Kilde:$.Dana Vraget er en intakt coaster, der står ret på bunden. Brobygningen står agter med et lille agterdæk bagved, og foran broen er agterste lastrum. I bagbords side midtskibs, dvs. omtrent hvor agterste lastrum møder bagsiden af forreste lastrum, kan man se et dybt hak i skibssiden efter kollisionen. Foran forreste lastrum er der en forpeak og et spil. Masten ligger ovenpå lastrummene på langs af vraget med enden pegende mod agterenden. Vraget er flot overbegroet med muslinger og er så intakt, at man sagtens kan kalde det for et "Anders And" vrag. Mange fiskeliner især over styrhuset. Skibet Irevik var et motorskib af stål fra Kappelshamn der forliste ved kollision, 15/4-1967. Ved forliset blev alle reddet. På rejse fra Randers til G"vle med ballast kolliderede Irevik i tæt tåge d.15.4.1967 med D/S Diopide af Panama og blev beskadiget midtskibs. Irivik er bygget 1938 som lastskib (coaster), overtaget af den Tyske Marine i 1939 (m/s Argus LAT 22, fra 1941 H 450). Afleveret som krigserstatning til den danske stat d. 23. maj 1947 og blev med det samme omdøbt til "Brunsnæs". I oktober samme år blev skibet opkøbt af et partrederi i Gråsten og derefter omdøbt til "Iduna" af Gråsten. I de efterfølgende år var "Iduna" primært beskæftiget med transport af kul og briketter. Skibet kom vidt omkring og sejlede som oftest mellem danske, tyske og svenske havne. Skibet blev i 1952 solgt til Sverige. Ved forliset var skibet på 284 brt, længde 42 meter, bredde 7 meter Kilde:$.Gunnar Ståhl, Kristianstad, Sverige 9348 MF IDUNA SGAZ. Byggd 1938 i Stettin (Greifenwerft G.m.b.H) NB 62, som ARGUS. LR-38: Aux.Sr 199-85, Wilh. Ehlert, Stettin. 117æ6" 22æ7" 7æ4". P31æ F16æ. Oil Eng, 4cy 11" - 16 9/16". Deutsche Werke AG, Kiel. LR-47: Do. LR-51: IDUNA, ex ARGUS, ex BRUNSNæS-48. 216-112. Graasten Rederi, Graasten. 118æ2" 22æ6" 7æ3" Ink"pt från Danmark feb 1952 av p.r. lotsf"rman N.E.A. Malmberg, Simrishamn. 222-112-245 dw. Dim: 36,92 x 6,92 x 2,24. SDS 7.10.1956: Fartyget kom h"romdagen till Simrishamn efter ombyggnad i Wilhelmshafen, dit hon anl. 22.8.56 och avg 23.9. F"rl"ngd med 5 m. Har fått två luckor i st f en. 10/56 omm"tt: 283- 156-400. SL-61: 41,23 x 6,95 x 2,88. Såld 11/1962 f"r 250.000 kr till p.r. Yngve Karl Adolf Jakobsson, Kappelshamn, omd. IREVIK. Kolliderade 15.4.1967 ca 5,5æ Syd Trelleborg med tankf. DIOPSIDE av Panama på 16511 DW. IREVIK fick svår slagsida och sj"nk. Bes"ttningen r"ddade sig i en gummiflotte. Bef"lhavaren d"md f"r att han navigerat ovarsamt. (c)Rettet den 04/03-2001. ANDERS CLAUSEN
|
|