Kilde:$.Bjarne Holm, Vamdrup Stævn i 360 grader Vraget ligger med forstævnen mod nord, stævntræet er faldet fra hinanden, og der står et kraftigt spil foran lastrummet. Lasten er fyldt godt op med sten. Bag lastrummet ses en encylindret glødehovedmotor med stort svinghjul. Fra motor og bagud bliver vraget meget defust, og pludselig er man ude på mudder- bund og kan ikke finde vraget. I overfladen er der ofte nordgående strøm, som kan være meget drilsk når man skal finde vraget, men selv med meget strøm i overfladen er det næsten roligt på bunden. M/Jt EXPRES af Sønderborg, 32 BRT. Bygget 1887 af Eg. På rejse fra Thorøhus til Middelfart med last af Grus. Sprunget læk, sunket og forlist i Lillebælt d.3.8.1936. Søforklaring og Søforhør i Sønderborg 7/8-1936: Kl. 1800 passerede EXPRES den røde 1-kost N< for Bogø. Fra denne plads styredes NV. Det blæste en stiv vestlig kuling. Kl. 1815 opdagedes det, at skibet var blevet læk, pumpen holdtes gående, og kursen ændredes vest over mod Brandsø. Kl. 1835 bjergedes storsejlet, og der gjordes klar til at kaste lasten over bord. Motoren gik imidlertid i stå på grund af vandet i skibet. EXPRES blev opankret, og da det viste sigumuligt at holde skibet flydende på pumpen, gik besætningen i jollen, og kort efter, kl. 1900, sank EXPRES på ca. 55:22æ 9:44æ7" på ca. 20 meter vand. Søretten har intet udtalt om årsagen til, at skibet sprang læk. Ministeriet må efter det i sagen oplyst antage at skibet har arbejdet sig læk i søen. Kolding Folkeblad, Tirsdag d. 4/8 1936. Dramatisk Forlis ved Brandsø. I sin Befippelse gav Skipsdrengen Slip paa Jollen, saa de tre Mænd nær var druknet. I Gaard Eftermiddags er der ved Brandsø sket et Forlis, hvorved Motoryachten "Ekspres", tilhørende Stenfisker Geertsen, Sønderborg, er gaaet ned, Skibets Mandskab blev reddet under yderst dramatiske Omstændigheder. Skibet var paa Vej fra Thorsminde med Ral til Middelfart og førtes af Skipper Breiner, Sønderborg. Om Bord var endvidere Skibets Ejer og en Dreng, Carl Bergmann, Sønderborg. Udfor Brandsø sprang Skibet pludselig læk, vistnok fordi en særlig kraftig Sø slog ind over det, og i løbet af et Kvarter gik Skibet ned. Da Ejeren indsaa, at Skibet ikke kunde reddes, raabte han til Drengen om at løsne Jollen, saa de kunde redde sig i den, men i sin Befippelse bjorde Drengen noget, som paa et hængende Haar havde kostet dem allesammen Livet. Han slap nemlig Fortøjningslinen, saa den lille Baad af den stærke Strøm hurtigt blev ført bort. Uden at betænke sig smed Geertsen Gummistøvlerne og det meste af Tøjet og sprang ud efter Baaden. Men det blev en baade lang og besværlig Svømmetur, fordi Baaden drev bort næsten lige saa hurtigt, som Geertsen kunde svømme. Til sidst naaede han den dog, men var saa udmattet, at han kun med største Besvær kunde kravle op i den. Han naaede lige at faa roet tilbage til Skibet og faa de to andre om Bord, inden Motoryachten sank. De tre Mænd i Baaden hørte en voldsom Bragen, da deres Skib var gaaet ned, og mener derfor, at "Ekspres" er brækket midt over. Ejeren lider et meget stort Tab, da Skibet, hvis Værdi er ca. 14.000 Kr., ikke var forsikret. "Ekspres" ligger paa 30 Meter Vand, og Svitsers Bjergningsselskab forlangte 5000Kr. for at hæve Skibet, saa det blev straks opgivet. Telefon-Meddelelse fra Fyrdirektoratet den 4/8 1936 Kl. 1200: Telegram D.D. fra Sønderborg: Stenfisker No. 1208, Jagt Expres, Sønderborg, forlist ca. Bredde 55 22æ, Læng- de 90 44,7æ, ligger antagelig farligt for Sejlads. Skibets Rigning fra Kølen ca. 17m. Strandingsskema fælger. Vraget vil blive eftersøgt. 379 Søkort-Arkivet 1936. Indført i Vragbog L.No. 1777. Telefon-Meddelelse fra E-Stationen den 7/8 1936 Kl. 1010: Telegram D.D. Kl. 0926 fra "Argus": Vragets Plads 55 21æ46"N. 9 46æ15"E. Dybde over Mastetop, der staar lodret, 6 m, over Klyverbom 16 m, mindste Dybde over Skroget 17 m, Vanddybde ved Vra- get 21 m. Agterskibet delvis ødelagt. Ejeren, Th. Geertsen, Perlegade 96, Søn- derborg, der var til Stede i Gaar, ønsker eventuelt st bjærge Motoren m.m. Strømmen nu for stærk til Arbejder paa Bunden. Udlægger Vragafmærkning. 7/8 1936 Kl. 1140. Meddelt telefonisk Fyrdirektøren efter Aftale med Viceadmiralen, at Argus faar Ordre om at fjerne Masten, saafremt det kan gøres uden at beskadige Skrog el- ler Motor og saaledes, at der skabes en Vanddybde paa ca. 14 m. I saa Fald inddrages Vragsfmærkningen og en Klodsbøje anbringes af Hensyn til Ejerens eventuelle Bjærgningsforsøg af Motoren.Fyrdirektoratet underretter Ejeren om de Foranstaltninger, der bliver truffet. Sign. H-J. Fyrinspektionsskibet Argus, Store Bælt, den 10. August 1936. Til Fyrdirektøren. Herved tillader jeg mig at indsende Rapport over Eftersøgning m.m. af Vraget af Stenfisker "Expres" af Sønderborg. Vraget fandtes den 6/8 paa Pladsen 55 21æ(46") N.Br. 9 46æ(15") E.L. staaende paa Bunden med Masten nærlig lodret, 6 m Vand over Mastetoppen. Vraglystønde og Vragvager udlagdes henholdsvis ca. 100 m og ca. 40 m SW for Vraget. Den 8/8 udtoges Masten, denne samt Gaffel, Bom og Ladebom tilligemed Storsejl og Grab Bjergedes om Bord i "Argus" og medtoges til København; Vragafmærknin- gen inddroges og en Bøje (Træklods) sattes fast i Vraget. Mindste Dybde over Vradet er 17 m, Vanddybde 21 m. Ejeren af Skibet er Hr. Th. Geertsen, Perlegade 96, Sønderborg. Sign.(Vedel) A.Nr.3500. Jr.Nr.288/1936. (c)Rettet den 31/03-1997. ANDERS CLAUSEN
|
|