Kilde:$.Allan Jensen Positionen er sikker men det er ukendt hvilke datum der er anvendt, men da det er et stor vrag kan det genfindes. Svensk dampskib på 1146 brt. bygget i 1912 på Helsingør Jernskibsværft som nr. 135. Mode påsejlede en mine ved Stora P"lsan den 20. juli 1944 og sank. Vraget ligger næsten intakt på 55 meter vand, helt agter er der en bygning med et toilet, et rum hvor der tilsyneladende har været malerlager - her er pensler og maling, bøtterne er rustet væk, men man kan se "klumper" af størknet maling i "bøttefacon"- og et lanternerum. Herfra op mod broen er der en gangbro henover bagerste lastrum og man kan også tydeligt se de store maskinskylight. I overbygningen kan man komme ind flere steder og da dækket mange steder er rådnet væk, kan man komme til kahytterne oppefra. Man kan ligge på overbygningen bag broen og se ruminddelingen i skibet uden at skulle indenfor, det gør det jo lidt mindre farligt hvis man også vil rode lidt. Sigten er som regel god og det er nemt at orientere sig på vraget. Broen er meget høj og man kan svømme indenfor og kigge ud af vinduerne, i etagen nedenunder kan man komme ind forfra, da jernpladerne her er gennemtæret. Herinde ligger mudderet højt og i bagbord side kan man lige ane en bordplade, som giver et indtryk af hvor meget mudder her er. Er man ihærdig kan man stikke armen ned i mudderet og se om man kan nå nogle af de mange ting der er faldet ned på gulvet, inden mudderet gennem årene har forseglet det hele. Fra broen og frem mod stævnen er der meget langt ned og turen op til stævnen er lang og "dyb". Bliver man i agterenden kan man nøjes med en dykkerdybde på max. 45 meter. Litteraturhenvisninger: Erich Gr"ner, Die Handelsflotten der Welt 1942 udgivet af Oberkommando der Kriegsmarine 3. afd. Seekriegsleitung. Bogen var under krigen fortrolig og mærket "Kun til tjenestebrug". Reprint 1976, J. F. Lehmanns Verlag, Mnchen. Kilde:$.Gunnar Ståhl, Kristianstad, Sverige 5360 Byggd 1912 av Helsing"rs Jernskibs- og Maskinbyggeri A/S, NB 135, f"r Stockholms Red AB Svea, Stockholm. LR-25: 2 Dks. 246æ9" 37æ1" 14æ (21æ6"). Engine: T 3Cy 19", 32" & 53" - 36", varvets tillv. Tonnage: 1146,11 br. 727,61 n. 1940 dw, dim: 75,25 x 11,32 x 4,28. 1944, juli 20 minspr"ngd vid Vinga på resa Menstad - Halmstad. "Svenska handelsflottans krigsf"rluster under det andra v"rldskriget" sid 163: Med last av salpeter befann sig fartyget kl 01.30 den 20 juli vid Stora P"lsans fyr då en våldsam explosion intr"ffade midskepps om styrbord. Fartyget erh"ll svåra skador och gick inom 5 minuter till botten. De flesta av bes"ttningen kunde r"dda sig upp i babordsbåten som undgått f"rst"relse. Andra hoppade "verbord och togo sig upp på en fartygets r"ddningsflottar. Bef"lhavaren, en lots och en eldare saknades och omkom. (c)Rettet den 10/12-2000. ANDERS CLAUSEN
|
|