da flyet blev skudt ned, var det på vej til Kieler-bugten for at nedkaste miner. Det frygtes at disse stadig kan være i området ved vraget. Besætningen bestod af 7 mand, hvoraf kun de 3 blev fundne som omkomne. Kilde:$.Art and Letters WarBirds Database 1994 Short Stirling Mk.I Date: 1940 Description: Multiengine straight-wing Mission: Heavy bomber Manufacturer: Short Brothers, Ltd. Nation: Britain Engine(s): Four 1,590-hp Bristol Hercules XI 14-cylinder air-cooled radials Versions: Mk.I (1940) through Mk.V (1944) Speed: 260 mph (418 km/h) at 10,500 ft. (3,200 m) Range/Endurance: 2,330 miles Ceiling: 17,000 ft. (5,180 m) Armament: 8 machine guns; 14,000 lb. (6,350 kg) bomb payload Crew: 7-8 Wingspan: 99 ft. 1 in. (30.21 m) Length: 87 ft. 3 in. (26.6 m) Weight: 59,400 lbs. (26,943 kg) Notes: The Short Stirling was the first multiengine RAF bomber. It was phased out of its role as a heavy bomber because of its limited ceiling, but in various incarnations -- including transport and glider tug -- it served throughout the Second World War. (c)Rettet den 12/03-1999. ANDERS CLAUSEN
|
|