| 
					  | 
					
	
		
	 
	
		
	 
	
		Printer venlig udgave  | 
	 
    
	
		|   | 
	 
	
		
			
			
				
					|   | 
				 
				
					| 
						
	
					 | 
				 
				
					|   | 
				 
				
					| 
						
						
						
					 | 
				 
                                
					| 
 | 
                                 
				
					| Se vrag i nærheden | 
				 
				
					
						
						 
						
					 | 
				 
				
					
				 
				
					|   | 
				 
				
					
						
							
								
									Kilde:$.Vragguiden bruger burfugl 
Tilføjet WGS84 position 55.14.400 - 12.48.064  
Rettet af Torben Wind Meyhoff 12/3-2006 
 
Kilde:$.EFS 2000 pkt 34/861 på pos WGS 84 55:14,39 12:48,09 
Forbudet mod sejlads og dykning er ophævet i august 2000. 
  
Forlist 19.12.1994 Kilde:$.Dana GPS ED 50 D.55.14.425 12.48.155 Stævn i 340 grader 
NB: NB: NB: Den 5 august 1995 er det oplyst fra den svenske kystbevogtning 
at alt dykning og sejlads indenfor 500 meter fra vraget er FORBUDT !!!! og 
det samme står i EFS 32/964 fra 11.8.1995. Dykkerforbudet er gentaget i 
EFS 1996 16/609 (april 1996) 
  
PAS P< VED SEJLADS I OMR
trosse med en længde af cirka 35 meter, og den driver rund i overfladen eller 
lidt nede i vandet. Ud for masten agter findes i STB side en skorsten eller 
ventilationskanal lidt under vandoverfladen. I BB side er den knækket af og 
vraget begynder først ca. 2,5 meter nede. Så hvis du vil fastgøre dykkerskib 
til agtermasten, er det bedst at sejle op mod masten sydfra. 
 Kilde:$.EFS 1995 pkt.2/118 og 6/241 Farligt vrag, afmærket med en nord- 
kardinal lystønde 400 m nord for vraget og med en syd-kardinal lystønde 400 
meter syd for vraget. 2 master er synlige over vandoverfladen. 
 Kilde:$.Lynet og Dana 
Der er adgang ind på broen (styrhuset) via døre forrest i BB side og agterst 
i STB side. Derudover kan man komme ind gennem det forreste vindue i STB 
side. "Taget" på broen findes 5 1/2 meter under vandoverfladen. 
Broen er tydeligt markeret på overfladen, idet en stor antenne placeret på 
broen, rager 1 1/2 meter ovenud af vandet. 
Der er yderligere adgang til skibets overbygning gennem en dør agterst i BB 
side i etagen under broen. 
Endeligt kan man komme ind i overbygningen og ud under fordækket gennem en 
gang, der starter i STB side af hoveddækket, inde bag ved spillene. 
Det er muligt at svømme fra broen og 3 etager ned via trapperne. Trapperne 
slutter i den gang, der fører ud til hoveddækket agter. 
På 2. etage under broen befinder infirmeriet (sygehuset) sig forrest i BB 
side. Man kan tydeligt se operationsbordet midt i lokalet. Lige agter derfor 
findes infirmeriets sygestue. Den øvrige del af 1. og 2. etage under broen 
er optaget af kahytter, hvor der primært kan findes rester af madrasser og 
andet indbo, som senge og borde. 
Hoveddækket er i 16 meters dybde, og i midten af dækket 10 meter agterefter 
fra brobygningen findes en åben luge på 1,5 x 1,5 meter ned til maskinrummet. 
25 meter længere agterefter på dækket findes en åbning på 2 x 3 meter ned til 
fiskefabrikken, hvor der er masser af plads. Her findes mange maskiner og 
transportbånd, samt i STB side et lille kontor i en container. Vragets længde 
er 102 meter. 
 Kilde:$.DykInfo 
Nedenstående oplysninger er mest baserede på den svenske avis "ARBETET" 
fra 20.12.1994. 
Skibet "Vapper" er en udtjent Estlandsk trawler med en længde af cirka 115 
meter, som sammen med endnu en stor trawler var under bugsering fra Estland 
til Indien for nedskrotning. Om natten til d. 19.12.1994 knækkede slæbetros- 
sen til "Vapper", vejret var forholdsvis hårdt og trawleren blev hurtigt vand- 
fyldt og sank på nuværende position. Dele af masterne er ovenover vandet. 
Det russiske bugserselskab RaffTransFlot, som stod for bugseringen, har 
2 gange tidligere i 1994 "tabt" skibe under bugsering. Den ene "Sextant" 
strandende ved Skateholm ( syd for Ystad) og står stadig der, den anden 
ved Anholt, men den er siden bjærget. 
 Kilde:$.Marek Cuhra, Aquarius Kbh. feb 1995 
Vragene som vi dykker ved, kan fremkomme på de mærkværdigste måder: 
I de baltiske stater og Rusland er store dele af fiskeri og handelsflåderne, 
såvel som dele af de militære flådeenheder, blevet solgt til ophugning i 
udlandet. Eksporten af udtjente trawlere, undervandsbåde og øvrige skibe, 
startede med kommunismens fald i 1989-90 og har siden været støt stigende. 
Som en sideeffekt af dette, er de danske farvande blevet "beriget" med flere 
nye spændende dykkermål. Russerne samt deres estiske og lettiske kolleger, 
har nemlig udvist en forbløffende evne til at tabe og miste de skrottede 
skibe og undervandsbåde under transporten. 
Ikke kun vi, men også vore svenske brødre får glæde af disse skibe, som 
bliver til nye spændende vrag på havbunden! Således har svenskerne indenfor 
de seneste måneder modtaget to meget store hæktrawlere; en ved Ystad, og en 
anden syd for Falsterbo. Ved Ystad kludrede russerne, - ud fra et dykker- 
mæssigt synspunkt - ved at den tabte trawler blev blæst ind til fastlandet 
og grundstødte på så lavt vand, at den ikke kan bruges til dykkervrag. 
Anderledes forholder det sig imidlertid i tilfældet Falsterbo. Her har 
russerne i sandhed gjort et glimrende arbejde, idet de i december 1994 
forliste den 100 meter lange hæktrawler EB-7580, "Vapper", på netop den 
optimale dybde til sportsdykkerbehov, - 26 meter er der til havbunden ved 
siden af vraget. 
Skibet står ret op og ned, og er lige netop så stort, at mastetoppene 
stikker to meter op over overfladen. Herved findes vraget ganske nemt, og 
det er let at planlægge dykningen. Med de to mastetoppe som indikatorer, kan 
man ankre ved enten stævn, midtskib eller hæk, eller man kan sågar gøre som 
vore svenske dykkerkolleger, - binde fast direkte på masterne. 
Ydermere hjælper det under vragsøgningen, at de svenske søfartsmyndigheder 
har udlagt tre meget store og tydelige farvandsafmærkninger. Det er dog 
overvejende sandsynligt, at dette ikke er gjort udelukkende for at vise os 
dykkere vej til vraget, men nærmere er et forsøge på at aflede den øvrige 
skibstrafik fra vragområdet. 
  
Skibet er så enormt stort og intakt, at der er masser at se på. Med det 
store styrehus startende i 9 meters dybde, dækket på 16 meter og kølen på 25 
meters dybde, er det muligt at planlægge og udføre forskellige typer dykning. 
Det er en flot oplevelse at svømme langs de høje lodrette skibssider og 
undersøge vragets mange detaljer. Selvom det er et udtjent skib som forliste 
undervejs til ophugning, er det fyldt med udstyr, - både indvendig og 
udvendig. Man ser både mindre genstande som projektører og tågehorn, men 
også store hydrauliske og elektriske spil til wire og fiskegrej. På styrbord 
side af overbygningens front er reserveankeret ophængt. Det er et imponeren- 
de stort patentanker på ca. 1500 kg. 
Vore svenske kolleger har envidere været så hjælpsomme, at de har bort- 
fjernet to af styrehusets store luger, samt andre døre, således at vi kan 
svømme rundt inde i vraget. Denne artikels forfatter er bestemt ikke af den 
slags dykkere som ellers bryder sig om at kravle rundt inde i skibsvrag, men 
i tilfældet EB-7580 kan man umuligt lade være. 
Lugeåbninger, gange og rum, er så store at man mageligt kan svømme rundt og 
kigge (eller sågar kravle rundt og rode) på en forsvarlig måde. Således 
svømmede vi under besigtigelsen i januar ind på kommandobroen, - som er 
enorm og todelt, med en gang imellem. På broen er der store vinduer både 
foran og agter, idet man herfra har styret ophalning af trawl på agterdæk- 
ket. Grundet de store vinduesåbninger og broens højde (vanddybden er som 
nævnt 9 meter), oplyses broen af dagslyset og man kan fint klare sig uden 
lygter. 
  
I styrbord side er der skabe med masser af russisk lekture, logbøger, 
faglitteratur og lignende. Svømmer man op til den forreste del af broen, ser 
man en mængde navigationsinstrumenter og elektronik. 
En sådan dykkertur giver også mulighed for et nærmere blik på mange af de 
detaljer som et russisk skib har, - de er faktisk lavet på en lidt ander- 
ledes måde, end det vi kender fra vesteuropæisk skibsbygning. Vi så således 
håndsyede skeder af kunstlæder omkring de elektriske ledninger, russiske 
stikdåser og lanterner, samt fik detaljeret gransket de forskellige typer 
russisk skibsmaling. 
  
For de mange som gennem tiderne har undret sig over, hvorfor de russiske 
skibe er så usandfatteligt rustne, kommer afsløringen og løsningen på gåden 
her: Hvor vi i Vesteuropa i høj grad har bestræbt os på at fabrikere skibs- 
malinger, som i et dækkende og vejrbestandigt lag beskytter metallet mod hav- 
vandets salt, har de russiske skibsmalingsproducenter valgt en anden strategi. 
For at opnå det karakteristiske russiske look, har man udviklet malinger, som 
med tiden trækker sig sammen, og det i en sådan grad, at malingoverfladen 
ganske krakelerer. Herved opnår det underliggende stål kontakt med det ydre 
miljøs korroderende kræfter, og de rustrøde striber dannes. 
  
Agter for styrehuset står de to store skorstenstårne. På den overste del af 
disse er rederiets bomærke, en smedejernscirkel med nogle sammenflettede 
bogstaver. Bomærket er sat på en baggrund som udgøres af det russiske 
nationalflag, som er smykket med ruststriber, idet de blå, hvide og røde mal- 
inger også er af den karakteristiske krakelerende kvalitet. 
Her er der åbnet ind til en dyb skakt, som sandsynligvis går helt ned til 
maskinrummet. Men her er lidt trang, da det meste af pladsen optages af de 
meget store udstødningsrør fra maskinen. 
(c)Rettet den 30/08-2000. ANDERS CLAUSEN 
								 | 
							 
						 
					 | 
				 
				
					|   | 
				 
			 
 |  | 
 
 |  
	| Billeddatabase - Tilføj et billede | 
 
	| Billede nr: | 
 
  Tilf�jet af: kenni - 02-07-2005 |  
  Tilf�jet af: kenni - 02-07-2005 |  
  Tilf�jet af: kenni - 02-07-2005 |  
  Tilf�jet af: kenni - 02-07-2005 |  
  Tilf�jet af: kenni - 02-07-2005 |  
  Tilf�jet af: kenni - 02-07-2005 |  
  Tilf�jet af: dalle1501 - 22-08-2005 |  
  Tilf�jet af: Finn Joan - 08-07-2008 |  
  Tilf�jet af: tnc - 13-07-2008 |  
  Tilf�jet af: tnc - 13-07-2008 |  
  Tilf�jet af: tnc - 13-07-2008 |  
  Tilf�jet af: Morten Bjørn Larsen - 04-01-2009 |  
  Tilf�jet af: Morten Bjørn Larsen - 04-01-2009 |  
  Tilf�jet af: Morten Bjørn Larsen - 04-01-2009 |  
  Tilf�jet af: Morten Bjørn Larsen - 08-01-2009 |  
  Tilf�jet af: Thomas Blume - 08-05-2012 |  
  Tilf�jet af: Jens H - 21-06-2013 |  
  Tilf�jet af: rban - 15-03-2014 |  
  Tilf�jet af: rban - 15-03-2014 |  
  Tilf�jet af: rban - 15-03-2014 |  
  Tilf�jet af: rban - 15-03-2014 |  
  Tilf�jet af: rban - 15-03-2014 |  
  Tilf�jet af: rban - 15-03-2014 |  
  Tilf�jet af: rban - 15-03-2014 |  
 
 |  
	
		
	 
		
		
			Jeg var der d. 31-07-02. Vraget er tydeligvis ved at blive nedbrudt af tidens tand. Der er mande master, davider og wire der er styrtet sammen siden jeg var der sidst. Det er nok en god ide at passe på med at opholde sig omkring daviderne. Trossen der advares om i beskrivelsen driver ikke længere rundt i overfladen. Der er heller ikke noget af vraget der rager op over overfladen. Man kan lige klemme dybdemåleren "op" på 27,5 meter.
  Gode dyk KlodenOprettet ør 01-06-2005 af Kloden
  Dykket på vraget den 20-07-03 Kanonsigt ca. 15 meter, så absolut et af Danmarks bedste vrag at dykker på. Vi sejlede fra Brøndby havn, ca. 25 sømil til position, men så sparede vi også køretiden til Rødvig. Så efter en lille time var vi der. Men det kræver også at er ikke er nogen boller på suppen, når man skal sejle så langt. Det luftede lidt op da vi skulle hjem. Prøv dette vrag, du vil ikke fortryde !!!!!! Oprettet ør 01-06-2005 af Diverper
  efs. 34/861 2000 Sverige. Østersøen. Falsterborev S. Afmærket vrag. Forbudsområde ophævet. Tidligere E. f. S. nr. 25/910 1996.
  Position. 55° 14,39´ N. 12° 48,09´ E., vrag (1,5 m).
  Detaljer. Forbudsområdet med centrum i ovennævnte position og radius 500 m, hvor uvedkommende sejlads og dykning var forbudt, er ophævet.
  Kort nr. 187 og 188.
  (U. f. s. nr. 29/692. Norrköping 2000)
  Med venlig hilsen
  Leo Gervig Oprettet ør 01-06-2005 af vims
  Var på Vapper for første gang for små 14 dage side (midt i september) WOW, den er sgu godt nok stor, en fantastisk oplevelse, broen starter ved ca. 7-10 meter og så går den ellers ned til de 26-27 meter, gigantisk vrag...
  hilsen perOprettet ør 01-06-2005 af burfugl
  Styrhuset er på: 55:14,415N 12:48,077Ø WGS84 der var bøje på d. 26/5-2007.Oprettet den: 27-05-2007 17:41:01 af jluttichau
  Var der i april 2012. Den ene skorsten er faldet ned over  dækketOprettet den: 17-05-2012 18:02:01 af pouler77
  Bjærgningen af søsterskib i 2002Oprettet den: 21-06-2013 21:59:46 af Jens H
  
		 | 
	 
 
Tilføj kommentar
 |  
 
					 | 
					
					
 
 
 
 
 
  
					
 
 
 
 
 
     
    					
					 | 
				 
			 
		 |