Kilde:$.Allan Jensen http://vrag.dk Otto må være solidt bygget og af noget godt jern, for vraget er langt bedre bevaret end mange yngre vrag jeg har dykket på, således er skroget endnu ikke faldet sammen, så selv i dårlig sigt er det nemt af finde rundt på. Kun i styrbords side i agterenden, er der et gabende hul i skroget på 2 - 3 meter, her kan man se de mange jernbanesveller ligge fint stablet endnu. Også gennem lastlugerne inde på vraget, kan man se jernbanesvellerne ligge stablet helt op til lugekarmen, foran de bagerste luger kan man se omridset af maskinrummet, som nu er fyldt helt op med mudder. Som en lidt speciel ting, kan man svømme ned på bunden omkring dette sted, her kan man se at vraget ligger ovenpå en stor mast. Den stikker ud på begge sider af vraget og hvordan den er kommet ind under vraget og ligge, ville jeg gerne vide. Der hvor broen engang har været, kan man se en stor jernstyremaskine og omkring denne, spanter, rør og en masse ubestemmelige genstande i en stor bunke. Forkanten af broen er meget markant, hele vejen på tværs af vraget og heroppefra er der et par meter ned til dækket, svømmer man ca. 10 meter frem møder man forreste mast som står 4 - 5 meter op i vandet, rigtigt flot i god sigt. Bakken er ret intakt og lidt til højre for midten er en dør ind, men desværre er der for meget mudder til at man kan se noget som helst i rummet. Der kan være en del strøm i overfladen på stedet, men Otto er sammen med Robert de absolut mest dykkeværdige vrag i Øresund. Dette er Øresunds ældste jernskibsvrag, Otto som var på 1023 brt. blev bygget allerede i 1867 hos C.W.Earle i Hull og var ved forliset ejet af Wilson Line, England. Den sidste rejse startede i Riga, hvor skibet havde indtaget en last af havre og jernbanesveller. Hvor denne last skulle have været hen er lidt uklart, men den ligger nu - sammen med skibet - på bunden af Øresund. Forliset skyldtes kollision med et andet Engelsk skib S.S.Thorsa, den 7. August 1892. Thorsa fik smadret stævnen ved sammenstødet, men kunne redde det synkende skibs besætning. Ved sammenstødet fik 1. maskinmester sit ansigt beskadiget betydeligt, da Thorsa s stævn ramte Otto netop ved dennes kahyt, imens han opholdt sig her. Han blev sat af i Helsingør og behandlet for sine sår, mens Thorsa satte resten af Otto s besætning af i København hvor skibet skulle losse. Kilde:$.Klaus Hansen S/S Otto, Hull Ejer: Wilson Line Bygget: 1867, C.W. Earle, Hull Længde: 68 m, bredde 8,8 m & dybde 4,6 m Maskine: Damp 98 NHK S/S Otto sank 7. august 1892 efter kollision med damperen Thorsa. Skibet var på rejse fra Polen til Hull med en last havre samt en dæksladning træ, da ulykken skete. Begge skibe forsøgte samtidig at gå samme vej om Lappe- grunden fyr, hvorved Otto blev ramt midtskibs og med ødelagt maskinskot sank på stedet. Besætningen på 20 personer nåede kun lige at redde sig om bord på det andet skib. Lasten af træ blev delvis bjærget af fiskere og Schwitzers dampere. Kilder:Politiken 8.8.1892. (c)Rettet den 07/02-2001. ANDERS CLAUSEN
|
|