Bruger: Ikke logget ind - Login
Otto S/S
Printer venlig udgave
 
 
 
Se vrag i nærheden
Beskrivelse
 
Kilde:$.Allan Jensen http://vrag.dk
Otto må være solidt bygget og af noget godt jern, for vraget er langt bedre
bevaret end mange yngre vrag jeg har dykket på, således er skroget endnu ikke
faldet sammen, så selv i dårlig sigt er det nemt af finde rundt på. Kun i
styrbords side i agterenden, er der et gabende hul i skroget på 2 - 3 meter,
her kan man se de mange jernbanesveller ligge fint stablet endnu. Også gennem
lastlugerne inde på vraget, kan man se jernbanesvellerne ligge stablet helt op
til lugekarmen, foran de bagerste luger kan man se omridset af maskinrummet,
som nu er fyldt helt op med mudder. Som en lidt speciel ting, kan man svømme
ned på bunden omkring dette sted, her kan man se at vraget ligger ovenpå en
stor mast. Den stikker ud på begge sider af vraget og hvordan den er kommet
ind under vraget og ligge, ville jeg gerne vide.
Der hvor broen engang har været, kan man se en stor jernstyremaskine og
omkring denne, spanter, rør og en masse ubestemmelige genstande i en stor
bunke. Forkanten af broen er meget markant, hele vejen på tværs af vraget og
heroppefra er der et par meter ned til dækket, svømmer man ca. 10 meter frem
møder man forreste mast som står 4 - 5 meter op i vandet, rigtigt flot i god
sigt. Bakken er ret intakt og lidt til højre for midten er en dør ind, men
desværre er der for meget mudder til at man kan se noget som helst i rummet.
Der kan være en del strøm i overfladen på stedet, men Otto er sammen med
Robert de absolut mest dykkeværdige vrag i Øresund.

Dette er Øresunds ældste jernskibsvrag, Otto som var på 1023 brt. blev bygget
allerede i 1867 hos C.W.Earle i Hull og var ved forliset ejet af Wilson Line,
England. Den sidste rejse startede i Riga, hvor skibet havde indtaget en last
af havre og jernbanesveller. Hvor denne last skulle have været hen er lidt
uklart, men den ligger nu - sammen med skibet - på bunden af Øresund.
Forliset skyldtes kollision med et andet Engelsk skib S.S.Thorsa, den 7.
August 1892. Thorsa fik smadret stævnen ved sammenstødet, men kunne redde det
synkende skibs besætning. Ved sammenstødet fik 1. maskinmester sit ansigt
beskadiget betydeligt, da Thorsa s stævn ramte Otto netop ved dennes kahyt,
imens han opholdt sig her. Han blev sat af i Helsingør og behandlet for sine
sår, mens Thorsa satte resten af Otto s besætning af i København hvor skibet
skulle losse.
Kilde:$.Klaus Hansen
S/S Otto, Hull
Ejer: Wilson Line
Bygget: 1867, C.W. Earle, Hull
Længde: 68 m, bredde 8,8 m & dybde 4,6 m
Maskine: Damp 98 NHK
S/S Otto sank 7. august 1892 efter kollision med damperen Thorsa.
Skibet var på rejse fra Polen til Hull med en last havre samt en dæksladning
træ, da ulykken skete. Begge skibe forsøgte samtidig at gå samme vej om Lappe-
grunden fyr, hvorved Otto blev ramt midtskibs og med ødelagt maskinskot sank
på stedet. Besætningen på 20 personer nåede kun lige at redde sig om bord på
det andet skib. Lasten af træ blev delvis bjærget af fiskere og Schwitzers
dampere.
Kilder:Politiken 8.8.1892.
(c)Rettet den 07/02-2001. ANDERS CLAUSEN
 
 
Billeddatabase - Tilføj et billede
Billede nr:

Tilføjet af: Tornadodiver - 02-09-2008

Tilføjet af: Morten Bjørn Larsen - 04-01-2009

Tilføjet af: Morten Bjørn Larsen - 04-01-2009

Tilføjet af: AllanJ - 16-01-2011
Picture1020
Tilføjet af: lasse Ormholt Schrøder - 01-03-2013

Tilføjet af: Tornadodiver - 10-10-2013

Tilføjet af: rban - 24-03-2014
Picture1317
Tilføjet af: AllanJ - 06-08-2015
Kommentarer
Tilføj kommentar














   
Copyright 1998 - 2023 Vragguiden - For forslag, ris og ros, skriv til webmaster@vragguiden.dk Hits: 38337061- Aktive brugere:81